Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trmning saab 900 LTT

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Trmning saab 900 LTT

    Jo det är så här jag har en saab 900 som från början är en lättryckare. Den är ombyggd till fulltryckare med intercooler från en T16 fulltryckare samt APC från en 900 aero (eller 9000 kom inte ihåg). Den har även speedparts steg 2 chip och speedparts luftfilter samt 2.5" avgas. Laddtrycket ligger på 0.9 bar. Den går riktigt bra och gör 0-100 på 7.1 sek klockat.

    Tänkte fråga någon om dom vet vart effekten kan landa på? Bara en så där uppskattningsvis fråga, spelar ju ingen roll egentligen. Om jag nu skulle villja kräma på lite mer så har jag funderat på en 9000 intercooler och öka laddet till 1.0 bar. Eller endast öka laddet till 1.0 bar. Men frågan är... hur mycket tål denna bil, när börjar skruvarna flyga?

    Kan tillägga att bilen maskinellt sett annars är i toppenskick. 16000 mil och 3 ägare... finns inte något missljud någonstans.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Hej!

    B202 (och även B201 såklart) är en mycket slitstark motor som tål mycket med rätt skötsel och regelbundna oljebyten, vilket jag tror

    Det är dock värre med växellådan, den gillar inte vrid. T ex växellådshuset är underdimensionerat så vid kraftigt vrid så flexar detta, varpå kuggarna på dreven endast tar i topparna på varandra. Resultatet kan bli att ett eller två drev blir några kuggar fattigare...

    Om man kör med huvudet så håller lådan givetvis lite bättre. Det är även bra om man byter växellådsoljan då och då, antingen till vanlig 10w30 mineralolja (inte syntet) eller till en riktig transmissionsolja t ex Quakerstate Super Quadrolube 75W Mineral.

    Jag brukar tänka på följande när jag kör:

    Inte full gas under 3000-3500rpm (för att hålla vridet nere)
    Undvik hjulspinn, speciellt över gatlock/brunnar och järnvägsövergångar
    Ta det lugnt med växlingarna

    MVH

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja tyvärr är väl där det tråkiga ligger. Lyckligtvis så har bilen först ägts av 2 tanter sedan en bilmekaniker som då trimmade bilen och han har även bytt växellådsolja förra året så det var riktigt bra. Lådan i sig känns faktiskt riktigt riktigt bra, bestämda lägen i alla växlarna o allt. När man lägger i backen smäller det inte äns (!) haha.

    Tänkte även fråga. Nu är ju detta en LTT. han som jag köpte bilen av sa att den turbon var bättre än den i fulltryckaren (?) Men jag undrar lite hur mycket den tål åxå. Inte roligt att byta turbo
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    "Bilmekanikern" pratade i nattmössan då det sitter samma Mitsu-turbo i alla T16-motorer av den årsmodellen (90-94? )

    Här hittar du många svar på dina frågor http://popeye.rty.nu/
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    haha va bra! enligt han satt det garett (osäker på namnet) i fulltryckarna och mitsu i lättryckarna. Men behöver man inte oroa sig över det så är det ju bra!
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av manganish
    haha va bra! enligt han satt det garett (osäker på namnet) i fulltryckarna och mitsu i lättryckarna. Men behöver man inte oroa sig över det så är det ju bra!
    Det sitter garrettsnurror i äldre 900 turbo, mhi i nyare t16/aero/s (efter 90?)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •