Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byggt om till öppen dump men bilen nyser som en liten flicka

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43

    Byggt om till öppen dump men bilen nyser som en liten flicka

    Jag inhandlade min förstabil för inte så länge sedan, närmare bestämt en NG900 SE Turbo -95. Och tog inte så lång tid innan man ville ha ett lite diskret pysljud mellan växlingarna. Så jag köpte Speedparts filterkit med plugg för återcirkulationen och det lilla filtret, men tycker att det inte låter nånting i princip. En lätt "nysning" om man varvar över 3krpm är allt som kommer, men absolut inget tydligt och fint ljud. Spelar heller ingen roll om jag varvar 4.5/5krpm, blir bara en lätt nysning ändå. Nu är ju bilen helt original och så och förstår ju att det inte kan pysa hur mycket som helst med original ladd, men tycker att det borde låta lite mer iallafall. Har funderat på att införskaffa ett open-air kit från JR för att förstärka ljudet lite. Någon här som kan bekräfta att man får ett lagomt pysigt dumpljud med det monterat? För som det är nu låter det ju knappt någonting alls. Och är det såhär för alla? Dvs att det knappt låter något om man inte har ett öppet filter. Sen undrar jag hur det verkligen är med öppna filter. Om jag nu t ex. köper JR/Speedparts open-air kit med värmeskölden och allt jox, är värmen verkligen ett så stort problem ändå? Är det såpass att min bränsleförbrukning kommer fara åt helvete och att bilen kommer att gå sämre, eller är det på den nivån att det blir en marginell skillnad? Sista frågan jag har berör det här lilla buntbandet man får med filterkitet, vad ska man med det till? För vad jag kan förstå så ska man ju ha klammern till filtret, till pluggen spelar det ju ingen roll om man sätter ett buntband, det sitter ju bra där det sitter när man har tryckt dit det tycker jag.

    En grej som jag också har läst är att detta filter som följer med "kitet" ska vara för litet, i den bemärkelsen att all luft som ska dumpas inte tar sig ut p.g.a det lilla filtret. Är detta ett problem om man har bilen helt original också? Tänkte på om det är såpass litet att inte allt tar sig ut även med org. ladd.. Vill ju inte skada turbon bara p.g.a att man vill ha lite pysljud ;P

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    ladda mera!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av tact
    ladda mera!
    Hehe, ja om det vore så enkelt. Är fortfarande student så har tyvärr inte en massa pengar över till chippning och allt vad det innebär ;/ En polare kör OG900 med Biltema's öppna filter samt någon eftermarknadsdump som jag inte har koll på märke/modell på, och den kvittrar ju ganska lagomt. Dock vill jag hellre ha mer "kvalitét" än feltemas grejor, samt värmeskölden som borde hjälpa litegrann iaf. Men frågan om luftfiltret kvarstår fortfarande, dvs om man märker nån skillnad gentemot org. förutom ljudförändringen. Och gör öppen dump gentemot återcirkulerande någon skillnad förutom just ljudet?

  4. #4
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    köp ett öppet filter så blir det nog bra. finns det inga värmesköldar till det öppna filtret du kan köpa med?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 242
    Medlem#
    7499
    Har inte testat med bara dumpfiltret, men jag har ett öppet sportluftfilter och det lilla filtret på min. Och runt 3500 varv pyser det till högt och ljudligt iaf, kan vara det öppna sportluftfiltret som gör sitt. Detta med orginal bil. Med nymonterat steg2 pyser det lite mer, men skillnaden är inte jättestor.

    Som måttstock nyser det tillräckligt för att många skall vända på huvudena!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av tact
    köp ett öppet filter så blir det nog bra. finns det inga värmesköldar till det öppna filtret du kan köpa med?
    Jo det gör det ju, men enligt vissa el. rätt många så hjälper denna sköld som bara verkar vara en tunn plåt inte så mycket mot motorns goa värme. Vilket är helt förståeligt. Men är ju just detta jag undrar, om det har någon stor betydelse. Om förbrukning och sånt kommer att ändras nånting eller om det inte kommer att märkas mer än att bilen kommer att få ett förhoppningsvis goare ljud.

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Har inte testat med bara dumpfiltret, men jag har ett öppet sportluftfilter och det lilla filtret på min. Och runt 3500 varv pyser det till högt och ljudligt iaf, kan vara det öppna sportluftfiltret som gör sitt. Detta med orginal bil. Med nymonterat steg2 pyser det lite mer, men skillnaden är inte jättestor.

    Som måttstock nyser det tillräckligt för att många skall vända på huvudena!
    Låter ju fint det ;P men är det någon som kan bekräfta att det knappt låter någonting alls om man inte har öppet filter utan bara ombyggd org. AV?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det har inte med varvtalet att göra om det ska pysa,det är laddtrycket som avgör.

    Gasa fullt på treans växel från 2000 varv,när laddtrycksmätaren gått fullt ut på det gula fältet så släpper du gasen,är det inte en klart ljudlig pys då har du nåt fel på bilen.

    Ska du ha kvitter eller högre nys/pys får du köpa en annan dump och/eller höja laddtrycket med hjälp av en annan styrbox.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Det kommer väl inte låta mer om dumpen för att du monterar sportfilter när du byggt om till öppen ? Anledningen att det kan låta mer med öppet filter är om du har återcirkulerande så dumpar den ut vid filtret typ så det hörs mer. Skulle jag vara du skulle jag köpa nån annan öppen dump än orginal.
    Simon Olsson
    Kör: Grön 900ng turbo coupe Och en Skyline r33 gts25t -97

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Byt till en som är designad för att nysa "som en man eller lejon"...eller vad du vill ha. Kan ju inte låta dig åka runt och nysa som en flicka i SAABEN.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    17
    jag vill att min bil ska nysa oxå, snyft!!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Byt till en som är designad för att nysa "som en man eller lejon"...eller vad du vill ha. Kan ju inte låta dig åka runt och nysa som en flicka i SAABEN.

    //Spets
    Vill helst inte att min bil ska låta som ett lejon Men vill ändå ha ett lagomt pys, inte för mycket och inte för lite. Läste nånstans att man kunde vända på dumpen för att få en annan ljudkaraktär på pysandet, men provade man åt andra hållet blev det helt tyst, och det kan ju inte bli rätt om man monterar det bakochfram heller, då öppnar väl inte ventilen som den ska? Hursomhelst hördes inget pys alls när man vände på den.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Jag kör en öppen Forge kolvdump och den låter prima tycker jag.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. Öppen dump till ng900?
    Av Nisse092 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 14:26
  2. Öppen dump till Nordic stage 2 9-3 -98.
    Av frexo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:23
  3. öppen dump ng 900
    Av brasar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 09:22
  4. Bilen gick sämre med öppen dump ??
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 21:41
  5. Går det sätta öppen dump på denna bilen?
    Av Chreli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •