Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 133 av 133

Ämne: Om SAABs Malmö-fabrik! UPPROP! Vet du något om den?

  1. #121
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    När man talar om trollen:
    http://www.blocket.se/vasternorrland...m?ca=23_14&w=3
    Som sagt, han har angivit klassikers uppgifter, men det var 2 år sen och nu är det bara 6 kvar i trafik… om ens det...
    Såg ju riktigt fin ut. Mysigt baksäte bl.a..

  2. #122
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012
    I Augusti 1991 började jag bygga Saab 900 på B-linan i Trollhättan, 8 bilar om dagen gjorde vi i mitten av månaden då 900modellen nyss kommit tillbaka från sydligare breddgrader..
    Takten höjdes stegvis upp till som mest 156 bilar om dagen.

    / TD
    CH43J6 m.m.

  3. #123
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jasså, man byggde alltså inga 900or i Trollhättan under den korta tid Malmö-fabriken var igång då?

  4. #124
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej.

    Såg din tråd . Jag har jobbat i både Arlövs fabriken samt i Malmö fabriken och filmen vet jag var den finns, en film jag dessutom är med i.


    Med vänlig hälsning/Björn

  5. #125
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Kul!

    Jag har pratat med några som jobbade i fabriken. Filmen finns väl på youtube numer? Alltså den som handlar om fabriken?
    Denna:
    https://www.youtube.com/watch?v=xOfV-BAU71Q

    Det som vore mest intressant är ju att veta mer om de där 30st 9000 Turbo, som jag hade en av.

  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det jag kommer ihåg om de 30st 9000 bilarna är inte mer än att jag först var på besök i provverkstan där de byggdes och att jag senare hamnade där och knackade på lite dörrlister och satte någon matta i bagagerummet. De där bilarna fungerade mer som bilbyggarskola i det nya sättet vi skulle bygga bil på, i team. Att de ens kom ut på marknaden förvånar mig.Om du inte hittar info om dessa så beror det nog just på att de inte blev reggade liksom de flesta av de ca 200st 900 bilarna som enbart var förserie bilar som inte skulle ut på marknaden. Att man skulle bygga 9000 i Malmö hörde jag inget om , utan man använde dessa pga större tillgång till karosser och komponenter till dessa. Till 900 var det alltid mtrl-brist på något. I Arlöv stod fabriken still i 1,5 vecka i väntan på bromsrör från England, för att ta ett exempel. Att det inte blev mer än ca 5000 bilar 90årsm berodde dels på brist av komponenter, men också på att man höll på att köra in fabriken, att det sen blev 14000 bilar året därpå var inte för att man satte in löpande bandet igen.Jag jobbade i Malmö från April-90 till Mars -91 då fanns inget löpande band igång. Jag fick nytt jobb på flyget som låg granne med bilfabriken och var senare på besök inne i bilfabriken I maj-91 och då stod Arlövs bandet där, dock inte i drift som jag kommer ihåg det.
    De 12st 92:orna kommer jag väl ihåg när vi byggde.

    Jaja, det var tider.

    5 användare gillar detta inlägg



  7. #127
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Aha! Nämen, det var intressant! Jag har nämligen läst någonstans att GM krävde att bandet skulle installeras igen för att produktionstakten var så låg och att det var ett dyrt "misstag" att behöva ta tillbaka bandet från Arlöv. Fel med andra ord.

    Alla de 30st 9000 kom faktiskt ut på marknaden, väldigt få finns kvar (4 eller 5). Min sålde jag till Danmark där den är på väg att återställas i originalskick (de är på god väg!). Bilen med produktionsnummer 1 står på muséet i Malmö, men det visste du nog redan.

    Det finns faktiskt några av 92orna kvar, en vet jag står tyvärr och ruttnar i Trollhättan hos en gammal tant, och en har CabMange slaktat.

    Intressant att man hade komponentbrist, det var ju ändå en bil som hade tillverkats i över 10 år så man tycker ju att de borde haft logistiken på plats vid det laget.

    Jag sålde faktiskt en bil en gång till en kille som jobbat på fabriken. Han var nöjd med att 900an han köpte av mig var tillverkad i Nystad. Han sa att han verkligen inte skulle vilja ha en bil från Malmö med tanke på hur det hade varit. Bland annat berättade han att han käkat en macka medan han byggde en bil och fått en tillsägelse, då tryckte han upp mackan i taket och skickade dit innertaket över

  8. #128
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Det är helt riktigt att GM krävde att få tillbaka bandet, och tillbaka kom det men inte till någon användning så som jag minns det. Februari -91 fick vi veta att genom nyheterna på Tv att fabriken skulle slå igen, då fanns inget löpande band, i Maj är jag därinne och köper dörrar , elantenn mm, då står bandet där men tveksamt om det var installerat då.Det var förövrigt ganska kaotiskt sista veckorna , folk som lackade om egna bilar och fullutrustade dem med allt som fanns.Gamla 99:or som plötsligt såg ut som Aero tex.
    En teori kan vara att man stängde fabriken med förhoppningar om att öppna den igen men med andra ägare eller något sådant och därför ställde dit banden från Arlöv.Man var ju även tvungna att tömma lokalerna i Arlöv.

    Jo angående de 30 bilarna så har jag följt tråden.Kul att man fick se dem nya i alla fall.

    Logistiken var ett dåligt arv från Arlöv. Arlövsfabriken var en usel fabrik och endast en samansättningsfabrik, alltså karosserna kom från Trollhättan med tåg och övriga komponenter från övriga underleverantörer.
    Det som du hört om mackan är från Arlöv. Man hade ju fikaborden i små bås bara någon meter från bandet vilket möjliggjorde att en person kunde sitta på förardörrens tröskel och käka frukost.Detta var inte möjligt i Malmö, vi hade riktigt fina matplatser i fabriken och ingen satt i bilarna fikade.Så som det visas i filmen.
    Det var inte bara mackor som hamnade i bilarna i Arlöv, även plastemballage, skruv och annan skit slängdes under mattor och innanför dörr och sidoklädslar. Någon hade en morgon haft en mutterdragare eller dyligt i handen och slagit en bula i varje bil hen gick förbi, tror det var 10-20 bilar och ett jäkla liv blev det, dessa bilar"fixades" såklart till och såldes.
    När jag jobbat där i ca 3 månader så hade jag avancerat till slutet på en lina, till justeringen.Då var redan resten av personalen på den linan helt utbytt, sådan stor personalomsättning var det.
    En justering man gjorde var kombi bakluckan. Man stängde luckan och kollade spelen mellan luckan och karossen, ibland följde inte luckan karosslinjen, då la man avklippta rullbälten runt sista stolpen och baklucka (det satt inga rutor i) sen öppnade man bakluckan och knäckte till gångjärnen och även bakluckan stukades, men den passade jättebra efter det.
    Vi hade en borrmaskin som borrade hålen för vingen på bakluckan, det var ett borr för varje hål så alla hålen borrades på en gång, gissa hur det såg ut när ett borr blev slött eller gick av, men med vingen på plats så syntes inte bulorna.
    I Arlöv kunde motorer försvinna, ja faktiskt ett helt gäng färdiga bilar försvann.Bilarna försvann tydligen genom att någon tog med sig nummerplåtar och skruvade på och sonika körde ut dem genom vakten.
    Finns många historier om Arlöv.

    I Malmö däremot byggdes bra bilar i jämförelse, fabriken var ju före sin tid med förarlösa truckar och team. Att finnarna inte begrep byggmetoderna säger igentligen ingenting.
    Idag har ju all industri förarlösa truckar, och team i någon form.Att produktionen inte höll hög takt kan ju också berott på att 900 inte var någon modern bil i sin konstruktion, vi gick kurser och fick lära oss att saabarna tog 120 timmar att bygga medans en japanare bara tog 18 timmar bygga, dessutom behövdes bara en skruvmejsel för att få ihop dem.Nya 900ng skulle ner till de timmarna.
    En Malmö bil skulle jag gärna köpa, men en Arlövare kan vara.

    Tyvärr inte mycke om de 30 bilarna,men lite kul läsning ändå hoppas jag.
    En fråga dock, har du några bilder från Malmö fabriken?

    6 användare gillar detta inlägg



  9. #129
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag är faktiskt lite för ung för Malmöfabriken, jag tog körkort ungefär samtidigt som den lades ner, så några bilder har jag inte.
    Det hade varit kul att se om du har några. Man kanske skulle satsa på att hitta en fin malmö-900, det finns verkligen inte många kvar kan jag lova.

  10. #130
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Intressant tråd
    Min og900 -91a är Malmötillverkad?
    YS3AD35S6M5003345

  11. #131
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jajemän! Grattis

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #132
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Kolla om du hittar den där mackan i taket som nämndes tidigare

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #133
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Mackan var de från Arlöv.
    Men har haft ner innertaket för några år sedan. Inget ätbart där
    Sen var jag faktiskt med jobbet på någon mässa i Malmö samma år de skulle slå igen mässhallarna och flytta dem else where. Så då har jag om jag fattat det rätt varit i fabriken där min bil skruvades ihop?

    Skickat från Honor 9 Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av axelsson den 2018-06-07 klockan 22:35.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Liknande ämnen

  1. Upprop för Anderstorps motorbana.
    Av Karl V i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 11:08
  2. Saabs tilltänkta ägare planerar fabrik i Kina
    Av TurboNico i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 22:25
  3. Larm? Saabs eget eller ska man köpa något annat
    Av MangeH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:56
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •