Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 75

Ämne: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur (Bilder saknas)

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897

    FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur (Bilder saknas)

    Vi är många som vill ha mer effekt i våra bilar och då ställs även krav på uppgraderingar av bränslesystemet. De första brukar vara att man ger sig på och byter spridare men till slut har man flyttat felet till bränslepumpen. För vissa av oss blir det ännu mer som måste bytas för att nå vara mål.

    Vanligast och lättast att få mer pumpkapacitet är att byta till en Henko eller Walbro dito. (Finns att köpa hos tex Maptun eller EXD)

    Monteringen är lite olika beroende på årsmodell av bränslearmatur där tex Henko pumpen är nästan helt bolt-on på vissa 9-5:ors med de grövre ledningarna medan som bilderna kommer att visa på en äldre ng900 lite mer pyssel.

    Nedan följer en guide med bilder och beskrivning för varje steg


    Armaturen urtagen ur bränsletanken



    Pilla försiktigt upp låsningen med tex som på bilden en mindre mejsel



    Ta ur kontakten



    Klipp av slangen på pumpen



    Lyft av locket



    Tryck in låsningen med en grövre mejsel



    Lyft ur pumpen inklusive filterkoppen



    Ta ur pumpen ur filterkoppen



    Lossa kontakterna på pumpen



    Släpp spärringen



    Lyft bort den vita ovandelen och ta sedan isär pumpen och gummit



    Här ser man skillnaden på orginalpumpen och en Henko



    För att få en Henko att passa i denna armatur var man tvungen att modifiera gummit likt bilden ovan. Vissa av 9-5:orna passar det utan modifiering.



    Ta försiktigt ner piggarna med tex en fil eller dremmel. Byt gärna o-ring



    Montera tillbaka pumpen i filterkoppen. Här kan det krävas lite fingerfärdighet så att o-ringen ligger kvar. Se även till att pumpen når ner lika långt som orginal pumpen.



    Montera en slangbit på pumpen och dra åt med tex en slangklämma. Montera sedan på ovandelen.



    Montera ner allt i baljan igen



    Montera tillbaka kontakten och skarva på slangen från pumpen på orginalslangen. På vissa 9-5:or går det att montera orginalslangen rakt på Henko-pumpen och enbart dra åt med slangklämma.



    Sedan är det bara att montera tillbaka även toppen på armaturen.


    Detta är för att montera en Henko medan jag vet att Walbro skiljer en del jämfört med denna och även så verkar det finnas några olika varianter av själva armaturen och val av slangar från fabrik. Med det får i alla fall en uppfattning om vad som behöver göras.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897
    Fyll gärna på med mera eller egna erfarenheter
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    319
    Jag har gjort denna operation på en og93 2 ggr och jag rekommenderar att klippa upp plåten under baksätet.
    Det är väldigt mycket mindre jobb än att plocka ner tanken. Speciellt om den är full som vid första pumpbytet
    OG9-3 AERO BIOPOWER -01 No more.
    OG900T16 CAB -87
    STCS Medlem 6415

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176
    Jag gjorde precis likadant, men slangen som jag använde drog jag ända till det vita "T-korset".

    Tycker det känns lite sådär att bara trä i plastslangen i gumminslangen och dra åt. Plastslangen är inte speciellt tålig så jag fick för mig att den tillslut kunde skjuta isär där. På T-korset kan man dra åt ordentligt, plus att man får dom där "räfflorna" som gör att den inte gjärna glider av så lätt.

    Snygg guide för övrigt!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    160
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    Jag har gjort denna operation på en og93 2 ggr och jag rekommenderar att klippa upp plåten under baksätet.
    Det är väldigt mycket mindre jobb än att plocka ner tanken. Speciellt om den är full som vid första pumpbytet
    Är inte detta standard på 9-3? Jag har nämligen ett uppsågat hål med plastlock över precis under höger baksäte. Ser väldigt proffsigt ut. Har inte bytt bränslepump och ej förra ägaren heller vad jag vet.

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Citat Ursprungligen postat av LaserStefan
    Jag har gjort denna operation på en og93 2 ggr och jag rekommenderar att klippa upp plåten under baksätet.
    Det är väldigt mycket mindre jobb än att plocka ner tanken. Speciellt om den är full som vid första pumpbytet
    Är inte detta standard på 9-3? Jag har nämligen ett uppsågat hål med plastlock över precis under höger baksäte. Ser väldigt proffsigt ut. Har inte bytt bränslepump och ej förra ägaren heller vad jag vet.
    Tyvärr sitter pumpens armatur ca 15 cm till höger om detta hål (med ryggen mot fronten på bilen). Så man får klippa upp plåten för att komma rätt. Sägs vara ett arv från Opel

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    160
    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Tyvärr sitter pumpens armatur ca 15 cm till höger om detta hål (med ryggen mot fronten på bilen). Så man får klippa upp plåten för att komma rätt. Sägs vara ett arv från Opel
    Ohfan, det var ju smidigt placerat . Används det till något speciellt eller blev det billigare att sätta ett plastlock istället för att göra en plåtbit?

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av dean
    Citat Ursprungligen postat av EXD

    Tyvärr sitter pumpens armatur ca 15 cm till höger om detta hål (med ryggen mot fronten på bilen). Så man får klippa upp plåten för att komma rätt. Sägs vara ett arv från Opel
    Ohfan, det var ju smidigt placerat . Används det till något speciellt eller blev det billigare att sätta ett plastlock istället för att göra en plåtbit?
    Under plastlocket finner du kontakterna till elen, pumpens matning och nivåmätaren, vilka lika bra hade kunnat ligga under ett korrekt placerat hål. Har hört att Opeln har bensinpumpen där, men jag vet inte då jag inte skruvat någon Opel med samma bottenplatta.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag gjorde precis likadant, men slangen som jag använde drog jag ända till det vita "T-korset".

    Tycker det känns lite sådär att bara trä i plastslangen i gumminslangen och dra åt. Plastslangen är inte speciellt tålig så jag fick för mig att den tillslut kunde skjuta isär där. På T-korset kan man dra åt ordentligt, plus att man får dom där "räfflorna" som gör att den inte gjärna glider av så lätt.

    Snygg guide för övrigt!!
    Självklart kan man ta och trä slangen ända upp till det vita, men i detta fall med en tankarmatur från 1994 som var väldigt uttorkad i slangar + gummin skulle det aldrig ha gått.

    Räfflade upp slangen en del och drog åt med två slangklämmor. På vissa armaturer är det ju även så pass smidigt att man kan trä på orginalslangen på pumpen direkt.

    Har man även längre slang än vad som fanns att tillgå för tillfälle skulle man kunnat skjutit över den ännu längre på orginalslangen upp till det vita t-korset.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37
    Klistrar in ett inlägg jag gjort i ett annat forum.. fick viss kritik för mitt val av slang men upplevde inga problem under de 5 månader extra jag hade bilen efter pumpbytet...

    Jag märke en dag att min Saab ng900 -95 2.0 var lite svårstartad, men den hoppade igång så jag begav mig ut på en liten tripp.
    Dagen efter fick jag inte igång den. Jag lossade klämmorna till luftfiltret och tjejen sprayade lite startgas samtidigt som jag vred om nyckeln, då hostade den till. Det var alltså bränslet det var problem med, efter att ha kollat säkringarna så var det bara att gå in igen, typiskt...
    Dagen efter tog jag ner panelen under ratten för där sitter reläerna till bränslepumpen.
    Jag visste inte vilket som var just till pumpen (det kanske någon annan vet, förresten?) men alla som satt där verkade fungera bra.

    Under baksätet finns en flik i mattan som man kan öppna och under den sitter ett plastlock. Tar man bort plastlocket kan man komma åt kablarna till pumpen (och till tankmätaren). Satte en voltmeter på den hankontakten till den svarta och svartgröna kabeln. Sedan tog jag ur säkringen till spolarpumpen och till innerbelysningen och kopplade en kabel med flatstift på varje ände mellan den övre anslutningen där innerbelysningssäkringen satt (där finns 12 volt) och den undre där säkringen till bensinpumpssäkringen satt. När jag sen vred på nyckeln och såg att jag fick 12 volt. Efter att ha kopplat bort voltmetern och kopplat in bensinpumpen igen kunde jag konstatera att pumpen inte gick. Den var helt tyst. Jag skulle rekommendera att koppla spänning till pumpen såhär och inte direkt till pumpen där den sitter. Det blir ju nästan alltid gnistor när man kopplar med lösa sladdar och som alla vet är bensin och gnistor är ingen bra kombination.

    Ja, efter felsökning kunde jag alltså säga att det var pumpen. Pumpen bytes normalt genom att man tar ner tanken, det är jobbigt att göra på en parkering när det regnar och blåser, så jag fick tips om att klippa upp plåten under baksätet. En nibblingstång från Biltema klarar jobbet galant och lätt. Inte som att skära i smör, men nästan faktiskt.
    Jag hade inte ork att ta bort mattan först utan skar upp den också med en brytbladskniv. Detta skulle jag inte rekommendera för andra som gör samma sak, inte på grund av det estetiska utan på grund av att mattor suger åt sig spilld bensin och luktar efteråt... lägg i alla fall över lite plast eller något.

    När du klipper hålet så ta till åt framsäteshållet. Klipp minst jäms med den lilla pluggen som sitter där plåten böjs ner mot golvet. Pumpen behöver detta utrymmet när den skall ur.

    När man klippt bort plåten ser man ett plastlock som på bilden nedan.



    Bränsleanslutningarna tas bort om man bryter uppåt med med en skruvmejsel samtidigt som man försiktigt bänder undan den gula haken. Gör det försiktigt så att inte haken eller den vita/svarta anslutningen går sönder. Ett tips är att försiktigt vrida på anslutningen så att o-ringarna inuti lossnar. Lite krypande smörjmedel kan kanske vara bra att spraya på innan. För att få lös insatsen som pumpen sitter i måste en plastkuggkrans skruvas lös. Jag gjorde ett verktyg av trä för att göra detta. Det var enkelt och snabbt. Verktyget kan ses på bilden ovan och mäter ca 13,5 cm över käftarna. Tvärsnittet på käftarna bör vara 2x2 cm. Valvet är 7 cm högt. Detta sticks ner och med handkraft gick det sen att vrida runt träplankan. Det satt rätt bra, men den armerade förstärkningstejpen var inte nödvändig.

    När man fått lös kuggkransen skall man lyfta pumpen ca 3 cm (så långt det går) och vrida den nästan ett kvarts varv medurs. sen går den att vinkla ur om man vickar den mot förarsätet.

    Urtagen, är insatsen nog full i bensin så akta så inte det rinner ur på mattan.
    Jag skakade på pumpen och sen provade jag den. När jag då fick att gå igen gjorde jag misstaget att sätta tillbaka den igen. Gör inte detta för den ger snart upp igen, det blev jag surt varse om.

    Jag köpte en pump på biltema för runt 350 kronor. På bilden syns den bredvid den gamla.



    Den är en walbrosystempump vilket är helt rätt, men den hade fel dimension på anslutningen (bränsle ut). Biltemas har dimensionen 8 mm (jo det stod tillochmed i katalogen), men orginal är på 6mm. Tillsammans med stela bränsleslangar går det inte att bara byta pumpen rätt över. Jag hade ingen värmepistol så det kunde jag inte prova men varmvatten funkade i alla fall inte. Jag var tvungen att köpa oljebeständig slang på clas ohlsson
    "Slang av transparent PVC. Oljebeständig." 49-411-5 8 mm/5 m 41,00kr
    samt två slangklämmor.

    OBS!! Se upp med pumpen från biltema! Den ha ett genomskinligt plastlock som måste tas bot för att den skall suga. Jag såg det av ren tur!


    Genom att spara den svarta slangen på T-korset så fick denna rätt dimension och slangen gled på bra. för att säkra den på plats så satte jag fast slangklämmor i vardera ände.


    Hur jag satte ihop det syns på bilden nedan.



    Monteringen skedde i omvänd ordning och efter det startade Saaben med en gång!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Det där sista som han visade bild på verkar inte så stabilt hade själv en genomskinlig slang men den hoppade av efter några mil och torkade... Ni bör ju använda någon sort av tryck tåligt plast.

  12. #12

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Hej!

    Ville bara säga att jag är enormt tacksam för tipset om att klippa upp plåten under sätet bak för att komma åt pumpen. Har en 9-3 årsmod -98 där det finns ett totalt meningslöst "titthål" för att komma åt kontakten till pump och givare.

    Är för lat för att pussla ihop slangar och kopplingar så införskaffar en komplett pump tillsammans med verkstadshandbok och nibblingstång imorgon.

    Är mest glad att slippa ta ner tanken och åter igen tacksam för tipsen kring lokalisering och demontering av pumpen.

    //Alex
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  13. #13

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Jahopp, det var ju lyckat värre... Försökte vara så försiktig det gick men en av de vinklade (svarta / vita) anslutningarna gick sönder... Vilka alternativ har jag att se fram emot nu?

    Fuska och försöka limma ihop anslutningen eller kan man hitta nya någonstans?

    //Alex
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Jahopp, det var ju lyckat värre... Försökte vara så försiktig det gick men en av de vinklade (svarta / vita) anslutningarna gick sönder... Vilka alternativ har jag att se fram emot nu?

    Fuska och försöka limma ihop anslutningen eller kan man hitta nya någonstans?

    //Alex

    Finns att köpa på SAAB, det där är vanligt :P jag har gjort det så jag vet :P fråga om det finns komplett med slang men jag fick köpa en stark 6mm bränsle tålig slang av gummi på macken ^^ men klippte av där munstycket slutade och drog gummi slangen över och med 2 klammer sitter det stenhårt och sitter kvar efter mer än 200mil körda så det är lugnt

  15. #15

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Finns att köpa på SAAB, det där är vanligt :P jag har gjort det så jag vet :P fråga om det finns komplett med slang men jag fick köpa en stark 6mm bränsle tålig slang av gummi på macken ^^ men klippte av där munstycket slutade och drog gummi slangen över och med 2 klammer sitter det stenhårt och sitter kvar efter mer än 200mil körda så det är lugnt
    Pratade precis med Svenska Bil och de har det jag behöver. Rekommenderades köpa en nippel till 9000 och borra ur backventilen (för montering på returslangen). Hela slangen var dyr som hjälp. Får ju inte loss låsringen som håller nere armaturen mot tanken heller så får eventuellt klippa sönder den som sitter och köpa ny Börjar bli dyrt pumpbyte detta.

    //Alex
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Pratade precis med Svenska Bil och de har det jag behöver. Rekommenderades köpa en nippel till 9000 och borra ur backventilen (för montering på returslangen).x Hela slangen var dyr som hjälp. Får ju inte loss låsringen som håller nere armaturen mot tanken heller så får eventuellt klippa sönder den som sitter och köpa ny Börjar bli dyrt pumpbyte detta.
    Måste du borra? Går inte orginalnippeln att modifiera på detta vis:
    http://www.twinsaabs.com/9000/fuelpu...2.asp?nsteps=3 ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg

    Pratade precis med Svenska Bil och de har det jag behöver. Rekommenderades köpa en nippel till 9000 och borra ur backventilen (för montering på returslangen). Hela slangen var dyr som hjälp. Får ju inte loss låsringen som håller nere armaturen mot tanken heller så får eventuellt klippa sönder den som sitter och köpa ny Börjar bli dyrt pumpbyte detta.

    //Alex
    Haha det vart dyrt för mig med :P och låsringen är en Helv%@e att få bort :P jag tog hjälp av en special byggt verktyg! Nått från ett gammalt altan bygge som man har längst ner på stolparna innan som går i cement eller i jorden :P aja en stor skiftnyckel går också tyvärr hade jag ingen! gäller att trycka ut ringen och snurra, men han på saab sa att det är nästan omöjligt utan special verktyget som dom har. Men det är det inte utan bara riktigt svårt

  18. #18

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Sådär ja!

    Nu går min bil som en klocka igen Åter ett stort tack till guiderna här ovan.
    ing
    Ett litet tillägg.

    Om man köper en Walbro pump med 6 mm anslutning från Mekonomen bör man akta sig lite. Kontaktstiften är omvända mot det som är monterat orginal. Standard sitter en bred och en smal kabelsko som ansluter till polerna på pumpen. Dessa var för mig omvända vilket gör att pumpen går åt fel håll.

    Tack och lov hade jag tidigare knäckt returnippeln och fick ersätta med en ny tillhörande Saab 9000. För att kunna montera denna är man tvungen att ta bort backventilen så returbensinen flödar fritt ner i tanken.

    Hade efter mycket om och men kopplat ihop allt igen - veva på startmotorn och inte ett något hände - Stiften var snustorra och pumpen fungerade men verkade mata genom returslangen.

    Enkelt test -> Skifta plats på bränsleslangarna från pumpen. Bilen startade direkt men sprängde den lilla extra slangen jag fick montera mellan den nya nippeln och gamla avklippta orginalslangen. Självklart blev det så eftersom det sitter en backventil i matarslangen också, fast den är omvänd så inget bränsle skall rinna tillbaka ner mot pumpen.

    Var ganska less när jag höll på så klippte backventilen på matarkontakten också - fritt dubbelriktat flöde genom bägge nipplarna men inget övertryck i nån slang och förhoppningsvis skall flödet räcka för att driva motorn i alla lägen , men det visar sig.
    a.carlborg
    SAAB 9-3 SE 2.0T, -98 | Nordic S3+

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av acarlborg
    Sådär ja!

    Nu går min bil som en klocka igen Åter ett stort tack till guiderna här ovan.
    Grattis!

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Hej!

    Ja det var bra med en guide att kunna ta del av. Jag har nu monterat en Henko pump i en 9-5 armatur. Det gick hyfsat smidigt. Gummi upphängningen runt pumpens övre del var nog krångligast. Fick klippa/skära ner innerdiametern endel. Vid återmontering så är det som jag upplevde det enklast att först montera den undre gummiupphängningen i botten på baljan. För det är ganska svårt att träffa rätt i flänsen annars.

    Nu skall jag bara inhandla en lämplig slang mellan pumpen & det vita T-korset. Den svarta slangen är ju av hårdplast så den vill ju inte gå över Henkopumpens anslutning. Nu råkade jag klippa av den något högt upp. Har tillfälligt tryckt ner den svarta plastslangen i gummislangen som medföljde Henko pumpen & en slangklämma runt. Men frågan är om det är en hållbar lösning?

    En fråga; Hur har ni gjort med el anslutningarna?
    Original anslutningarna är ju flatstift av två olika bredder. Henkon har bara de bredare på både +& - . Jag klippte av originalkableskorna & skarvade in Henkons kablage genom att löda ihop kablarna & en krympslang runtom. Bra eller dåligt?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Walbro vs Henko bränslepump OG9-3/OG9-5
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 14:47
  2. Frågor angående montering henko soppapump 9000
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 01:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •