Jag märke en dag att min Saab ng900 -95 2.0 var lite svårstartad, men den hoppade igång så jag begav mig ut på en liten tripp.
Dagen efter fick jag inte igång den. Jag lossade klämmorna till luftfiltret och tjejen sprayade lite startgas samtidigt som jag vred om nyckeln, då hostade den till. Det var alltså bränslet det var problem med, efter att ha kollat säkringarna så var det bara att gå in igen, typiskt...
Dagen efter tog jag ner panelen under ratten för där sitter reläerna till bränslepumpen.
Jag visste inte vilket som var just till pumpen (det kanske någon annan vet, förresten?) men alla som satt där verkade fungera bra.
Under baksätet finns en flik i mattan som man kan öppna och under den sitter ett plastlock. Tar man bort plastlocket kan man komma åt kablarna till pumpen (och till tankmätaren). Satte en voltmeter på den hankontakten till den svarta och svartgröna kabeln. Sedan tog jag ur säkringen till spolarpumpen och till innerbelysningen och kopplade en kabel med flatstift på varje ände mellan den övre anslutningen där innerbelysningssäkringen satt (där finns 12 volt) och den undre där säkringen till bensinpumpssäkringen satt. När jag sen vred på nyckeln och såg att jag fick 12 volt. Efter att ha kopplat bort voltmetern och kopplat in bensinpumpen igen kunde jag konstatera att pumpen inte gick. Den var helt tyst. Jag skulle rekommendera att koppla spänning till pumpen såhär och inte direkt till pumpen där den sitter. Det blir ju nästan alltid gnistor när man kopplar med lösa sladdar och som alla vet är bensin och gnistor är ingen bra kombination.
Ja, efter felsökning kunde jag alltså säga att det var pumpen. Pumpen bytes normalt genom att man tar ner tanken, det är jobbigt att göra på en parkering när det regnar och blåser, så jag fick tips om att klippa upp plåten under baksätet. En nibblingstång från Biltema klarar jobbet galant och lätt. Inte som att skära i smör, men nästan faktiskt.
Jag hade inte ork att ta bort mattan först utan skar upp den också med en brytbladskniv. Detta skulle jag inte rekommendera för andra som gör samma sak, inte på grund av det estetiska utan på grund av att mattor suger åt sig spilld bensin och luktar efteråt...
lägg i alla fall över lite plast eller något.
När du klipper hålet så ta till åt framsäteshållet. Klipp minst jäms med den lilla pluggen som sitter där plåten böjs ner mot golvet. Pumpen behöver detta utrymmet när den skall ur.
När man klippt bort plåten ser man ett plastlock som på bilden nedan.
Bränsleanslutningarna tas bort om man bryter uppåt med med en skruvmejsel samtidigt som man försiktigt bänder undan den gula haken. Gör det försiktigt så att inte haken eller den vita/svarta anslutningen går sönder. Ett tips är att försiktigt vrida på anslutningen så att o-ringarna inuti lossnar. Lite krypande smörjmedel kan kanske vara bra att spraya på innan. För att få lös insatsen som pumpen sitter i måste en plastkuggkrans skruvas lös. Jag gjorde ett verktyg av trä för att göra detta.
Det var enkelt och snabbt. Verktyget kan ses på bilden ovan och mäter ca 13,5 cm över käftarna. Tvärsnittet på käftarna bör vara 2x2 cm. Valvet är 7 cm högt. Detta sticks ner och med handkraft gick det sen att vrida runt träplankan. Det satt rätt bra, men den armerade förstärkningstejpen var inte nödvändig.
När man fått lös kuggkransen skall man lyfta pumpen ca 3 cm (så långt det går) och vrida den nästan ett kvarts varv medurs. sen går den att vinkla ur om man vickar den mot förarsätet.
Urtagen, är insatsen nog full i bensin så akta så inte det rinner ur på mattan.
Jag skakade på pumpen och sen provade jag den. När jag då fick att gå igen gjorde jag misstaget att sätta tillbaka den igen. Gör inte detta för den ger snart upp igen, det blev jag surt varse om.
Jag köpte en pump på biltema för runt 350 kronor. På bilden syns den bredvid den gamla.
Den är en walbrosystempump vilket är helt rätt, men den hade fel dimension på anslutningen (bränsle ut). Biltemas har dimensionen 8 mm
(jo det stod tillochmed i katalogen), men orginal är på 6mm. Tillsammans med stela bränsleslangar går det inte att bara byta pumpen rätt över. Jag hade ingen värmepistol så det kunde jag inte prova men varmvatten funkade i alla fall inte. Jag var tvungen att köpa oljebeständig slang på clas ohlsson
"Slang av transparent PVC. Oljebeständig." 49-411-5 8 mm/5 m 41,00kr
samt två slangklämmor.
OBS!! Se upp med pumpen från biltema! Den ha ett genomskinligt plastlock som måste tas bot för att den skall suga. Jag såg det av ren tur!
Genom att spara den svarta slangen på T-korset så fick denna rätt dimension och slangen gled på bra. för att säkra den på plats så satte jag fast slangklämmor i vardera ände.
Hur jag satte ihop det syns på bilden nedan.
Monteringen skedde i omvänd ordning och efter det startade Saaben med en gång!