Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC nyckfull

  1. #1

    ACC nyckfull

    Nu när värmen är här då ska naturligtvis ACen strula. 9000, med 30 000 mil, och ACC aldrig rörd.

    Ibland funkar den länge, ibland funkar den en kort stund för att därefter inte gå igång igen.

    Rören till och från kompressorn blir ordentligt varm respektive kall ända fram. Har kollat kondensorn med en blomspruta och kan inte där se någon läcka.

    Min egen gissningär att efter 11 år och 30 000 mil är det normalt att behöva fylla på lite mer gas. siprar ut i packningar i kompressorn etc. Det kan även vara läckage i luftkylaren i och för sig. Fast samtidigt undar jag om det verkligen är för lite gas, enär rören till och från kompressorn blir ordentligt varm resp. kall.

    Kan det vara något elfel ?
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Känn på rören när AC:n inte längre kyler, då bör även rören vara ljumma och ha samma temperatur. Att AC:n fungerar olika länger breor säkert på att det är olka temp ute, ju varmare ju hårdare får den jobba och ju tidigare slår den ifrån om det är lite för lite medium i den.

    Vad gäller läckage resp naturlig minskning så vill jag nog hålla med dig om att det efter 11 år kan ha läckt ut tillräckligt mycket medium ur ett slutet system (trots att det inte skall läcka alls) för att det inte behöver vara en läcka. Så om du känner någon som är beredd att fylla på lite medium utan provtryckning så skulle jag pröva det, annars får det bli med provtryckning och då får du reda på var felet är, om det är läckage.

    /Johan

  3. #3
    http://www.carairconditioningsupplies.c ... =30&page=1 kan du ju själv köpa. För dryga 500kr inkl frakt så har du ett enkelt sätt att testa trycket samt fylla upp vid behov.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Kanske behöver schimsa magnetkopplingen eller liknande?

    Eller också är kanske reläet glappt bara.

    Tycker du bör kolla upp sånna saker (som är gratis) innan du börjar grejja med läckage och gas i alla fall (som är dyr).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Testa med att fylla

    Bra svar
    Tror att jag ska gå vidare med att fylla på lite till, ev. köpa enligt länken så att jag kan fylla själv. Klart spännande. Jag känner en som har egen firma i branschen, ska kolla vad han tar för att fylla på några hk.

    Ska även kolla strömförsörjningen till magnetkopplingen. Men nja, jag tror att den drar som den ska göra, tror mer på att fylla.

    Det som jag däremot funderar på är kylelementet. Körde här förleden ner i en grop så att det dunsade till lite i framvagnen. En kraftig skakning kan om det vill sig illa skaka i sönder, det hände för mig med en anna 9000, att jag fick läckage i värmeelementer.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  6. #6

    Har nu köpt från England

    Hej
    Tag tipset och handlade grejorna enligt länken, tog 5 dagar från beställning till levearns, men det blev lite dyrt tycker jag 907 kr.

    Men jag undra. Finns varning om att man måste ansluta till lågtryckssidan. Den går bara att ansluta på ett ställe. Det står ett L på locket. Men jag börjar starkt tvivla över att det är för lite gas. När jag anslöt visade sig trycket vara 7 bar. En bra bit upp på det röda "danger" på skalan. Men men, kan vara så att trycket jämnar ut sig när kompressorn står stilla. Jag måste kanske tvångsköra genom att direktansluta magnetkopplingen till 12 volt. Först därefter ansluta slangen för att trycket blir korrekt.

    Eller ?
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  7. #7
    Ja, det stämmer bra. Det kommer att sjunka på L-porten när kompressorn kör.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683

    Re: Har nu köpt från England

    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Hej
    Tag tipset och handlade grejorna enligt länken, tog 5 dagar från beställning till levearns, men det blev lite dyrt tycker jag 907 kr.

    Men jag undra. Finns varning om att man måste ansluta till lågtryckssidan. Den går bara att ansluta på ett ställe. Det står ett L på locket. Men jag börjar starkt tvivla över att det är för lite gas. När jag anslöt visade sig trycket vara 7 bar. En bra bit upp på det röda "danger" på skalan. Men men, kan vara så att trycket jämnar ut sig när kompressorn står stilla. Jag måste kanske tvångsköra genom att direktansluta magnetkopplingen till 12 volt. Först därefter ansluta slangen för att trycket blir korrekt.

    Eller ?
    Jepp, det är så att trycket utjämnar sig när kompressorn står stilla.
    Men om det nu är lågtrycksvakten (som sitter på lågryckssidan) och bryter vid tryck under 1bar (om jag inte minns helfel) så kommer kompressorn börja gå så fort du matar in gas på L, gas som förångas och ger en tryckökning och kompressorn bör således starta om du ställt ACC på LO.
    Om den är nyckfull kan man alltid börja med kompressorreläet...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9

    Hittat felet....

    Nja, jag var ute och cyklade. slog mig att om det nu är 7 bar på lågtrycks sidan när kompressorn inte går så kan det knappast finnas några läckor utan att felet kan vara något annat. Lyfte på locket och konstaterade att reläet till magnetkopplingen var skitvarmt. Plockade isär det och jag har aldrig tidigare sett ett så sönderbränt relä. Gjorde rent och bockade till så nu funkar det ett tag till, måste byta ut det framöver.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •