Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Laddtrycksproblem og900 T16

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654

    Laddtrycksproblem og900 T16

    I helgen så har jag felsökt min og900 som inte laddar som den ska, den går på grundladd mest hela tiden.
    Detta har jag hittat/noterat.

    1. Först hittade jag att ena kabeln till tryckgivaren hade lossnat men det hjälpte inte att montera tillbaks den, den fungerar nu iallafall och ger korrekt värde.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    2. Har rengjort alla kontakter och ohm mätt de flesta kablarna och det verkar bra.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    3. Knacksensorn är dragen med rätt moment (hoppas jag då jag drog den med 20 Nm).
      [/*:m:1cvnp4o7]
    4. Knackdiod indikerar att vid kraftigt gaspådrag så ger APC kraftig knackindikering mellan ca 2300 - 3500 v/m. Om jag smyger upp till 4000 v/m så kan jag sedan ge full gas med korrekt laddtryck bibehållet utan knackindikering.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    5. Om jag lossar på kabeln till knacksensorn så går den på grundladd.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    6. Tändingen är korrekt inställd.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    7. När jag bytte ut tändkablarna (de som satt i bilen satt i den när jag köpte den 2005 och jag vet inte hur gamla de är) mot ett par nya Speedparts knack kablar som jag hade liggande så indikerade den knack över hela registret redan vid måttligt gaspådrag.
      [/*:m:1cvnp4o7]
    8. Om kabeln till magnetventilen lossas så överladdar den.[/*:m:1cvnp4o7]

    Kan väl nästan bara vara tändkablar eller knacksensorn?
    Vad tror ni att det är?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    684
    Medlem#
    6934
    Kolla så att du inte har något som kan störa tändkablarna eller andra delar. Jag drog ett alu/plast-flexrör frånfronten upp till en uppborrad tändkåpa och bilen gick helt galet efter det, ungefär samma symptom som du anger;indikerade på spik, ville inte över glt osv.

    Prova att skruva bort tändkåpan och kolla kablar runt tändspolen/magnetventilen. Detta gjorde susen för mig iaf.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Hur är APC´n justerad ?
    Verkar lite märkligt att den överladdar med lossad knacksensorkabel Om jag inte minns helt tokigt ska ett avbrott på knacksensrkretsen ge GLT och på din kärra verkar det vara tvärtom Eftersom den verkar överladda med lossad knacksensorkabel så kan man ju misstänka att det bara är knacksensorn som reglerar trycket - därav funderingen på hur du justerat APC.

    Det verkar ju inte helt bra att den spikar heller, kanske det som är felet ? Om det spikar så kraftig lär ju spikminnet bli fullt tämligen snabbt och då lär det ta en stund innan laddet återkommer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Hur är APC´n justerad ?
    Verkar lite märkligt att den överladdar med lossad knacksensorkabel Om jag inte minns helt tokigt ska ett avbrott på knacksensrkretsen ge GLT och på din kärra verkar det vara tvärtom Eftersom den verkar överladda med lossad knacksensorkabel så kan man ju misstänka att det bara är knacksensorn som reglerar trycket - därav funderingen på hur du justerat APC.

    Det verkar ju inte helt bra att den spikar heller, kanske det som är felet ? Om det spikar så kraftig lär ju spikminnet bli fullt tämligen snabbt och då lär det ta en stund innan laddet återkommer.
    Kl 15:17 en söndag och David verkar vara onyckter...

    Punkt 5 redigerad och punkt 8 ditlagd.
    Självklart så går den på grundladd när jag lossar på knacksensorn.
    APCn är orörd tror jag.

    Så vad tror ni?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Är du verkligen nykter

    Punkt 8 stämmer väl inte med hur det ska vara
    Nog blir det väl GLT på en og900 när MV blir urkopplad elektriskt.
    Vid konstant spänning på MV når ingen luft WG och den borde överladda..

    Sitter slangarna rätt på MV ?
    Ingen slang som är trasig/igensatt ?
    Kanske läge att prova en annan MV ?
    MV på og900 har bara en spole och fjäderretur så när den blir strömlös ska det bli öppet C=>W.

    Vi kanske ska ta en gemensam felsökningsafton på våra gamla bilar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Jag är nog full trots allt...

    Får ta mig en titt på det där i morgon och se hur full jag var egentligen...

    Men en trasig MV skall ju inte göra så att den indikerar spikning, laddtrycket når ju knappt mitten av det gula.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Kolla även så att den inte drar tjuvluft. JAg föreslår en extra kontroll av slangarna (och ev andra mackapärer på samma "förgrening") till BTR och fördelare. Eftersom den verkar spika omdelbums kan man misstänka knas antingen med bräsnsletryck eller vacum/tryck -regulatorn (tändning).

    Har du kollat hur tändningen beter sig med trycksatt vacumregulator ?
    Kanske även är läge att mäta bränsletrycket.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Men det var då ¤%#!!!

    I morse så provade jag lite innan jag for till jobbet.
    Magnetventilen verkar vara ok när jag blåste i den, slangarna satt som de skulle och var fina, och bilen gick på grundladd när jag lossade på kontakten. Vad fan gjorde jag när jag fick den att tokladda då?

    Hur som helst...
    Jag flyttade tändspolen så långt bort från MV som möjligt och efter detta så indikerade den bara lite knack, den reglerade då ned trycket lite men gick sedan på med korrekt laddtryck. Nästan så att den aldrig har gått så bra som den gör nu, i min ägo iallafall. Jag har nu beställt nya tändkablar hos Saab och jag hoppas att det skall råda bot på mina problem...

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    7182
    Om du inte skulle bli av med problemet helt så har jag en lösning på problemet





    Betydligt bättre placering än orginal. Går dock åt betydligt mer slang, gick åt 4meter ganska exakt. Men då är de dragna "den långa vägen" för att få det så diskret som möjligt.

    Men testa med tändkablarna först! Jag trodde dock att de kablar Speedparts säljer var av samma märke som Saab orginal? Dvs Bougicord?

    MVH

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Men det var då ¤%#!!!

    I morse så provade jag lite innan jag for till jobbet.
    Magnetventilen verkar vara ok när jag blåste i den, slangarna satt som de skulle och var fina, och bilen gick på grundladd när jag lossade på kontakten. Vad fan gjorde jag när jag fick den att tokladda då?

    Hur som helst...
    Jag flyttade tändspolen så långt bort från MV som möjligt och efter detta så indikerade den bara lite knack, den reglerade då ned trycket lite men gick sedan på med korrekt laddtryck. Nästan så att den aldrig har gått så bra som den gör nu, i min ägo iallafall. Jag har nu beställt nya tändkablar hos Saab och jag hoppas att det skall råda bot på mina problem...


    Min Aero laddade också lite ovanligt bra imorse, dock bara vid ett tillfälle..
    Vad kostar tändkablarna på Saab ?
    Har ett minne av att dom är ruskigt dyra
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    94
    Medlem#
    7152
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":2i9dtlwc
    Men det var då ¤%#!!!

    I morse så provade jag lite innan jag for till jobbet.
    Magnetventilen verkar vara ok när jag blåste i den, slangarna satt som de skulle och var fina, och bilen gick på grundladd när jag lossade på kontakten. Vad fan gjorde jag när jag fick den att tokladda då?

    Hur som helst...
    Jag flyttade tändspolen så långt bort från MV som möjligt och efter detta så indikerade den bara lite knack, den reglerade då ned trycket lite men gick sedan på med korrekt laddtryck. Nästan så att den aldrig har gått så bra som den gör nu, i min ägo iallafall. Jag har nu beställt nya tändkablar hos Saab och jag hoppas att det skall råda bot på mina problem...


    Min Aero laddade också lite ovanligt bra imorse, dock bara vid ett tillfälle..
    Vad kostar tändkablarna på Saab ?
    Har ett minne av att dom är ruskigt dyra [/quote:2i9dtlwc]

    Jag trodde också Saab hade vett att ta betalt för tändkablarna, men jag blev förvånad när de tog 480 spänn för en komplett sats. Mekonomen här hemma var faktiskt dyrare, de ville ha över 500 spänn.
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 235
    Oj, inte mer, då är det ju bara att handla
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Det är ju långa transporter hit upp så jag tror de ville ha lite över 500 spänn på Saab här i Östersund, kan återkomma med det korrekta i morgon. Mekonomen tar 434 kr för en sats.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322
    Jag hade också problem med koko laddtryck i min Saab 99 med 16v motor i.
    Jag lossade knacksensorn och vippade in den i bubbelplast och bara lade den på insugsröret.
    Då laddade bilen som den skulle och då kunde man ju konstatera att APC verkligen trodde att det spikades i motorn och att det inte berodde på några elektriska störningar.
    Senare konstaterades att det var fördelaren som var sliten och dålig.
    Jag bytte ut tändsystemet mot DI istället och alla problem försvann.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Men testa med tändkablarna först! Jag trodde dock att de kablar Speedparts säljer var av samma märke som Saab orginal? Dvs Bougicord?

    MVH
    Speedparts skickade iallafall PVL kablar till mig.

    Det satt Bougicord i min bil men nu sitter det nya fräscha sådana och nu går bilen som ett skott. Kablarna kostade 524:- hos Bilcenter Jämtland i Östersund.

    Så nu är detta problem löst
    Bara nästa problem kvar då...

  16. #16
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 070
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Speedparts skickade iallafall PVL kablar till mig.
    När jag köpte en omgång med nya kablar till min B202 så fick jag Bougicord, men det var ju våren 2002.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    [quote=Johan-99T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Psycho Dave":37q0l4tt
    Speedparts skickade iallafall PVL kablar till mig.
    När jag köpte en omgång med nya kablar till min B202 så fick jag Bougicord, men det var ju våren 2002.[/quote:37q0l4tt]
    Jag skulle gissa att det var 2005/2006 någon gång jag köpte...

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksproblem og900 T16
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 17:47
  2. Laddtrycksproblem, vart ska man börja? og900
    Av Rallyy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 17:23
  3. Konstigt laddtrycksproblem (OG900 T8 special)
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 00:07
  4. Laddtrycksproblem
    Av AnderZon_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-05, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •