Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur byta vacuumslang 9-5 -98?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Hur byta vacuumslang 9-5 -98?

    "Kan man byta tankurluftningen själv, med normal händighet och normala verktyg?".

    Har också köpt denna kompletta evakueringsslang med två blå backventiler av Saab nu och tänkte byta ikväll. Vis av tidigare halv-fiaskon med utdragna veckoreparationer av till synes enkla moment tänkte jag fråga först denna gång:

    Hur får man bort den gamla slangen? (Tänker då på den svårtillgängliga änden på baksidan av spjällhuset och den främre änden med ljusblå hårdplast. Det känns som att det fattas en koppling där, för visst bryter man sönder den gamla när man tar loss den?)

    Allting är lätt när man en gång har gjort det förr och lärt sig av sina misstag. Jag vill slippa lära mig av misstag den här gången, tänkte jag.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 038
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ja den byter man själv relativt enkelt.

    Börja med att ta bort gummiröret mellan LMM och kobra, om du vill kan du ta bort LMM och lägga det på något bra ställe så du slipper få in onödigt smuts sen kan du trycka i en bit trasa lr tejpa upp hålet i kobran så slipper du onödigt smuts ner där.
    Lossa på den svarta runda behållaren till servooljan och vik den åt sidan.
    Sen ser du en svart liten "ventil" på baksidan av LMM koppla bort el kontakten och lösgör ventilen. Sen är det bara lossa EVAP slangen från varsin ände och lirka ut den. Har för mig det är 2 slang anslutningar på den svarta lilla ventilen vid LMM en av de måste lossas för att du ska få loss ventilen.

    Var lite försiktig med den nya slangen så du inte viker den för mkt då den är av hårdplast lirka den på plast och gör allt i omvänd ordning.

    Lycka till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Problem check engine

    Tack för instruktionen!

    Nu har jag bytt evakueringsslangen!
    Tyvärr blev det problem.
    Check engine-lampan tändes på första korta provturen efteråt och jag vände direkt hem. Tomgången gick inte under 1200 varv (mot normala 800) trots att motorn hann bli halvvarm.
    Det var en grunka med en kontakt i som satt ivägen på baksidan av spjällhuset. Den grunkan hade jag därför loss för att kunna få av den gamla evakueringsslangen och montera den nya. Det är det enda som jag gjorde utöver att följa instruktionen. Antar att jag ställt till med nåt med gasen. Går det att bota?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Jag fixade det själv. Det var en mekanisk spärr som slagit till på spjällhuset. Jag återställde den och tog bort minuskabeln till batteriet.

    Intressant att notera att det går varken att blåsa eller suga i den gamla evakueringsslangen.

    Bilen går nu som om den fått en turbo (eller saknat en tidigare). På provrundan noterade jag att den accelererar starkt och rent hela vägen och de tidigare rycken är borta! Rycken i stabil landsvägsfart verkar också försvunnit!

    Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Backventiler på vacuumslang?
    Av Trapper666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 00:33
  2. Vacuumslang av bättre kvalité?
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 09:29
  3. Vacuumslang
    Av lodeon i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 20:28
  4. Backventil + vacuumslang
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 11:56
  5. Vacuumslang framdragen?
    Av mackanigbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 10:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •