Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Eviga frågan: skadligt slitage vid trim eller inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Eviga frågan: skadligt slitage vid trim eller inte?

    Hej!

    Sitter och fundrerar över den eviga frågan. Trimma bilen eller inte...

    Jag har en 9-5 Aero -04 och är i valet och kvalet om jag ska trimma kärran med hjälp av BSR:s PPC. Det ska enligt BSR ge 273 Hk och 441 Nm. Enligt folk som jag har pratat med så ska man inte stirra sig blind på siffrorna utan man måste känna skillnaden. Dom jag har pratat med upplever det som att dom får minst 300 kusar i bilar. Dom upplever en enorm skillnad.

    Frågan är ju bara hur mycket det sliter på drivlina m.m. Jag vet inte hur stora marginaler ex.vis lådan är byggd med. Kan man äventyra den med det nya vridmomentet eller håller den utan problem?
    Jag är naturligtvis medveten om att det beror på hur man kör med bilen, men det är klart att man kommer att släppa ut kraften då och då. Annars är det ju liksom ingen mening med att chippa. Men jag kör absolut inte som nån bildåre som gasar i ur och skur.

    BSR säger ju att dom har vettiga momentsbegränsningar där det behövs för att inte äventyra någonting och varnar lite grann för att man inte ska välja någon som bara har satsat på att få ut så mycket effekt och vrid som möjligt, men det finns det väl knappast någon seriös tuningfirma som gör.

    Men vad tror ni om en chiptrimning till min Aero då? Är det bara dumt att äventyra att bitarna inte håller eller är det hur lugnt som helst?
    Helst skulle man ju vilja ha nåt svar från nån med erfarenhet av ungefär samma trim eller av nån som kanske jobbar på Saab och är insatt i hur väl grejerna är tilltagna i bilen.

    Tyck gärna till och hjälp mig med hur jag ska göra.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    166
    Min Aero -01 har snurrat i 19000 mil utan bekymmer, chippades med Nordic steg 3 efter 60 mil, iofs automat men nog har skrotet hållit i hop.

    dvs inget onormalt gentemot polarnas standard 9-5'or

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 471
    Medlem#
    3456
    Det som kan vara på fallrepet är väl kopplingen men annars borde det inte vara några problem. Trimmning innebär ju alltid lite mindre marginaler.

    Säg att motorn har 200 hk original och är överdimensionerad så den klarar 300 hk lägger du då din effekt på en 270 så minskar ju felmarginalen och risken för ras ökar. Men byter du olja och kör motorn genomvarm och inte tokspinner med bilen överallt ser jag inga problem med att åka många problemfria och snabba mil med ditt tilltänkta trim.

    Saabarna är motorvägsracrar...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

Liknande ämnen

  1. Den eviga frågan... Sportchassi eller ej!
    Av zalsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 07:34
  2. Eviga frågan kamaxlar
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 14:54
  3. är detta slitage skadligt eller blir det så?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 13:47
  4. den eviga frågan om motorolja
    Av _coffe_ i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 15:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •