Hej är det någon som vet vad skilnaden i motoruppbyggnaden är på en Saab 900 FTT och en LTT är det kolvar å stakar och APC som skiljer eller är det mer?
Hej är det någon som vet vad skilnaden i motoruppbyggnaden är på en Saab 900 FTT och en LTT är det kolvar å stakar och APC som skiljer eller är det mer?
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Hej!
En og900 S (dvs LTT) saknar endast APC-system och intercooler, i övrigt är det inget som skiljer. Om du har en S av årsmodell 1990 så behöver du dock byta ut Lucas-boxen (och helst även spridare också) mot en från en 1991-1993, alternativt att du köper ett chip och monterar i den befintliga boxen. Detta pga en flödesbegränsning på som träder i kraft vid 0,6bar. Denna begränsning finns ej 1991-1993.
MVH
jaha, det va som tusan, jag har alltid trott att 900S motorn va lite vekar, men då om man vill ha en fulltryckare så behöver man bara uppdatera spridare och APC system och ic?
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Detta var intressant. Har funderat hur jag ska göra med min ena s-motor (som faktiskt är köpt av popeye) och detta låter ju rätt så bra. Istället för att skaffa ett chip till en 1990-styrbox så kan man byta till en box från 1991-1993, byta bränslechippet i denna box och sedan komplettera med rätt spridare?Ursprungligen postat av joH900
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
De där va kanon, de bräddar ju sökningsområdet på en ny motor till min 99a direkt fulltryckarna börjar ju bli lite av de ovanliga slaget. :/ Men man kan väl inte använda kabelstammen från en lättryckare om man ska dit med en APC? tack för all upplysning.
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Absolut! Sprutet och APC är två skilda enheter.
Menar du att det finns uttag för APCn även på 900S?Ursprungligen postat av Davidt8
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Ursprungligen postat av _Tegel_Läs igenom info på denna länken...igenUrsprungligen postat av LM
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
hehe, har gjort det nu :) va nog lite ivrig där tror ja ;)Ursprungligen postat av axelsson
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Precis! Jag plockade spridare (ink fuelrail) och box från min 1991. Troligen så skulle bilen vara körbar med spridarna med grön rand (1990) och boxen från 1991-1993, men det är såklart bäst att köra med spridare och box som matchar. Boxen för årsmodell 1990 går nämligen inte att köpa längre, denna har blivit ersatt med boxen för årsmodell 1991-1993. Det står ingen notis om att spridarbyte krävs. Men jag skulle rekommendera det.Ursprungligen postat av mioh
Jag gjorde detta för att enkelt bli av med flödesbegränsningen, och om man i framtiden lägger ut en tusenlapp på chip så känns det bättre och köpa ett som passar betydligt fler årsmodeller.
MVH
finns det något ställa man kan köpa fabriksnya kablar till apc? eller måste man hacka sig in i kabelstammen på en FTT för att få tar i en sån?
Mvh
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
S-motor har lite högre komp också.
Signatur...
men den tål ladd upp till 1,3bar ändå? äver med lite högre komp?
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Mja...beror på vad man tankar. Min går på E85 och tål hur mycket ladd och förtändning som helst. Kör man på bensin och orginal myggturbo skulle jag inte kört mer än 1 bar ladd på mellanvarv och max 0.7 bar på höga. Antagligen klarar den inte det heller utan att APC'n börjar blinka.Ursprungligen postat av _Tegel_
Jag har för mig att komp ligger på 9.0:1
Signatur...
åh, nu rasade mina planer, då måste jag ha tar i en FTT för att få full användning av motorn? annars måste jag sänka komp me nya kolvar om jag får tag på en bra LTT motor.
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
jag hade en og900s förut som jag trimmat lite "lätt", öppet filter, intercooler, ställbar BTR, chip, och 3" från turbon...jag körde på ca 1,5bar hade säkert så i ett år, obs! bilen gick som pendlarbil 8mil om dagen och hade gått 28000friska mil, utan minsta tecken på problem. så nog går de trimma dem alltid, min spann hela ettan, hela tvåan å lite på trean...det enda jag höll hårt på var att se till så motorn fick ordentligt med soppa
Va?Ursprungligen postat av beepbeep
Vad är det som skiljer då? Toppen? Kolvarna?
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
http://www.garaget.org/shinyhead
Nej! S(LTT) dvs b202s och b202t är exakt samma motor, det som skiljer är APC-systemet och på årsm M90 finns där en spärr i bränslechippet som förhindrar laddtryck äver 0.6bar.
Såvitt jag vet skiljer det på kolvarna, men skillnaden är inte så stor. Ska gräva upp fabriksmanualen och dubbelkolla.
Signatur...