Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Dricker olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    82

    Dricker olja

    Min älskade 9-5:a dricker rätt duktigt med olja. Ca 3 liter på ett halvår. När jag snackade med servicekillen om det så sa han att det inte alls är ovanligt på en lågkompressionsmotor. Var noga med att kolla nivån gärna vid varannan tankning och fyll på när det behövs så är det ingen fara.

    Jag kan inte något om detta men är det någon annan som har samma dilemma eller är det någon som vet om det är något som är fel på bilen?

    Det är en 9-5 2004 med aeroturbo och steg 1. Den drack olja innan uppgraderingen oxå och den har gått ca 17k mil
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    100
    Är inte så kunnig på 9-5 men kan avslöja att jag under mina 15 år som bilpundare aldrig ägt en bil som druckit 3 L olja på 6 mån. Då har jag även inkluderat några tidiga "pärlor" som Ford Escrot och Opel kadett...

    Så om en bli från 2004 tar så mycket olja så är det antingen ett generalfel i konstruktionen eller något annat tok i motorn i.m.h.o.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Tyvärr så är det så att många moderna motorer kan ha en tendens att dra mycket olja.

    Eventuellt så kan du prova en avsotning av kolvringarna med 5-56 eller WD40, och sedan ett oljebyte. Du skulle också kunna prova en annan olja då bland annat förångning kan skilja mellan oljorna. Annars så är det nog inte så mycket man kan göra om man inte vill riva isär motorn och byta kolvringarna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    82
    *stön* ja det blir väl till att plocka isär motorn och kika på ringar och tätningar. Tur att semestern börjar idag då....*ler*
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Fidde73
    *stön* ja det blir väl till att plocka isär motorn och kika på ringar och tätningar. Tur att semestern börjar idag då....*ler*
    Innan du börjar riva så gör avsotningen med 5-56 lr WD40 och se om det hjälper.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    82
    Är det bara till att hälla i och låta motorn gå ett tag och sedan tömma och hälla på ny olja?
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    Citat Ursprungligen postat av Fidde73
    Är det bara till att hälla i och låta motorn gå ett tag och sedan tömma och hälla på ny olja?
    lite info om detta.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 40+metoden
    saab 9-5 2.3t -04

Liknande ämnen

  1. 9-3 v6 2,8 dricker olja?
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 10:00
  2. 9-5 som dricker olja!!
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 22:41
  3. dricker olja
    Av Biffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •