Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 133

Ämne: Om SAABs Malmö-fabrik! UPPROP! Vet du något om den?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Eftersom bollman ändrat trådrubriken fyller jag på lite angående Nystad/Uusikaupunki:

    Jag ägde en 99:a -76 för många år sedan producerad i Nystad. På den tiden ansågs de finsktillverkade bilarna ha bättre kvalitet än de från Trollhättan man varifrån det ryktet kom vet jag inte.

    Att det även tillverkats 9000 i Nystad var faktiskt en nyhet för mig men så var fallet enligt Valmet Automotive:s uppgifter: http://www.valmet-automotive.com/aut...2?opendocument

    Totalt tillverkades ca 740 000 Saab i Nystad.

    (För övrigt gäller kontraktet mellan Porsche och Valmet bara tom 2012 och Porsche har meddelat att man inte tänker förlänga detta.)


    Edit: Nu tror jag att länken verkligen funkar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #22
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nystad 8 lades väl ner senast 98 och togs över av lina C i Trollhättan någon gång 2003-2004.
    Sommaren 2002.

    På min är siffran 6, och enligt instruktionsboken är 1=Graz och 6=Thn.

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Åfasen. Jag kollade upp en 9-3ss cab och den hade just 6 som lina.

    Jag kan ha en start på ryktet om bättre bilar i Nystad:

    Jag sålde min gamla og900 för många år sen till en kille i Trelleborg. Han hade jobbat på fabriken i Arlöv. Jag sa att min bil "tyvärr" inte var svensk utan finsk så sa han att det skall man bara vara glad över, tydligen hade arbetsmoralen i Arlöv varit väldigt låg.
    Bland annat berättade han om att han hade setat och käkat frukostmackan i en en bil han höll på att bygga varvid förmannen kommer förbi och gnäller. Han tar då mackan och trycker upp den i taket och hänger sen upp innertaket. Snällt...

    Fabriken i Nystad tillverkade ju också bilarna på kontrakt, alltså kan man tänka sig att kvalitetskontrollen var lite bättre, de vill ju trots allt behålla kontraktet.

  4. #24
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234
    Köpte en tryckluftsdragare på SDCC utförsäljning i fjol som kom från malmöfabriken.

    Min far köpte sig en 99 -72 som tillverkades i Finland. Det som säga om de finska bilarna vara att de klarade sig mot rost bättre än Trollhätte bilarna.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #25
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Måste faktiskt säga att det känns jävligt nördigt av Bollman att snoka upp alla dessa fakta.
    Samtidigt är jag själv MINST lika mycket nörd, för denna tråd är tillsammans med Peter T16:s pearlwhiterenovering och Lampans SAAB 90 tråd de mest läsvärda på forumet just nu.

    Keep it up man...

    PS. Detta var inlägg nummer 4567 som jag skrev... DS
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #26
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Hojj!!
    jag har en gång i tiden ägt en Finsk-tillverkad 9000 en svart 9000i -88, regnr. NTO 484

    samt att jag ägt en og900s -91 regnr. OHO 161 som oxo är finsk-byggd.

    Polarens rally99a (det finns en projekttråd om den på forumet) har en platta som säger att den är monterad i belgien, doch är det inte troligt att chassinummret stämmer med det karossen hadde från början

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  7. #27
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, mer fakta

    Så vitt jag kan se tillverkades det SAAB 9000 i Nystad mellan 1987 och 1990. Alla var CC-modellen, inga CD, men blandat vad gäller utrustning, till och med någon Talladega verkar ha gått av bandet där.

    Sen, vad som är mer intressant är att det finns ganska många 9000 av 1985 års modell och några få av 1986 års modeller som har produktionslina 4 i sitt serienummer.
    Som jag sagt innan finns det ingenstans någon notis om produktionslina 4 i den dokumentation som jag har tillgänglig.
    Är det någon som har någon info eller någon idé?

    SAAB-Valmet bildades 1968 som ett gemensamt projekt mellan SAAB och Valmet. Tanken var att producera SAABar för den finska marknaden.
    Det hela växte och numera är Valmetfabriken kontraktsbyggare åt Porsche, men har servat många märken genom åren:
    "Since the production start on November 13, 1969 the company has produced over one million passenger cars, including 740,000 Saab cars, over 30,000 Chrysler Talbot cars, over 90,000 Opel Calibra cars, 14,000 Euro-Samara cars and over 190,000 Porsche Boxster and Cayman sports cars."
    Saab drog sig ur 1992 efter att först ha delat sitt ägande mellan sig och Scania 1989 och sen 1992 så sålde man hela ägandet till Valmet.

    Vad gäller Belgien-produktionen så har jag fått fram följande:
    SAAB producerade några få bilar 1959-1960 i Belgien, exakt var vet jag inte, men tydligen gick det inte bra eftersom det bara höll ett år.
    1973 försökte man igen och denna gång höll det i sig till 1977. Varför valde man att börja producera bilar i Belgien? Flera bidragande faktorer:
    Arbetslösheten var hög
    Löneläget var lågt
    Strategisk position för transporter
    Belgiska staten gav skatterabatter för nyetablering
    Det hade producerats bilar i Belgien förr och kunskapen fanns tillgänglig billigt (se ovan)
    Flera NATO-länder funderade på att köpa Viggen(!)

    Som sagt, en av förklaringarna jag läst är att SAAB ville visa "den goda viljan" redan innan de hade beslutat om köp och hoppades att ett tidigt "motköp" genom att anlägga en bilfabrik i Belgien skulle gynna Viggens möjligheter att säljas till några NATO-länder. Så blev dock aldrig fallet och fabriken lades ner 1977

    Snälla Ingen som vet något om de där 85orna och 86orna på produktionslina 4?
    Kan det ha varit Arlövsfabriken som gjorde dem?

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Gick en dockumentär om varven i Göteborg på SVT för nått år sedan.

    P-G Gyllenhammar fick en deal med staten att bygga bilar i Uddevalla, men en motorväg mellan Gbg - U-valla krävdes, samt att man fick 250 000 kr per person man anställde i att investera.

    Saab fick dåndimpen och gjorde en liknande deal över den delvis nerlagda Kokumsvarvet i Malmö. Det sägs att när fabriken väl stog klar så hade Saab bara betalt 1 krona för det hela. En minimal symbolisk summa.

    Bollman, jag har videon från Saabhistory på datorn. 142 MB @ 7:41 min. PM:a om du är intresserad.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Tillägg. Tror alla og9-3 av MY03 byggdes i Finland, karosserna byggdes dock i Trollhättan.

  10. #30
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Tillägg. Tror alla og9-3 av MY03 byggdes i Finland, karosserna byggdes dock i Trollhättan.
    Stämmer iallafall delen att de monterades i Finland, var karosserna tillverkades vet jag tyvärr inte.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Nu har man då läst tråden efter att man tidigare hört bollmans mycket intressanta historier. Detta är saabhistorik och "porr" på hög nivå! Känns att de börjar pirra i saabfestivaltarmen igen.

    I vilket fall ser jag fram emot "du vet vad" Patrik

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Den här tråden hade jag missat totalt. Antagligen för att den varit mest aktiv under sommaran då jag inte nyttjar internet.

    Bollmans faktarapande är synnerligen intressant, utan att man egentligen förstår varför man bryr sig, men ändå kan man inte slita sig.
    Hoppas lyftet av denna tråd gör att det kommer in ny information.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Rewind till 1972 och SAAB startar tillverkning av 99orna i Malines (Mechelen) i Belgien (undras varför, jag har inte hittat nått bra där, Volvo gjorde ju sin deal med DAF ungefär samtidigt, kanske trodde Svenska billtillverkare att framtiden fanns i "majonäsbältet" ). Fabriken var igång fram till 1978 och tillverkade som sagt bara 99or.
    1965 startade Volvo produktion i Gent i Belgien. I början var det bara monteringslina för Amazoner.
    1972 blev Gent-fabriken komplett med karossverkstad och måleri.
    Numera byggs fler Volvo i Gent än på Torslanda . . . .

    Jobbade i Gent 2002-2003 på Volvo. Vet inte hur många kg jag gick upp.
    Pommes frites och majonäs är ju nationalrätt i Belgien. Holländarna käkar
    inte alls så mycket majonäs (relativt alltså).

    Lätt OT, sorry.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  14. #34
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238
    Undra vars min saab Van kan vara gjord, skall kolla upp nummer ,

    men bovy du verkar ju proffs på ta fram fakta om bilar, om man ger dig chassinummer eller info om bil kan du kolla upp ifall det finns någon annan liknande i liv?

    antar min Van inte e så vanlig

    edit: nummer är 99776012409 (http://www.garaget.org/?car=110122&image=1050495) alltså Nystad?
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    99776012409
    99=modell 99
    77=Årsmodell 1977
    6=Tillverkad i Nystad Finland
    012409=SAAB 99 nummer12409 tillverkad i Nystad 1977

    Jag har inte så mycket att tillägga i den här tråden, men jag har pratat med en kille som jobbade på fabriken i Malmö och var med att bygga den här 9000 som tråden handlar om, alltså dessa 30st vita, och det stämmer att de inte gjordes i fabriken utan i gamla MFIs lokaler.

    Min "quest" för att hitta en av dessa 9000 kan faktiskt snart vara slut, men jag kan inte ge några närmare detaljer just nu

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    25

    Saabs produktionsort

    Hej Bollman
    Kul med mäniskor som lägger ner mycket grävarbete och tack för intressant läsning.
    Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med den person du har pratat med från fabriken.
    Mvh Ulf Stensson

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Ingen som har möjlighet att ta (eller visa gamla) bilder från en existerande linje och förklara lite vad som händer, hur det ser ut, fungerar osv?

    Jag kan göra något liknande med hur man tillverkar frigolit, men jag antar att det känns sådär lagom sexigt i jämnförelse med en SAAB linje.

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Tråden om SAABs produktionsorter men mest Malmö-fabriken!

    Frigolittillverkning innefattar väl sexiga saker som styrenplast och gas, dock inte freon längre vad jag förstår.

    Jag väntar med spänning på att få ett pris på den sista "roadworthy" 9000 från Malmö. Bilen finns, är i hyffsat skick (kanske t.om. bra) och kommer att bli till salu snart.

    Inget är som väntans tider

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    141

    Re: Tråden om SAABs produktionsorter men mest Malmö-fabriken!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag väntar med spänning på att få ett pris på den sista "roadworthy" 9000 från Malmö. Bilen finns, är i hyffsat skick (kanske t.om. bra) och kommer att bli till salu snart.

    Inget är som väntans tider

    Och vad hände sedan då bollman -
    eller du väntar fortfarande

  20. #40
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Tråden om SAABs produktionsorter men mest Malmö-fabriken!

    Jag ligger på, men killen som äger bilen är tydligen seg som tuggummi enligt min "kontakt".

Liknande ämnen

  1. Upprop för Anderstorps motorbana.
    Av Karl V i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 11:08
  2. Saabs tilltänkta ägare planerar fabrik i Kina
    Av TurboNico i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 22:25
  3. Larm? Saabs eget eller ska man köpa något annat
    Av MangeH i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 14:56
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •