Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: 50/50 bensin/E85 i 9-5 aero bra eller *censur*

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    50/50 bensin/E85 i 9-5 aero bra eller *censur*

    Ja... satt å funderade lite iom dom höga bensinpriserna...

    Har en 9-5 aero från -01 helt original. Funderar på hur den skulle må om man häller i 50% E85 och 50% 95 oktan... Nån som har erfarenheter/synpunkter på detta?

    Tänkte försöka få ner bränslekostnaden aningen...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Du har ju möjlighet att köra med flexifuel program efter byte av mjukvara i din bil. Jag hade nog nästan gått på det först känns lite säkrare

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Jag avråder från blandkörning utan annan mjukvara. Bilen kommer att gå magert vid fullgas.
    Signatur...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Du har ju möjlighet att köra med flexifuel program efter byte av mjukvara i din bil. Jag hade nog nästan gått på det först känns lite säkrare
    Ja, jag har funderat på det med... ville höra mig för innan jag gör något bara
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    med tanke på att du har en bil som går att bygga om hyfsat billigt så hade jag nog slagit en pling till tex Nordic och frågat efter ett biopowerprogram, då kan du göra nått åt soppakostnaderna.

    en viss procent etanol kan gör att bilen känns lite piggare, typ 10-15% eller liknade, förmycket etanol för med sig massa fel, som att motorn går illa med trolig följd tänd CE osv.
    Är inte värt risken på en så pass "dyr" bil, enligt mitt tycke, då kan nog 5-6000kr va värt att lägga på rätt mjukvara, lika så blir förtjänsten bättre då.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    med tanke på att du har en bil som går att bygga om hyfsat billigt så hade jag nog slagit en pling till tex Nordic och frågat efter ett biopowerprogram, då kan du göra nått åt soppakostnaderna.

    en viss procent etanol kan gör att bilen känns lite piggare, typ 10-15% eller liknade, förmycket etanol för med sig massa fel, som att motorn går illa med trolig följd tänd CE osv.
    Är inte värt risken på en så pass "dyr" bil, enligt mitt tycke, då kan nog 5-6000kr va värt att lägga på rätt mjukvara, lika så blir förtjänsten bättre då.
    ja, det lutar åt det alternativt byta bil till en som redan går på E85 :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Ovan nämnd blandning ger E45 som kräver ca 20% mer bränsle än normalt. Detta är något mycket för att styrsystemet ska kunna kompensera. Risk för att detta resulterar i "check engine".

    Ska man etanolkonvertera aktuell modell så får man räkna med att byta minst mjukvara och spridare, vilket gör att kostnaden hamnar närmare 12kkr.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Ovan nämnd blandning ger E45 som kräver ca 20% mer bränsle än normalt. Detta är något mycket för att styrsystemet ska kunna kompensera. Risk för att detta resulterar i "check engine".

    Ska man etanolkonvertera aktuell modell så får man räkna med att byta minst mjukvara och spridare, vilket gör att kostnaden hamnar närmare 12kkr.
    Håller inte aero-spridarna måttet för E85 konvertering då?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Håller inte aero-spridarna måttet för E85 konvertering då?
    Om jag minns rätt håller de för ~280hk på bensin. E85 kräver ca 30% mer soppa... You do the math...

    Hörsägen säger att man kan blanda i upp till ca 10% E85 i BF98 utan problem med T7. Troligtvis ännu mindre i BF95, då den redan innhåller etanol som det är.. Men det är en högt obekräftad hörsägen och jag skulle inte riskera så mycket för att tjäna en tjuga per full tank, eller vad det blir.

    Sedan har vi ju problemet med tändtiderna bör justeras för att få ut nån effekt av det hela, så jag skulle sikta på BioPower-program + spridare isåfall. Alternativt inte alls. Sorry...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Tack för alla svar! Från bli ny mjukvara alterantivt annan bil
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Håller inte aero-spridarna måttet för E85 konvertering då?
    Nej, spridarna räcker inte till såvida man inte accepterar reducerat laddtryck och mindre effekt på E85 än med bensin.

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Hörsägen säger att man kan blanda i upp till ca 10% E85 i BF98 utan problem med T7. Troligtvis ännu mindre i BF95, då den redan innhåller etanol som det är.. Men det är en högt obekräftad hörsägen och jag skulle inte riskera så mycket för att tjäna en tjuga per full tank, eller vad det blir.
    Saab godkänner bruk av E10, dvs maximalt 10% etanolinblandning i bensinen. Detta får man genom att i BF98 blanda i upp till 12% E85, eller i BF95 tillsätta upp till 6% E85. Dock så kommer detta leda till ökat ångtryck. Med E5 (BF95) så har man anpassat bensinen för denna inblandning genom att reducera bensinens ångtryck som kompensation.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488
    Med E5 (BF95) så har man anpassat bensinen för denna inblandning genom att reducera bensinens ångtryck som kompensation
    Vilka har anpassat bensinen?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej bsr byter bara mjukvara ej spridare.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej bsr byter bara mjukvara ej spridare.
    Hittar inte alls steget till -01, men till -02 skriver de så här:
    Citat Ursprungligen postat av BSRs hemsida
    Steg E85 gör att du kan köra på valfri blandning av bensin och E85. Prestanda med bensin: 273Hp/441Nm, med E85: 233Hp/441Nm.
    Låter som min 280 hk-tes håller "okej", dårå.. Maptuns minsta E85-steg finns till bilen i fråga och är på 285hk. Och ja, det innehåller spridare... Det kostar å andra sidan 12.700:- (minus sisådär en 15% STCS-rabatt, då).

    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    Vilka har anpassat bensinen?
    Den kommer "färdig" i tappkranen på macken, serru! Bensinbolagen "späder ut" BF95 med etanol och anpassar således bensinen något för att inte vanliga bilar ska känna skillnad... Om du vill ha ren bensin i tanken får du snällt köpa BF98.

    Anyhows: Lycka till med vad än du föresätter dig!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    är d inte bara byta till en 3.5btr? så slipper man chips o kan tanka etanol?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    är d inte bara byta till en 3.5btr? så slipper man chips o kan tanka etanol?
    och du kan inte längre tanka bensin...

    jag vet inte men för min egen del så väljer nog att INTE göra hemmaklabb på dyrare bilar, kanske om jag har en rishög för 5000kr, men inte på bilar som kostar 50 000kr och uppåt, där vill iaf jag göra det riktigt.

    Angående spridare så byter väl tex nordig inte dessa vid etanolkonvertering?
    Är ju dock stog skillnad mellan att bara skaffa en Biopower funktion mot att byta till E85 i trimsyfte, etanolkonverteringsprogramen ger ju inte så många hästar utan är med riktat mot bränsleekonomi.

    http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning ... 85&lang=se

    där är ju priserna, som sagt 5% effektökning men inget spridarbyte för 7700kr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    är d inte bara byta till en 3.5btr? så slipper man chips o kan tanka etanol?
    Nej. Det krävs bränsletryck på 4.9 bar (plus laddtryck) för att kompensera för 40% mer soppa.

    Du kan räkna ut själv hur länge bränslepumpen håller när den ska pumpa 40% mer soppa vid 6 bar....
    Signatur...

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    anledningen till att de inte funkar med biopower program till 01an är att den saknar 2 givare vs 02- och framåt.

    de 2 givarna var tydligen viktiga för att kunna styra bränslet och laddtrycket vid olika blandningar!

    var till BSR i stäket/kallhäll och frågade angående min bil.
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Orginal spridarna klarar ungefär 250hk med E85.

    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    anledningen till att de inte funkar med biopower program till 01an är att den saknar 2 givare vs 02- och framåt.

    de 2 givarna var tydligen viktiga för att kunna styra bränslet och laddtrycket vid olika blandningar!

    var till BSR i stäket/kallhäll och frågade angående min bil.
    Varför skulle det inte funka? ja har en -00a och det funkar UTMÄRKT kan blanda hur ja vill, räcker att man har TCS/ESP för att det ska funka.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    781
    Medlem#
    4900
    Nu blir jag fundersam igen i en annan tråd påstods det att Nordic och Maptun kan göra "biopower" på AERO -oo och nyare
    Verkar vara bäst att kontakta maptun och Nordic för att reda ut detta

    Jag hade hoppats på att kunna köra lite billigare och med mer kraft
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Liknande ämnen

  1. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  2. Bensin 95 eller 98?
    Av _opeth_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 19:09
  3. Få bort Censur ifrån video?
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 15:34
  4. bensin eller disel
    Av pile 75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •