Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bra motorrenoveringsfirma för topplocksjobb?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Bra motorrenoveringsfirma för topplocksjobb?

    Jag funderar på om jag ska låta blyfrikonvertera en topp och byta i min 900T -79:a.
    Topp (B-motor, turbo) finns, frågan är bara till vilken firma jag ska vända mig.

    Rekommendationer mottages tacksamt.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 880
    detta är ju vardagsmat för vilken renoverare som helst så om ingen tipsar om någon som är osedvanligt billig så är den nog enklast att ta den närmaste.
    I en sådan Saab motor så är det väl dock redan stålsäten och avgasventiler av bra kvalitet så frågan är ju om du behöver göra nåt överhuvudtaget?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    detta är ju vardagsmat för vilken renoverare som helst så om ingen tipsar om någon som är osedvanligt billig så är den nog enklast att ta den närmaste.
    I en sådan Saab motor så är det väl dock redan stålsäten och avgasventiler av bra kvalitet så frågan är ju om du behöver göra nåt överhuvudtaget?
    Så vitt jag vet klarar B-motortopparna inte av blyfri bensin, men om någon kan motbevisa mig så vore det bra.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    detta är ju vardagsmat för vilken renoverare som helst så om ingen tipsar om någon som är osedvanligt billig så är den nog enklast att ta den närmaste.
    I en sådan Saab motor så är det väl dock redan stålsäten och avgasventiler av bra kvalitet så frågan är ju om du behöver göra nåt överhuvudtaget?
    Så vitt jag vet klarar B-motortopparna inte av blyfri bensin, men om någon kan motbevisa mig så vore det bra.
    Jag har alltid kört blyfritt i B-motorer och är väl inte direkt ensam om det, hela folkracesverige som kör B-motor kör blyfritt..
    Och alla har nog inte bytt någonting, även fast några säkert bytt ventiler osv..

    Men fråga din lokala motorrenoverare om just din topp så får du det på svart och vitt..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    detta är ju vardagsmat för vilken renoverare som helst så om ingen tipsar om någon som är osedvanligt billig så är den nog enklast att ta den närmaste.
    I en sådan Saab motor så är det väl dock redan stålsäten och avgasventiler av bra kvalitet så frågan är ju om du behöver göra nåt överhuvudtaget?
    Så vitt jag vet klarar B-motortopparna inte av blyfri bensin, men om någon kan motbevisa mig så vore det bra.
    Jag har alltid kört blyfritt i B-motorer och är väl inte direkt ensam om det, hela folkracesverige som kör B-motor kör blyfritt..
    Och alla har nog inte bytt någonting, även fast några säkert bytt ventiler osv..

    Men fråga din lokala motorrenoverare om just din topp så får du det på svart och vitt..
    Från -85 och framåt är det ok med blyfritt på 8v H-motorn iaf. Detta enligt Saab och andra rekommendationstabeller. Att folkracenissarna kör blyfritt är väl inte relevant i detta fall. En folkracemotor går visserligen hårt men inte speciellt långt så det är tveksamt om man kan dra några slutsatser av det.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 880
    sorry självklart har du rätt jag tänkte H motor och lättmetall...........
    Fast man ska vara medveten om att det är en väldigt utdragen process när den blyfria bensinen orsakar skador. Jag skulle tro att gör man i ordning en topp med renoverade säten/ventilen så ska det mycket till innan man får problem på en hobbybil .
    Jag har kört andra gjutjärnsmotorer på blyfritt och demonterat dessa av olika anledningar och ingen av dessa har fått nå skador än annat än normalt slitage så att man skulle vara absolut tvungen att göra detta är nog bara en marknadsföringsgrej...........
    Jag har dessutom aldrig köpt en droppe blyersättning heller.........

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    224
    har plågat många motorer på blyfritt och aldrig haft problem med ventiler eller säten.

    men vill du vara säker så lämna in den.
    kan vara dags att se över toppen ändå
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  8. #8
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 240
    Om det nu var någon du sökte som kunde göra jobbet:
    Tommy Flitt 08-884373
    Han har mitt förtroende

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    B-motortoppen är lättmetall, men någonstans har jag läst att sätena i allafall inte tål blyfritt.
    Fast därom verkar det råda delade meningar, bilarna som gick till USA borde väl ha varit anpassade för blyfritt, hade dom andra toppar eller samma?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

Liknande ämnen

  1. Tips på motorrenoveringsfirma gärna omkring jkpg/värnamo
    Av ERnsT i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 14:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •