Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur (Bilder saknas)

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    En fråga till angående slangval, Vad har ni som monterat Henko & Walbro pumpar använt för bränsleslang mellan pumpen & T-Korset i armaturen? Jag tänker då mest på att slangen kommer vara doppad i bensin / E85 på både ut & insida.

    Jag var hos Hiflex & Hydroscand, men de vågade inte svara på detta med tåligheten från utsidan. Det blev dock inköp av en 8mm Multifuel slang hos Hydroscand som förhoppningsvis håller. Man får väl kolla efter om ett tag.

    Nu är i.v.f. armaturen monterad i bilen. Lite pyssel att få ur & även att återmontera. Jag var beredd på att detta var en förhållandevis högljudd pump. Men denna Henko var tystare än original pumpen, vilken förvisso visslade på lite mer än brukligt i mitt fall.

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag var beredd på att detta var en förhållandevis högljudd pump. Men denna Henko var tystare än original pumpen, vilken förvisso visslade på lite mer än brukligt i mitt fall.
    Henko är mycket tystare än motsvarande från Walbro.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    tänkte kolla om det är nån som har satt i en warlbro eller henko i en gammel armatur till 9000 trubbnos? håller på att bygga om lite men när jag blev tillräckligt färdig för att stoppa i den så fick jag inte dit den för plåt ringen som sitter på dom äldre?

    Hemmabygget:


    Orginalet fast utan gummit och pump:
    url=http://www.geting.se/viewimage.php?image=190282-DSC00893.JPG][/url]

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur



    Så ser kontakten ut när pumpen har skurit ihop och kortslutit

    Kan tipsa om "walbro 8mm" pumpen på biltema tog 20min att byta den när alla kablar hade fusat ihop sig
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    hej håller på och byter till walbro 255 gs342 har en fråga

    vad har denna grej inringat i rött för funktion tror inte den fungerar kan man ta bort den??

    [img=http://img115.imageshack.us/img115/5839/namnlos.th.jpg]
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Det e la filtret för insuget, Tror det blir flöde över där sen tar den in soppa där
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    ju det är filter men altså konstiga är att pumpen kommer ju pumpa runt bara bnsin med den här kommer en bild

    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    ju det är filter men altså konstiga är att pumpen kommer ju pumpa runt bara bnsin med den här kommer en bild


    kan jag skippa t korset och köra pumpens ut rakt ut bara?

    eller blir det för mycket tryck?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #29
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    För att få ner en Walbro pump i filterkoppen på 9-5 så är man tvungen att fila ner piggarna helt och även rätt mkt av kanten under piggarna pumpen går inte i annars. Så någon o-ring där går det inte att få dit men det gör inget den kan man skippa.



    Detta var ja iaf tvungen att göra på min 9-5a från -00 vet inte om det kanske kan vara lite olika dimensioner mellan olika årsmodeller.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #30
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av läppglans

    kan jag skippa t korset och köra pumpens ut rakt ut bara?

    eller blir det för mycket tryck?
    Varför ska du skippa t-korset?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    215

    Re: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Ja det var bra med en guide att kunna ta del av. Jag har nu monterat en Henko pump i en 9-5 armatur. Det gick hyfsat smidigt. Gummi upphängningen runt pumpens övre del var nog krångligast. Fick klippa/skära ner innerdiametern endel. Vid återmontering så är det som jag upplevde det enklast att först montera den undre gummiupphängningen i botten på baljan. För det är ganska svårt att träffa rätt i flänsen annars.

    Nu skall jag bara inhandla en lämplig slang mellan pumpen & det vita T-korset. Den svarta slangen är ju av hårdplast så den vill ju inte gå över Henkopumpens anslutning. Nu råkade jag klippa av den något högt upp. Har tillfälligt tryckt ner den svarta plastslangen i gummislangen som medföljde Henko pumpen & en slangklämma runt. Men frågan är om det är en hållbar lösning?

    En fråga; Hur har ni gjort med el anslutningarna?
    Original anslutningarna är ju flatstift av två olika bredder. Henkon har bara de bredare på både +& - . Jag klippte av originalkableskorna & skarvade in Henkons kablage genom att löda ihop kablarna & en krympslang runtom. Bra eller dåligt?


    angående elanslutningarna, så klipte jag av original kabelsko och sen så använde jag en kabelsko med en kabelstump ifrån ett 6v batteri till en honda mt5 moped, det var ngn extra tålig typ av kabel såg jag på texten på kabeln, och sen anslöt den med en duraseal kabelklämma ( typ en hylsa i plast och metall som krymper när man eldar på den) till original kabeln för att ge ett ordenligt skydd. har nu kört med detta utan problem i ca 1år.
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    149

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Tjenixen!

    Jag vet inte om jag är den enda som inte kan se bilderna, är det kanske så att de är borttagna, och finns det någon vänlig själ som känner för att lägga upp dem igen?

    Tack på förhand!
    ___________________________
    Saab 9-3 SE, 2001 - Nordic Steg 1

  13. #33
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av thoka
    Tjenixen!

    Jag vet inte om jag är den enda som inte kan se bilderna, är det kanske så att de är borttagna, och finns det någon vänlig själ som känner för att lägga upp dem igen?

    Tack på förhand!
    Jag vet inte om de är uppdaterade, men de fungerar för mig i alla fall.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #34
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Ni som har monterat, hur har ni gjort för att få ner pumpen tillräckligt långt i filterkoppen?
    Jag har filat ner tänderna och även kanten som håller o-ringen på plats så där går den ner. Men sen är det ju som "klor" i botten på filterkoppen. Dom blir maximalt utböjda efter ett tag och det går inte att få ner pumpen mer än till en viss gräns. Då tycker jag att hålet den suger från hamnar högre upp än vad originalpumpens gör. Vad göra?

  15. #35
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ni som har monterat, hur har ni gjort för att få ner pumpen tillräckligt långt i filterkoppen?
    Jag har filat ner tänderna och även kanten som håller o-ringen på plats så där går den ner. Men sen är det ju som "klor" i botten på filterkoppen. Dom blir maximalt utböjda efter ett tag och det går inte att få ner pumpen mer än till en viss gräns. Då tycker jag att hålet den suger från hamnar högre upp än vad originalpumpens gör. Vad göra?
    Ja trök ner min så långt det gick det har funkat kalas en så länge

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  16. #36
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Ni som har monterat, hur har ni gjort för att få ner pumpen tillräckligt långt i filterkoppen?
    Jag har filat ner tänderna och även kanten som håller o-ringen på plats så där går den ner. Men sen är det ju som "klor" i botten på filterkoppen. Dom blir maximalt utböjda efter ett tag och det går inte att få ner pumpen mer än till en viss gräns. Då tycker jag att hålet den suger från hamnar högre upp än vad originalpumpens gör. Vad göra?
    Ja trök ner min så långt det gick det har funkat kalas en så länge

    Mvh
    Perfekt. Hela insatsen lär väl vara dränkt med soppa för jämnan ändå.

    Nu kommer jag till min andra fråga: Vad har folk använt för slang? Tänkte först använda mig av en stålomspunnen slang, tror det är en hydraulslang, men tänkte att det kanske inte funkar helt 100 till ändamålet.

    OKQ8 eller andra mackar tror jag säljer "bränsleslang"...det lär väl funka fint eller?

  17. #37
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_

    Ja trök ner min så långt det gick det har funkat kalas en så länge

    Mvh
    Perfekt. Hela insatsen lär väl vara dränkt med soppa för jämnan ändå.

    Nu kommer jag till min andra fråga: Vad har folk använt för slang? Tänkte först använda mig av en stålomspunnen slang, tror det är en hydraulslang, men tänkte att det kanske inte funkar helt 100 till ändamålet.

    OKQ8 eller andra mackar tror jag säljer "bränsleslang"...det lär väl funka fint eller?
    Det lär inte fungera fint tyvärr. De flesta bränsleslangar som säljs är inte doppbara, utan kommer vittra sönder när man dränker dem i soppa. Åk till en riktig slangbutik och fråga om doppbar bränsleslang, annars kommer du, likt så många andra inklusive mig själv, stå och felsöka bilen i en vecka tills du får tips om att slangen har vittrat sönder.
    Lycka till!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #38
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Det lär inte fungera fint tyvärr. De flesta bränsleslangar som säljs är inte doppbara, utan kommer vittra sönder när man dränker dem i soppa. Åk till en riktig slangbutik och fråga om doppbar bränsleslang, annars kommer du, likt så många andra inklusive mig själv, stå och felsöka bilen i en vecka tills du får tips om att slangen har vittrat sönder.
    Lycka till!
    jaha sedär! Då håller jag mig borta från det. Ringde Hydroscand, lutar åt att det blir slang av nitrilgummi som e resistent mot både bensin och etanol.

  19. #39
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Det lär inte fungera fint tyvärr. De flesta bränsleslangar som säljs är inte doppbara, utan kommer vittra sönder när man dränker dem i soppa. Åk till en riktig slangbutik och fråga om doppbar bränsleslang, annars kommer du, likt så många andra inklusive mig själv, stå och felsöka bilen i en vecka tills du får tips om att slangen har vittrat sönder.
    Lycka till!
    jaha sedär! Då håller jag mig borta från det. Ringde Hydroscand, lutar åt att det blir slang av nitrilgummi som e resistent mot både bensin och etanol.
    Det låter som ett mycket bra alternativ!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: FAQ: Montering av Henko/Walbro i orginal tankarmatur

    Kan denna ETANOL- /OLJESLANG fungera från Swedol: http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=336

    Längst ner på sidan.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Walbro vs Henko bränslepump OG9-3/OG9-5
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 14:47
  2. Frågor angående montering henko soppapump 9000
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-14, 01:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •