Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Skillnad på motorerna FTT och LTT OG900

  1. #1
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242

    Skillnad på motorerna FTT och LTT OG900

    Hej är det någon som vet vad skilnaden i motoruppbyggnaden är på en Saab 900 FTT och en LTT är det kolvar å stakar och APC som skiljer eller är det mer?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Hej!

    En og900 S (dvs LTT) saknar endast APC-system och intercooler, i övrigt är det inget som skiljer. Om du har en S av årsmodell 1990 så behöver du dock byta ut Lucas-boxen (och helst även spridare också) mot en från en 1991-1993, alternativt att du köper ett chip och monterar i den befintliga boxen. Detta pga en flödesbegränsning på som träder i kraft vid 0,6bar. Denna begränsning finns ej 1991-1993.

    MVH

  3. #3
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    jaha, det va som tusan, jag har alltid trott att 900S motorn va lite vekar, men då om man vill ha en fulltryckare så behöver man bara uppdatera spridare och APC system och ic?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 789
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Om du har en S av årsmodell 1990 så behöver du dock byta ut Lucas-boxen (och helst även spridare också) mot en från en 1991-1993, alternativt att du köper ett chip och monterar i den befintliga boxen.
    Detta var intressant. Har funderat hur jag ska göra med min ena s-motor (som faktiskt är köpt av popeye) och detta låter ju rätt så bra. Istället för att skaffa ett chip till en 1990-styrbox så kan man byta till en box från 1991-1993, byta bränslechippet i denna box och sedan komplettera med rätt spridare?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    De där va kanon, de bräddar ju sökningsområdet på en ny motor till min 99a direkt fulltryckarna börjar ju bli lite av de ovanliga slaget. :/ Men man kan väl inte använda kabelstammen från en lättryckare om man ska dit med en APC? tack för all upplysning.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Absolut! Sprutet och APC är två skilda enheter.

  8. #8
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Absolut! Sprutet och APC är två skilda enheter.
    Menar du att det finns uttag för APCn även på 900S?

  9. #9
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    Menar du att det finns uttag för APCn även på 900S?
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Läs igenom info på denna länken...igen
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  10. #10
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    Menar du att det finns uttag för APCn även på 900S?
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Läs igenom info på denna länken...igen ;)
    hehe, har gjort det nu :) va nog lite ivrig där tror ja ;)

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Om du har en S av årsmodell 1990 så behöver du dock byta ut Lucas-boxen (och helst även spridare också) mot en från en 1991-1993, alternativt att du köper ett chip och monterar i den befintliga boxen.
    Detta var intressant. Har funderat hur jag ska göra med min ena s-motor (som faktiskt är köpt av popeye) och detta låter ju rätt så bra. Istället för att skaffa ett chip till en 1990-styrbox så kan man byta till en box från 1991-1993, byta bränslechippet i denna box och sedan komplettera med rätt spridare?
    Precis! Jag plockade spridare (ink fuelrail) och box från min 1991. Troligen så skulle bilen vara körbar med spridarna med grön rand (1990) och boxen från 1991-1993, men det är såklart bäst att köra med spridare och box som matchar. Boxen för årsmodell 1990 går nämligen inte att köpa längre, denna har blivit ersatt med boxen för årsmodell 1991-1993. Det står ingen notis om att spridarbyte krävs. Men jag skulle rekommendera det.

    Jag gjorde detta för att enkelt bli av med flödesbegränsningen, och om man i framtiden lägger ut en tusenlapp på chip så känns det bättre och köpa ett som passar betydligt fler årsmodeller.

    MVH

  12. #12
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    finns det något ställa man kan köpa fabriksnya kablar till apc? eller måste man hacka sig in i kabelstammen på en FTT för att få tar i en sån?

    Mvh

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    S-motor har lite högre komp också.
    Signatur...

  14. #14
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    men den tål ladd upp till 1,3bar ändå? äver med lite högre komp?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_
    men den tål ladd upp till 1,3bar ändå? äver med lite högre komp?
    Mja...beror på vad man tankar. Min går på E85 och tål hur mycket ladd och förtändning som helst. Kör man på bensin och orginal myggturbo skulle jag inte kört mer än 1 bar ladd på mellanvarv och max 0.7 bar på höga. Antagligen klarar den inte det heller utan att APC'n börjar blinka.

    Jag har för mig att komp ligger på 9.0:1
    Signatur...

  16. #16
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    242
    åh, nu rasade mina planer, då måste jag ha tar i en FTT för att få full användning av motorn? annars måste jag sänka komp me nya kolvar om jag får tag på en bra LTT motor.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28
    jag hade en og900s förut som jag trimmat lite "lätt", öppet filter, intercooler, ställbar BTR, chip, och 3" från turbon...jag körde på ca 1,5bar hade säkert så i ett år, obs! bilen gick som pendlarbil 8mil om dagen och hade gått 28000friska mil, utan minsta tecken på problem. så nog går de trimma dem alltid, min spann hela ettan, hela tvåan å lite på trean...det enda jag höll hårt på var att se till så motorn fick ordentligt med soppa

  18. #18
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    S-motor har lite högre komp också.
    Va?
    Vad är det som skiljer då? Toppen? Kolvarna?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976
    Nej! S(LTT) dvs b202s och b202t är exakt samma motor, det som skiljer är APC-systemet och på årsm M90 finns där en spärr i bränslechippet som förhindrar laddtryck äver 0.6bar.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Såvitt jag vet skiljer det på kolvarna, men skillnaden är inte så stor. Ska gräva upp fabriksmanualen och dubbelkolla.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. og900 - Skillnad på toppar?
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 19:04
  2. Skillnad T16 -84 vs T16 85- (og900)
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 22:59
  3. Skillnad på momentstag Og900
    Av HenkeTIC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 18:28
  4. Skillnad koppling og900 -82 vs -87?
    Av LaserStefan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •