Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med ena lykttorkarn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    88

    Problem med ena lykttorkarn

    Märkte igår efter påpekningar från tanten att den ena torkarn till lyktorna hö framifrån sett inte fungerar d.v.s. den är helt död.
    Har kollat säkringen´, men hittar inget fel.

    Kan det vara så att motorn har brunnit?
    Läste någonstans om renovering av torkarna, kan detta vara aktuellt?
    SAAB:en är död...........

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Info kring detta finns här.

    Själv tog jag bort motorerna men har inte orkat joxa nåt mer.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299
    Min vänstra stannar lite där den känner för det! ibland står den rakt upp ibland 45 grader och iblande som den borde när biklen är avstängd. Har en 9 5 -00.
    några förslag för min del?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Kärvande torkararmar eller axlar gör att motorn drar mer ström. Sitter ett temperaturmotstånd i armaturen, hög ström värmer motståndet vilket ger ett högt motstånd som skall begränsa strömen. Liten ström till en motor som drar tungt gör att motorn inte går. När du slagit ifrån tändningen försvinner spänningen och motståndet svalnar. Slå på tändningen igen och motorn går en liten bit tills motståndet åter blir varmt. Innuti armaturen sitter det ett plastdrev som är kopplat till torkaraxeln. Plastdrevet styrs av en plåt som sitter över växellådan, det är över denna plåt som drevet brukar kärva emot, ser ut som drevet svällt och därför måste filas av lite grann. Öppna upp en armatur så ser du hur jag menar.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Mina båda motorer betedde sig exakt som beskrivet av JK Nilsson, dvs går en bit efter att dom "svalnat" ett tag. MEN; efter djup analys (följde linken LM bifogat ovan) kom jag fram till följande: det mekaniska fungerade klanderfritt i båda armaturerna medan motorerna verkade svaga. Efter att försiktigt öppnat dom kunde jag konstatera att en hel del kol från borstarna satt sig i dom tre spåren i kollektorerna. Skrapade bort denna med en mattkniv och tvättade försiktigt med kontaktspray. Lite ny olja i lagren, ihop med allt igen och simsalabim; båda torkarna har fungerat perfekt hela vintern!

    M@s

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •