Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: "glappar" ifram? 9-5

  1. #1

    "glappar" ifram? 9-5

    Jag har en 9-5 kombi -99, det e så att nyligen så började det o höras ett glappljud framifrån, när jag kör på ojämn väg eller fartgupp. funderar på va det kan vara? Förslag någon?

    Krängningshämnarstag?
    Spindelleder?

    Besiktning närmar sig med stormsteg så jag behöver änna ordna detta.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Besiktningspersonalen kanske kan berätta. Det värsta som kan hända är ju ombesiktning...
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Kan myckert väl vara Pendeln även kallad krängningshämmarstag.

    Kan vara subframen som behöver dras osv osv

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    K-hämmarstag gissar jag på..

    Finns som GoodWill om jag aint ehar fel..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Besiktningspersonalen kanske kan berätta. Det värsta som kan hända är ju ombesiktning...
    Jag gillar inte o besiktiga mer än nödvändigt, vill också ha blanka o fina papper

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129

    Re: "glappar" ifram? 9-5

    Citat Ursprungligen postat av j-boy
    Jag har en 9-5 kombi -99, det e så att nyligen så började det o höras ett glappljud framifrån, när jag kör på ojämn väg eller fartgupp. funderar på va det kan vara? Förslag någon?

    Krängningshämnarstag?
    Krängningshämmarstaget röstar jag på även kallat "knarrstag".
    Just för att det låter som du beskriver.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #7
    jag har nu beställt dom o hoppas på att det e dom som låter, det återstår o se.

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    K-hämmarstag gissar jag på..

    Finns som GoodWill om jag aint ehar fel..

    /Marcus
    Du behöver nog läsa på lite om begreppet Goodwill innan du basunerar ut detta här

  9. #9
    Nu e K-hämnarstagen bytta med det "glappar ändå!! e det länkarmsbussningen då tro? har kollat med hjälp av att bända lite i den men tycker den verkar lite skum, dom e dyra med!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    Ett väldigt enkelt "fel" som höll på att göra mig tokig på min förra 9-5 var ett glapp/knak som kändes i ratten och hördes i bilen. Det visade sig vara en splint som går genom rattstången som låg emot på nåt sätt. Åtgärdades med fett och problemet var borta.

    Mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 207
    Citat Ursprungligen postat av Haldrik
    Ett väldigt enkelt "fel" som höll på att göra mig tokig på min förra 9-5 var ett glapp/knak som kändes i ratten och hördes i bilen. Det visade sig vara en splint som går genom rattstången som låg emot på nåt sätt. Åtgärdades med fett och problemet var borta.

    Mvh
    //H
    Låter som detta fel: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... light=fett
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  12. #12
    Jag får tyvärr besiktiga bilen trots att jag vet att det e något som glappar!! hatar o besiktiga bilen när jag vet att något e fel!! dom lär ju påpeka va det e för fel så då vet jag ju va jag ska byta

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    528
    Medlem#
    4354
    OM det är felet jag talar om behöver du inte oroa dig. Helt ofarligt och påverkar inte trafiksäkerheten. Då klagar inte SBP.
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  14. #14
    Dom sa inget om glappet, så jag får leta vidare

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 925
    Medlem#
    4181
    Det kan "klonka" ifall man inte har skruvat ditt fälgarna rikigt, prova efterdra fälgarna och kolla.

    Billigt att prova i varje fall.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  16. #16
    sån tur hade jag inte, kollade det igår

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 249
    Hej

    Kolla spindellederna. Fullt rattutslag och i med backen - brukar kunna klonka.

    Har dessa kvar att byta på min 9-5'a. Har redan åtgärdat rattaxeln, pedelstagen, stötdämpare runt om, fjädrar bak. Har bokat tid för byte av länkarmsbussningarna i bakvagen samt en 4-hjulsmätning.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #18
    spindellederna borde dom ju märkt på besiktningen? han sa något om att det kunde glappa uppe i fjäderbenet?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    366
    Jag har nåt som är lite glapp i framvagnen, men bara lite...Var med killen på besiktningen och sa att det var ngt som glappade lite å undrade om han hade ngn idé om vad det kunde vara. Men efter några minuter så konstaterade han att han inte kunde utskilja ngt som var glapp där fram..Så jag står fortfarande helt oviss om vad det är..Inte gnällstagen iaf, båda är nya..Men spindelleder ligger bra till kan jag tänka mig..Ska byta dessa och även styrlederna när jag sänker den..Eftersom den ändå måste in på 4-hjulsinställning då..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2024-06-30, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •