Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ACC problem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13

    ACC problem

    Saab 9000 2.0t -96
    Ställer jag den på 21 grader när det är 30 grader i bilen så pumpar den ut kalluft tills det att motorn har blivit varm, sedan pumpar den bara ut varm luft. Gjorde en felökning och påfyllning idag, felsökningen gav inget och allt var tätt.

    Varför spyr den ut värme när bilen blivit varm(gäller även när jag ställer den på 17 grader).

    HELP ME

  2. #2
    Finns mängder med trådar så det är bra att göra en sökning innan man startar en ny. Men men...

    Om allt är tätt och trycket är bra så gäller det att se om kompressorn kör och därefter vidta åtgärdet. Om den inte kör kan det vara kopplingen som är glapp, ingen ström eller kass kompressor.

    Känn även på rören om de blir kalla.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    13
    Jag är ingen bil expert men om min acc blåser först kalluft och sedan varm luft när motor är varm så funkar kompressorn. Om den kompressorn inte funkar så ska väl ingen kalluft komma, eller?

    Känns som om jag får leta på någon annans tråd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    677
    Kolla att kupétempsensorn snurrar, sitter bredvid en av stolsvärmeknapparna.

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    När det blir varmt i kupén på din 9000, snurrar kompressorn ibland ändå? Jag vill tro att du har råkat ut för samma fel som jag hade förra året. När kompressorn gått ett tag så la den av. ville sen bara "klicka till" men inte fortsätta. Felet var reläet för kompressorn, sitter i relälådan i motorrummet. När reläet blev varmt, tappade den kontakten och kompressorn stannade.
    Tydligen inte helt ovanligt...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Innan jag satte mig in i min ACC så uppfattade jag det som att den kylde svagt men sen avtog. Det handlade mest om att den blåste in svalare utomhusluft och sen tog motorvärmen över. Så det gäller ju att man inte förväxlar det med någonting annat. Det var mest en kontrollfråga. Händer det att den kyler lite emellanåt i korta pauser?

  7. #7

    Saab 9000 cse -93. AC lägger av när det är varm!

    Hej!

    Har haft min Saab i tre år nu. Faktum är att problemet ni tar upp här är nåt jag brottats med o grubblat på under de här åren. Min ac stänger av sig när bilen blir varm, men funkar galant på vintern. Det enda jag kan komma fram till här är att värmen i luften påverkar nån del tillhörande acn.

    Vad jag fick veta när jag köpte bilen var att man troligtvis måste "schimsa" om nåt i ackompressorn, då det är någon magnet som inte greppar när det är varm. Det kan vara det, eller som någon skrivit, ett relä som lägger av när det blir för varmt. Får kolla det här.

    Tänkte plocka av ackompressorn, öppna den o kolla. Ovanpå kompressorn sitter där en liten plan yta med där det troligtvis sitter någon packning innanför... Det har bubblat ytterst lite, men inte tappat i kyla förrens nu i år. Så jag ändå byta packningen där... eller o-ringen.

    Är det någon som har nåt förslag eller hjälp på vägen så gärna!

    Tackar på förhand och ha en bra dag! Johan

  8. #8
    Jag har liknande fel på min AC, men min kompressor är helt ny, bara nån månad. Dessutom med AC på så känns det som bilen tappar 50 hästar.. går knappt göra en omkörning.
    Däremot med ECON på så går bilen som den ska.. Kanske dags byta kompressor igen?

    bil : og9-3 '00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •