Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: Den Magiska Kolvhaveritrimgränsen T7

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Den Magiska Kolvhaveritrimgränsen T7

    Hej!
    Den magiska kolvhaveritrimgränsen går enl dom flesta vid 300hk på T7 motorer. Men det bör ju skilja på 2.0 o 2.3 eftersom man inte behöver belasta en 2.3 lika mycket som en 2.0 för att nå samma effekt tex. 300HK.

    Eller e ja ute och cyklar


    http://www.garaget.org/show.php?car=903

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    finns standard motoren som fått kolvhaveri.. så nån magisk gräns är väl svårt att säga.. jag hade kännt mig ytterst osäker när man ligger runt 300 strecket i en trionic 7 motor med standard bottendel..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Gör som Mats, i med Wössner och sen GTBB:n som han inte visat dig
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Gör som Mats, i med Wössner och sen GTBB:n som han inte visat dig
    Äh! Han e bara bitter för att jag va snabbare än honom -04 så jag får bjuda på -05 så han blir glad igen

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    finns standard motoren som fått kolvhaveri.. så nån magisk gräns är väl svårt att säga.. jag hade kännt mig ytterst osäker när man ligger runt 300 strecket i en trionic 7 motor med standard bottendel..
    Visst pajar det kolvar på standardmotorer. Men de e väl inte pga för hög effekt.

  6. #6
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    finns standard motoren som fått kolvhaveri.. så nån magisk gräns är väl svårt att säga.. jag hade kännt mig ytterst osäker när man ligger runt 300 strecket i en trionic 7 motor med standard bottendel..
    Visst pajar det kolvar på standardmotorer. Men de e väl inte pga för hög effekt.
    Olov eller olof.
    Som jag ser det så är det övervägande 2,3 som ramlar isär. Trimmat eller otrimmat.
    2,0 ramlar inte isär egentligen alls. Bara om man rimmar lite mer än vanligt. och då pratar vi 400+ nm 300+ hk.
    /r
    Swedish performance

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej "

    "Det finns ingen magi, bara vetenskap ni inte förstår"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891
    Min fråga va bara en liten teori som dök upp i mitt huvud som jag undra om det fanns nåt belägg för. Jag har dock sett 3st org 205r som har ramlat isär och då e jag ändå bara fönsterputsare, bör ju finnas dom som jobbar med grejorna som har sett fler.
    mvh Olof

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej "

    "Det finns ingen magi, bara vetenskap ni inte förstår"
    Jahapp.

    Det var himla arrogant påstående. Om uppfinnarjockar som jobbar på SAAB kunde ägna mer tid på att göra fungerande bilar och mindre tid på att leka galna vetenskapsmen med "hemliga oförståeliga motorer" så skulle SAAB kanske stanna i Sverige och gå plus istället för att säljas till kineser för en krona.

    Det är faktum att SAAB tabade sig ordentlig med B235 motorn och "lågfriktionskolvar". Motorer pajjar på löpande band...och 8-årigt garant lär inte vara gratis heller.


    Så oförståeligt eller ej, dessa kolvar verkar vara riktigt skit. vi slutkonsumenter kanske "inte förstår" men i slutändan blir det slutkonsumenten som "röstar med foten" och köper annan bil.
    Signatur...

  10. #10
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Om uppfinnarjockar som jobbar på SAAB kunde ägna mer tid på att göra fungerande bilar
    Om det ändå vore så väl att de fick vara med och pyssla med det och även att de hade en rejäl börs att plocka mynt ur...

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Om uppfinnarjockar som jobbar på SAAB kunde ägna mer tid på att göra fungerande bilar
    Om det ändå vore så väl att de fick vara med och pyssla med det och även att de hade en rejäl börs att plocka mynt ur...

    Mvh TD04
    Jovisst men har de nyare SAAB motorena dragit så mycket mindre soppa mm så att man tjänat in på alla ras.?!

    Varför inte bara låtit dom gammla kolvarna suttit kvar.. Suck..
    Men jag vet inte heller mycket om den egentligen orsaken till varflr dessa "folkrace kolvar" är monterade i motorerna men kass,,det är dom..

    Bytte i Fredags kolvringarna på en 9-5 2.0.. Kul..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Hej !

    Finns det något samband mellan de spruckna kolvarna och problemet med vevhusventilationen ? Jag kan tänka mig att det blir mycket sot i kolvringsspåren och att ringarna kan fastna tillslut men att kolvarna då skulle spricka är jag inte riktig med på...Eller är det helt enkelt så att kolvarnas kvalitet varierar kraftigt. Naturligtvis ökar belastningen om man trimmar bilen.

    Vad säger SAAB om man kommer in med sprucken kolv på en originalbil ? Gäller den 8:a åriga garantin då ?
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Finns det något samband mellan de spruckna kolvarna och problemet med vevhusventilationen ? Jag kan tänka mig att det blir mycket sot i kolvringsspåren och att ringarna kan fastna tillslut men att kolvarna då skulle spricka är jag inte riktig med på...Eller är det helt enkelt så att kolvarnas kvalitet varierar kraftigt. Naturligtvis ökar belastningen om man trimmar bilen.

    Vad säger SAAB om man kommer in med sprucken kolv på en originalbil ? Gäller den 8:a åriga garantin då ?
    Javisst finns sambandet.. Tror jag absolut på..!!
    Dels kan Sotet lägga sig mellan ring och kolv och på såvis sabba ringen/sabba kolven,, sen kan även olja sippra mellan och sabba tändkasset signalen och strula till det med gnistan,,sen kan nog dels förbränningen bli helknas och misständningar sker och pga spricker kolven,,någostans finns saningen..

    "The truth is out there.""
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Kan det vara så att mycket sot hamnar i förbränningsrummet och att sedan när man kallstartar bilen och det fetas på med mycket soppa i kombination med att knackregleringen inte är aktiv under en viss mototemperatur....så blir förbränningen skadlig för motorn, sotet självtänder o.s.v....
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Hmm... lite långsökt..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #16
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Finns det något samband mellan de spruckna kolvarna och problemet med vevhusventilationen ? Jag kan tänka mig att det blir mycket sot i kolvringsspåren och att ringarna kan fastna tillslut men att kolvarna då skulle spricka är jag inte riktig med på...Eller är det helt enkelt så att kolvarnas kvalitet varierar kraftigt. Naturligtvis ökar belastningen om man trimmar bilen.

    Vad säger SAAB om man kommer in med sprucken kolv på en originalbil ? Gäller den 8:a åriga garantin då ?
    STRUNT SAMMA VAD SOM ORSAKAR VAD OCH OM. KOLVARNA MED KOLVRINGAR SOM SITTER I DESSA MOTORER PASSAR BÄTTRE PÅ NÅGOT MUSEUM FÖR MISSLYCKADE KOMPROMISSER MELLAN EKONOMER/MARKNADSFÖRARE/TEKNIKER. LÄS VAD DR BOOST SKRIVER: "Om det ändå vore så väl att de fick vara med och pyssla med det och även att de hade en rejäl börs att plocka mynt ur...

    Mvh TD04"

    SAABS TEKNIKER VISSTE NATURLIGTVIS REDAN FRÅN BÖRJAN ATT DE "NYA" KOLVARNA INTE VAR I NÄRHETEN AV SINA FÖREGÅNGARE I T5 MOTORERNA. MEN NÄR GM BESTÄMMER SÅ ÄR DET INTE TEKNIKERNA SOM FÅR SISTA ORDET TYVÄRR.
    OCH SÅ LÄNGE DENNA DYNGA SITTER KVAR I MOTORERNA HJÄLPER DET INTE OM MAN SÅ BYGGER OM HELA BILEN TILL EN ENDA STOR VEVHUSVENTILATION/OLJEFÄLLA.
    /R
    /R
    Swedish performance

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Om uppfinnarjockar som jobbar på SAAB kunde ägna mer tid på att göra fungerande bilar
    Om det ändå vore så väl att de fick vara med och pyssla med det och även att de hade en rejäl börs att plocka mynt ur...






    Mvh TD04
    SAAB har "plockat mynt" ur GM's kassa i över 10 år. Volvo har lyckats mycket bättre, trotts att dom gör "sossekonteiners", "traktorer", "äckliga SUV:ars" osv.

    Visst kan man snacka hit och dit om att det var GM som sabbade allt för SAAB och att dom stackars hemliga raketförskare på SAAB med sina hemliga motorer har bara lidit, men nakna sanningen är att det är framhjulsdrivna fyrcylindriga bilar som har misslyckats med sin segmenterin och som färre och färre vill köpa.

    Att dom sedan onanerar internt på sina kluriga lösningar för problem som slutkonsumenten inte bryr sig om hjälper inte.

    Antigen gör dom pengar och gör det kunden vill ha eller så blir dom bara ett märke på motorhuven gjord av andra "raketförskare" som kanske inte är lika hemliga men gör bilar som folk köper.

    Jag läser företagsekonomi och har under senaste tiden blivit tvungen at plöja igenom hyllmeter med cases, mestadels av företag som har gått under eller misslyckats av någon anledning. Det som slog när jag läste DrBoosts inlägg at jag har "sett detta beteende förut" i några case man fick analysera på alla dessa seminarier. Det är kusligt likt beteendet som har många företag att gå under... företag som gör produkter som dom "kan göra" istället för att göra produkter som "kunder vill ha". Att dessutom höra nerlåtande saker om oss (slutkonsumenter) av någon som jobbar på ett företag som har gått back senaste 14 år och har en hel motorgeneration ute med tillverkningsfel är höjden av arrogans. Är andra "raketförskare" på SAAB likadana så förstår jag att det inte går bra för dom.

    Det verkar som att folk tror att SAAB ska vara någon sort skyddad verkstad där folk i vita rockar ska pyssla med turboladdade fyrcylindriga motorer. Fuck that. Dom har nästan gått i putten och har köpts av GM. Punkt. Det är GM's företag. Genererar inte företaget pengar kommer den att säljas eller avvecklas och jag antar att GM's ledning skiter i labbrockar, folk som jobbar där och "stolt svensk bilbyggartradition". Dom vill ha pengar.

    Visst tycker jag om SAAB, men jag försöker se på det hela med objektiva ögon rent företagsekonomiskt.

    Någon har gjort grov missbedömning när det beslutades att montera dessa kolvar i nya motorer. GM är inte korkade och vill inte behöva byta ut kolvar i all evighet. Någon (antagligen en ingenjör) har således bedömt att lågfriktionskolvar kommer att klara av sitt jobb i dessa motorer och haft fel. Det kan vara sista droppen som behövdes. Jag kanske "inte förstår" särskilt mycket om motorer men jag kan tillräckligt om företagsekonomi för att inse att detta är ultradumt i ett företag som redan från början hade problem med likviditeten.

    I värsta fall fimpar GM hela firman och låter sossar och skattebetalare finansiera arbetslösa som blir över. Klurigt hur en kompressionsring kan göra så mycket skada?
    Signatur...

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Det kan inte vara så att GM tvingade Saab att ta fram en lågfriktonsmotor ,för att den gamla ansågs dra mer bensin, men att saab inte fick varken tillräcklig tid eller stålars för att testa den? Bilarna kom ut på marknaden,och nu visade den sej ju iofs inte dra så mycket mindre soppa,och vissa problem med motorerna uppdagades,GM informerades om problemet,men istället för att kalla tillbaka alla bilar och åtgärda grundproblemet,så fick saab se till o "fixa det" ändå ,och olika vevhusvent.-former följde under några år. Vad dock inte "svensson" visste,var att med modifiering 1 så bröts oljan ner i förtid,speciellt vi korta sträckor och stadskörning.De fick aldrig veta om att ett extra oljebyte mellan service hade gjort gott. "svensson" visste heller inte att även om man hade mod.2 så gick man inte säker om man inte kollade oljenivån emellanåt.

    Gissar jag bra...?

    Detta är väl egentligen inget konstigt ,jag vet själv på det stället man jobbar att ,man ska ta fram världens bästa kvalitetssäkra produkt för "noll kronor" ,och den ska helst vara producerad igår,och blir det något problem,ja då är det ju vi som kört fram dessa som är helt inkompetenta....

    Givet så kommer man ju inte få svar på om det är så här,för Boosten eller nån annan på Saab FÅR ju inte säga något vilket man förstår.


    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    ....men nakna sanningen är att det är framhjulsdrivna fyrcylindriga bilar som har misslyckats med sin segmenterin och som färre och färre vill köpa.
    Que? Det är ju fyrcylindriga bilar med framhjulsdrift de flesta tillverkare har som volymmodell.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    ....men nakna sanningen är att det är framhjulsdrivna fyrcylindriga bilar som har misslyckats med sin segmenterin och som färre och färre vill köpa.
    Que? Det är ju fyrcylindriga bilar med framhjulsdrift de flesta tillverkare har som volymmodell.
    Volymmodell, visst. Dock inte som modell i premiumklassen. SAAB's marknadsföring gick länge ut på att få bilen att framstå som "annorlunda val för arkitekter, läkare och proffesorer". Det är jättefint men om det visar sig att ovannämnda grupper helt enkelt inte köper tillräckligt många bilar så är det ganska döfött, inte sant?

    Så här har vi en fyrcylindrig, framhjulsdriven bil som ska på något vänster kämpa mot sex- och åttacylindrigabilar i "premiumklassen" och som dessutom ska marknadsföras som något "för dom som är lite annorlunda".

    Naturligtvis är det aldrig SAAB's eget fel...det är dom dumma jänkarna som har tvungat tappra svenska bilbyggarvikingar att ta fram dåliga produkter. Fast ingen verkar komma ihåg att stolta svenska bilbyggare håll på att gå i putten av egen maskin för femton år sedan innan GM kom till räddning.

    Porsche har aldrig köpts av någon och har bästa vinst per bil räknat (runt 25%), följt av BMW (som har 9%).

    MB hade bra resultat innan merge-hysterin tog över och dras nu med Chrysler-koncernen som inte går lika bra, men dom går plus ändå.

    Äta eller ätas. Pengar styr, klurgubbar går arbetslösa så länge ingen köper deras produkter.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Magiska Felkoder
    Av cashing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 19:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •