Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Överhettad koppling? og900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934

    Överhettad koppling? og900

    Efter ett antal varv på Mantorp park i helgen blev kopplingspedalen väldigt slapp och det blev mycket svårt att få i växlarna. Var till och med tvungen att rulla in i depån med varnigsblinkers för jag trodde att jag hade rasat lådan!? Men jag lät bilen kyla ned sig någon timme och efter det fungerade det klockrent igen, tills efter ett antal varv igen.

    Vad kan jag köra för att inte detta fenomen ska uppkomma igen? Byta växellådsolja till någon mer trögflytande? Annan koppling som klarar av effekten bättre?( original börjar bli riktigt dålig nu känner jag, gnisslar och hoppar ordentligt.) Kan man fixxa någonform av växellåds/kopplingskylning?

    Bilen som detta gäller är som vanligt den i signaturen.....*

    Mvh/Micke

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    92

    Varm koppling

    Det är oljan till kopplingen som blir varm när du bromsar mkt.
    Oljan delar vätske behållare koppling/bromsar.

    När oljan blir varm kan du inte koppla ur ordentligt.
    Köp en separat behållare till kopplingen.

    Niklas

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779

    Re: Varm koppling

    Citat Ursprungligen postat av nkro
    Det är oljan till kopplingen som blir varm när du bromsar mkt.
    Oljan delar vätske behållare koppling/bromsar.

    När oljan blir varm kan du inte koppla ur ordentligt.
    Köp en separat behållare till kopplingen.

    Niklas
    Inte kan väl bromsoljan som ligger uppe i behållaren bli varm av att man bromsar? Tycker det låter osannoligt.
    Mer troligt att oljan i växellådan blir för varm och att det gör att lådan blir trögväxlad.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    956
    hej
    byt till en högre kvalite på bromsvätskan ev en egen behållare.
    ta upp lite hål i kopplingskåpan, försök o styra dit friskluft ( eller ta väck kåpan vid inspirerad körning). kanske kan man styra mera friskluft just till bromsvätskebehållaren det blir väl antagligen ganska varm i motorrummer vid lite hårdare körning ( huvar årsmodell 79 o ev 80 hade faktiskt dubbla friskluftintag).
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Tor inte heller riktigt på att det är behållaren som blir varm. Varken koppling eller bromsar har ju någon cirkulation på vätskan.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934
    Tackar för svaren. Det blir till att sätta kapen i huven dårå hehe samt byta till någon värre bromsvätska.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    416
    Stopp!

    För det första: hålet i huvens vänstersida var täckt av en kåpa på insidan - det var en ren designdetalj.
    För det andra: det är inte i behållaren det blir för varmt - det är i slavcylindern! Detta problem rapporterades redan när tyska auto, motor & sport körde SAAB 900 Turbo 1979/1980. Ny bromsvätska ända ut i slavcylindern löste problemet, och det gör det nog för dig med, hoppas jag!

    /Alexander B
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    95
    Medlem#
    7152

    Re: Överhettad koppling? og900

    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    Efter ett antal varv på Mantorp park i helgen blev kopplingspedalen väldigt slapp och det blev mycket svårt att få i växlarna. Var till och med tvungen att rulla in i depån med varnigsblinkers för jag trodde att jag hade rasat lådan!? Men jag lät bilen kyla ned sig någon timme och efter det fungerade det klockrent igen, tills efter ett antal varv igen.

    Vad kan jag köra för att inte detta fenomen ska uppkomma igen? Byta växellådsolja till någon mer trögflytande? Annan koppling som klarar av effekten bättre?( original börjar bli riktigt dålig nu känner jag, gnisslar och hoppar ordentligt.) Kan man fixxa någonform av växellåds/kopplingskylning?

    Bilen som detta gäller är som vanligt den i signaturen.....*

    Mvh/Micke
    Jag hade bytt koppling om den nu börjar ge sig, jag fick byta när jag fick högre laddtrycket med APC-boxen. Slirade när trycket kom upp på 1 bar...
    Sen är det antagligen ingen dum idé att byta bromsvätskan, min vätska var härligt chokladbrun när den kom ut när jag bytade slavcylindern...
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934
    Upplever inte att kopplingen slirar. Laddar ändå 1.2 bar....Däremot så tjuter den ordentligt och är mycket svårstartad från stillastående.

    Tips på kopplingar?

    Racestuff säljer en Sachs tryckplatta för typ 3k. Är denna något att ha? Samt var köper jag lämplig sinter att ha till denna?

    Edit* Jag har en gammal 900a låda som gått typ 16k mil liggandes. Man kanske skulle passa på att lämna in den på förstärkning lr göra det själv och mecka på en värsting koppling innan man lyfter ut motorn. Tror nämligen att lådraset inte är alltför långt borta med tanke på hur jag kör och effekten.

    Mvh/Micke

Liknande ämnen

  1. Koppling överhettad i SID, ombyggd sensonic
    Av aladinsane i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 22:47
  2. Överhettad koppling, sensonic
    Av jonsson_844 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:14
  3. Överhettad koppling, sensonic
    Av jonsson_844 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 01:09
  4. Akut hjälp: Överhettad motor 900 og
    Av TurboAnde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 20:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •