Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9000 drivremmen igen

  1. #1

    9000 drivremmen igen

    Hej har just köpt ny drivremm till 9000 2,3 t 88 under 2oo på biltema + bok ok det är löjligt bilden i boken är av en gammal modell min har bara en lång rem kan någon sända mig en bild eller säga var jag kan hitta en samt hur slakar jag spännaren har bara letat på 7 sidor typ :blush:
    tacksamm för svar mvh ölbjörn ps var brukar spolarbehållaren läcka ?
    priskoll saab ca 3000 kr Automek 1100 kr hyfsad timmpeng ?

    ber om ursäkt har hittat remsvar bortse från frågan se sid sex

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Spolarvätskebehållaren i sig själv brukar sällan läcka utan det brukar vara en backventil som sitter strax under behållaren som går sönder.

    Ventilen kostar ca 20-30:- och är relativt enkelt att byta.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Har du en lång multi-rib rem och en B234 motor är principen "ungefär" som på nyare 9000. Du bör kunna använda guiden under FAQ forumet som stöd.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Spolarvätskebehållaren i sig själv brukar sällan läcka utan det brukar vara en backventil som sitter strax under behållaren som går sönder.

    Ventilen kostar ca 20-30:- och är relativt enkelt att byta.
    Om det är behållaren som sitter monterad i höger framflygel så kan läckage uppstå i anslutning till fästjärnens infästning i plastbehållaren. Det går att fixa men kan vara lite omständigt. been there -done that
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Ser detta rätt ut? http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... 00_ill.gif

    Jag har bytt/demonterat drivremmar allt för många ggr senaste året och har kommit fram till att för mig som inte har något specialverktyg så är det enklaste att trycka ihop dämparen med en vanlig tving.
    Dämparen fungerar som så att den går först lätt att trycka ihop men blir sedan stenhård så då är det bara att sluta skruva på tvingen, sen efter en stund så har oljorna hunnit rinna igenom i dämparen så då går det att skruva några varv till. Sitter den gamla remmen på så dämparen redan är skapligt ihoptryckt så tar det ju inte lång tid alls.
    Har du låsningsverktyget så är det ju bara att dra i spännskruven och sen låsa fast dämparen (om gamla remmen fortfaranade sitter kvar dvs.

    Jag frågade en gång på saab hur dom vid remhaveri brukade göra för att få ihop dämparen och fick svaret att dom skruvar loss den, trycker ihop i ett skruvstäd och låser fast den i ihoptryckt läge innan dom monterar tillbaka.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Tack alla för tipsen jag gjorde ett vertyg mycket enkelt av ett 8 mm armeringsjärn böjd som ett stort E utan mittstapel vred spännaren med en 19 nyckel satte dit järnet och lossade den aviggängade centrumbulten
    å vipps va de klart typ

    MVH Ölbjörn

Liknande ämnen

  1. hur byter man drivremmen? 9-5
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 19:06
  2. hur slacka drivremmen?? 9-5..
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 14:27
  3. nån som vet vad drivremmen kostar??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 12:56
  4. Lite bränd doft efter att drivremmen hoppade/ 9000
    Av H-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •