Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Autosafe, tar dina böter.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Autosafe, tar dina böter.

    http://www.autosafe.se/faq.htm
    Är det någon som vet hur det fungerar när det verkligen händer något ?

    Villkoren är vettiga.
    Försäkringen täcker även fasta kameror.
    Du får t.ex ingen ersättning på 30/50 stäckor, det tycker jag är bra, för där ska vi kunna hålla oss.
    Men det händer ju rätt ofta att man råkar passera en 70-skylt i 85-90. Och då åker man väl på minst 1200:- av blå.
    Faktiskt aldrig åkt dit för något, men det kommer ju antagligen hända, det är troligen mer tur än "skicklighet" som gjort att man inte åkt dit.

    Och det räcker ju att man åker dit en gång under året så är kostnaden 495:-/år betald.

    Jag har inlett en liten mailkontakt med autosafe om ev. mängdrabatt vid många "beställningar".
    Ni som är intresserade, skriv i tråden, så återkommer jag med ytterligare information antingen här eller via PM.

    Obs! Jag vill inte på något sätt uppvigla till brott, men det är som sagt lätt hänt vid 90 till 70 att man "missar" detta eller bara hinner ner till 80...

    Försäkringen i sig är fullt laglig och jag har ingen egen vinning av tråden, förutom ev mängdrabatt som blir. Men det kommer ju till del för alla isåfall.

    Återigen, någon som känner någon eller själv är försäkrad ? Hur det fungerar är det mest intressanta när du väl står där med boten.

    Tack.


    Update
    Använd den mailadress ni ger till mig även vid registreringen. Mycket viktigt!

    http://autosafe.se/bestall.htm

    Jag ger de som är intresserade en deadline fram till söndag(13/7) kl: 18:00.
    Har jag då inte fått in minst fem intresserade så lägger jag en egen beställning bara.

    Hör av er med eran mailadress till mitt PM eller mail(som ni finner under www).

    Registrera er inte före utsatt tid! Så slipper vi få ev. problem med rabatter.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Jag är intresserad.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 493
    Detta kostar det att köra för fort

    Hastighet

    Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
    1-10 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
    11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
    16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
    21-25 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
    26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr,
    31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.

    Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
    1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
    11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
    16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
    21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
    26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
    31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr
    36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
    41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    <- Intresserad.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kan tipsa om ett helt gratis alternativ: Kolla vad det står på de där runda skyltarna vid sidan av vägen och följ anvisningen.

    Eller som Sammy Davies JR sjunger i ledmotivet till Baretta: "If you can't do the time, don't do the crime."
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hehe , självklart ska man följa hastighetsbegränsningarna.

    Men när man kör , speciellt om man åker långt , så händer det att man tittar ner på hastighetsmätaren och ser att man är uppe i 130 istället för 110.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg/Hisingen
    Inlägg
    36
    Helt klart värt det för mig som då har väldiga problem att hålla gränsen. japp jag är båda ung och dum . Nej skämt och sido jag kör normalt kan ju hända man drar på ibland och man vet ju aldrig känns rätt skönt att ha då.
    Saab Ng900 96a
    Nordic Steg 2
    Sänkt 35mm runt om, och massa annat gott

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hehe , självklart ska man följa hastighetsbegränsningarna.

    Men när man kör , speciellt om man åker långt , så händer det att man tittar ner på hastighetsmätaren och ser att man är uppe i 130 istället för 110.
    Vi behöver inte avvika alltför mycket från trådens ämne men:
    1. Farthållare funkar bra, ända ned till 32 km/h i min kärra.

    2. Ser man inte hastighetsskyltarna som ofta är väl synliga och förekommer i par på ömse sida vägen är det väl stor chans att man missar en hel drös med cyklister, mopedister, gångtrafkanter och annat som rör sig längs vägarna? Då kanske pengarna hellre skall läggas på ett besök hos optikern?

    3. Vad man slösar sina egna pengar på är ju var och ens ensak.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    592
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
    31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.


    Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
    41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
    När det rapporteras till åklagare, e det samma sak som att körkortet blir indraget?
    Jag har alltid fått för mig att 30 över hastigheten så ryker lappen... så enligt din fakta har jag körkortet kvar om jag håller 69km/h på 30-väg.. de verkar sjukt orimligt, eller e jag dålig på att läsa faktan

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Nu blev jag också osäker, men jag hade för mig att 'till åklagare' menas med att man även åtalas för vårdslöshet i trafik, utöver hastighetsöverträdelse.
    Alltså maxbelopp (4000:-) i skrivande stund + påbackning i form av dagsböter som baseras på var, hur och vem så att säga.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Hastighetsöverträdelser på 30- och 50-väg:
    31-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kr.
    Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.


    Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
    41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
    När det rapporteras till åklagare, e det samma sak som att körkortet blir indraget?
    Jag har alltid fått för mig att 30 över hastigheten så ryker lappen... så enligt din fakta har jag körkortet kvar om jag håller 69km/h på 30-väg.. de verkar sjukt orimligt, eller e jag dålig på att läsa faktan
    När det går till åklagare så ryker lappen + att han bedömer om det ska väckas åtal för vårdslöshet i trafik, oftast blir det bara dagsböter istället för de fasta beloppen om man inte kört som en knarkad rånare. T ex fick jag 4 månader utan lapp + dagsböter för att ha kört 143km/h snitthastighet på 3km 90-väg. (Positivt att polisen rapporterade "snygga omkörningar".)
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  12. #12
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    592
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask

    När det går till åklagare så ryker lappen + att han bedömer om det ska väckas åtal för vårdslöshet i trafik, oftast blir det bara dagsböter istället för de fasta beloppen om man inte kört som en knarkad rånare. T ex fick jag 4 månader utan lapp + dagsböter för att ha kört 143km/h snitthastighet på 3km 90-väg. (Positivt att polisen rapporterade "snygga omkörningar".)
    Okej så nu e det 40 över som gäller då... då vet jag det!

    Snygga omkörningar.. haha fan va bra!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av Lysmask

    När det går till åklagare så ryker lappen + att han bedömer om det ska väckas åtal för vårdslöshet i trafik, oftast blir det bara dagsböter istället för de fasta beloppen om man inte kört som en knarkad rånare. T ex fick jag 4 månader utan lapp + dagsböter för att ha kört 143km/h snitthastighet på 3km 90-väg. (Positivt att polisen rapporterade "snygga omkörningar".)
    Okej så nu e det 40 över som gäller då... då vet jag det!

    Snygga omkörningar.. haha fan va bra!
    Stopp nu.

    Om man kör för fort händer 2 saker:
    1) Åklagare bedömmer det ur brottsynpunkt. Om det är upp till 40 resp 50 för mycket kan det lösas med ett bötesföreläggande istället för att gå till domstol.
    2) Rapport till länsstyrelsen. Normalt indragning vid 20 resp 30 för mycket, lägre om det finns tidigare fortkörningar senaste 3 (2?) åren.

    Förväxla inte 1) och 2). Kopplingen mellan dem är inte 100%.

    Om man håller sig på max +14 resp +24 (dvs inte grov fortkörning) blir det inte indragning förrän efter 3 forkörningar på 3 (2?) år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    16
    Oxå intresserad
    Saab 9-3ss aero-04
    Nordic steg 1

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077
    Intresserad
    Saablös dåre

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Söder om Lkpg
    Inlägg
    63
    Hej!

    Jag fick idag ett mail om att min fortkötningsbot på 2400kr (89km på 70-väg) är betald.
    Fungerade utan problem, bara att skicka in och vänta!

    http://www.dontworry.se/

    Har prenumererat i tre åt utan att utnyttja förrän nu, men det har ju lönat sig...

    Mvh.
    F.d SS-förare, numera körandes ein Bayrische diesel...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    För mig blir det billigare att betala böterna de dagen jag blir stoppad. Jag ör oftast för fort och har gjort det många år. Har blivit stoppad en gång på 18 år eller så... Man får ju kolla lite när man kör för fort. För några månader sen körde jag ~85 km/h på en 70-väg (4-filig motorväg) och passerade en 9-5:a. Ungefär samtidigt blir jag omkörd av en BMW som lätt körde 110 km/h +. Direkt ser man hur 9-5:an går ut och hänger på och BMWn reagerar inte ens på det. Jag sa direkt till polaren att det där måste vara en civilare. Några km längre fram så stod de mycket riktigt och skrev ut böter. Hade BMW-föraren bara reagerat på Saabens förändrade körstil så hade han klarat sig.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av ThomaSS Aero
    Hej!

    Jag fick idag ett mail om att min fortkötningsbot på 2400kr (89km på 70-väg) är betald.
    Fungerade utan problem, bara att skicka in och vänta!

    http://www.dontworry.se/

    Har prenumererat i tre åt utan att utnyttja förrän nu, men det har ju lönat sig...

    Mvh.
    Jag har samma företag som ThomaSS och åkte på 3200:- förra sommaren (119km på 90-väg) och dom betalade dom oxo utan strul. Så jag rekomenderar

    http://www.dontworry.se/
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Söder om Lkpg
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    För mig blir det billigare att betala böterna de dagen jag blir stoppad. Jag ör oftast för fort och har gjort det många år. Har blivit stoppad en gång på 18 år eller så... Man får ju kolla lite när man kör för fort. För några månader sen körde jag ~85 km/h på en 70-väg (4-filig motorväg) och passerade en 9-5:a. Ungefär samtidigt blir jag omkörd av en BMW som lätt körde 110 km/h +. Direkt ser man hur 9-5:an går ut och hänger på och BMWn reagerar inte ens på det. Jag sa direkt till polaren att det där måste vara en civilare. Några km längre fram så stod de mycket riktigt och skrev ut böter. Hade BMW-föraren bara reagerat på Saabens förändrade körstil så hade han klarat sig.
    Hur ofta krockar man, får inbrott, bryter ett ben eller blir arbetslös..?
    Om man inte har något skydd för alla eventualiteter så gäller det att ha ett sparkapital.
    Fungerar ju om inget händer på 15-20 år men inte om det händer i morgon och så kanske igen om en månad.
    Spelar man fotboll dagligen så har man nog en schysst sjukförsäkring, eller om man jobbar som jordgubbsplockare så bör man nog ha a-kassa för vintern...
    Jag kör 5000 mil om året och har inte järnkoll på varje påfart, bro eller buske så det är helt klart värt pengarna.

    Mvh.
    F.d SS-förare, numera körandes ein Bayrische diesel...

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Det jobbiga är ju inte böterna utan när de tar körkortet av en.....
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Tips! Hur du polerar dina strålkastare.
    Av lillen 761 i forum FAQ
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2015-01-31, 22:09
  2. P-Böter
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 23:14
  3. Hur ser dina bakljus ut ?
    Av Hagman i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 19:20
  4. Blogga dina mobilbilder direkt
    Av Lob i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 16:47
  5. VARNING för Autosafe!
    Av _JB_ i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •