Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ny GPS och MP3/WMA till HU-603

  1. #1

    Ny GPS och MP3/WMA till HU-603

    Hej forum medlemmar!

    Detta är mitt första inlägg och till att börja med vill jag tacka er för den fantastiska informationen som finns lagrad här! Jag har precis lagt handpenning på en SAAB 9-5 Bio Power – och det efter att läsa spaltmeter med info om Saab bilar här!

    Nu till min egentliga fråga… bilen ska vara utrustad med en stereo som heter HU-603 och har multifunktionsratt. Det jag vill är ju att kunna spela MP3/WMA osv enkelt i bilen. Jag ska åxå köpa en GPS… och nu till tanken jag fick – kan man på nåt sätt kombinera detta? Det är viktigt att det är enkelt att använda och gärna om det finns nåt sätt att använda multifunk grejerna på ratten för att ”ratta det hela” (dagens skämt avklarat…) Alltså inte att styra GPS med multifunktionsratten men iallfall musikdelen i den… och hur fasen får man musik delen i GPS till bilstereon osv? Det känns åxå ganska viktigt att man kan lyssna på musik och få navigering att fungera samtidigt, fast när navigationsrösten säger nånting att den sänker musiken.

    Går det kombinera det där eller ska jag köra nån FM sändare med fjärr till Ipod eller nåt sånt och en GPS separat? Det är ju inte bristen på lösningar, det är snarare att man inte ser träden för skogen… eller om de är tvärt om

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    250
    Hu-603 är en Volvo-stereo
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Är det gamla eller nya karossen som du köpt?

    Den nya karossen (och den nya stereon) har mig veteligen både MP3-stöd och en AUX-ingång på framsidan.

    Så det bör inte vara något problem i så fall.

    Är det en -05,a och därmed gamla stereon så är det värre. Då är nog en FM-sändar lösning en bättre idé i så fall. (Eller byta ut stereon).


    Det där med att få GPS,n att sänka volymen och greja på låter lite mer avancerat i så fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Eftersom jag inte fått bilen ännu så är det svårt att svara på det mesta... men här är bilen på blocket: http://www.blocket.se/vi/16301996.htm?ca=17_s

    Kul att det är en Volvo stereo i den
    Killen har troligtvis skrivit helt uppåt väggarna i anonsen.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Okej. Ja, då är det gamla stereon som ska sitta i bilen original i alla fall och bör alltså inte ha MP3 stöd eller liknande. Men beroende på hur Volvos stereo är gjord med stöldskydd osv så kan det ju faktiskt vara så att det sitter en Volvo-stereo i bilen och då stämmer ju informationen.

    Och gör det det så vet jag inte om Volvos stereo tar MP3 eller inte.
    Men någon kanske kan svara på det?

    Antar att det är bäst att kolla upp vilken stereo som egentligen sitter i bilen och sedan klura på hur det går att lösa med MP3 och GPS funktioner.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Okej. Ja, då är det gamla stereon som ska sitta i bilen original i alla fall och bör alltså inte ha MP3 stöd eller liknande. Men beroende på hur Volvos stereo är gjord med stöldskydd osv så kan det ju faktiskt vara så att det sitter en Volvo-stereo i bilen och då stämmer ju informationen.

    Och gör det det så vet jag inte om Volvos stereo tar MP3 eller inte.
    Men någon kanske kan svara på det?

    Antar att det är bäst att kolla upp vilken stereo som egentligen sitter i bilen och sedan klura på hur det går att lösa med MP3 och GPS funktioner.
    Troligen är ju att försäljaren skrivit fel, eller tidigare volvoförare. Benämningen på TCS är ju inte heller riktigt på korrekt "Saab-språk"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Ja annonsen måste vara från en volvo rakt igenom...
    *står bara Airbag förare vilket är vanligt på vissa volvo bilar och saab har väl på båda sidorna...
    *DSTC är ju antisladd på volvos bilar.
    *Volvos vanligaste stereo, HU-603



    /Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  8. #8
    Har nu hämtat bilen och den var i bra skick om än något ostädad
    Blev förvånad över hur lite den drar, körde på bensin från Kalmar till Jönköping med en förbrukning på 0,74. Körde någorlunda enligt skyltarna jämte vägen med siffror på.

    Kollade stereon och den var så gammal att det faktiskt fanns kassettband, så nån MP3 lär det inte vara med. Kollade manualen men det stod inte en stavelse om modell, däremot hur man programmerade radiokanalerna osv… så ska man ha in en Ipod eller nåt så lär det bli via FM sändare – eller? Om man leker med tanken att byta ut stereon, måste man tänka på nåt speciellt eller är det standardfästen osv? eller bör man åka med bilen till BRL och snacka med dom och få grejerna monterad på plats?

    En detalj till som heller inte stog en stavelse om i manualen var en lite mic eller nånting som var uppe vid kupe belysningen, alltså där i mitten av framrutan över huvudet, eller rättare sagt till höger om huvudet om man sitter i förarsätet Där fanns en lite mic med dubbelhäftande tejp och en sladd som försvann in i armaturen, va kan det vara för nåt? Står inget i manualen… skumt. Jag misstänker nånting till en mobiltelefon men ingenting ytterligare finns för att ansluta mobiltelefon nånstans.

    Bilen har varit företagsbil för en säljare tidigare, och killen jag köpte den av var marknadschef på bolaget och hade inte en susning om vad bilen egentligen var och han är dessutom på semester… därav min kanske korkade frågor. Förstår ni inte vad jag menar så kan jag beväpna mig med en kamera och ta lite bilder.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    42

    MIC

    Hej!
    MICen lär inte vara original... Om det har varit orginal-telefonförberedellse i bilen så skall det sitta en mic innanför ett "galler" relativt nära den plats som den andra micen sitter. (Tror jag )
    I övrigt så skulle jag vilja tipsa dig om en annan tråd, man har väl inte dragit nån slutsatts om nånting, men det finns iaf. några bra länkar & schyssta bilder, skriv ett inlägg där och be om tips!
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=227959

    Dessutom så tror jag att Rickard installerade en orginal 9-5 GPS i sin 9-3 cab. Den kan väl inte spela MP3, men GPS har den juh!

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Ja, fanns motsvarande med i Saabs instruktionsbok så är det ju ingen volvostereo i alla fall. Saabs vanliga Stereomodeller (alltså de vanliga stereosarna utan GPS eller liknande) kallas i regel för AS1, AS2 och AS3. Det är grundstereopaketen som innebär lite olika stora stereos och lite olika många högtalare etc. Det finns även diverse tillägg till dessa som t ex Baslåda, CD-växlare osv.

    De gamla modellen (den som du har) har inte MP3 stöd utan det kom med nya "GM"-stereon till 2006,modellerna.

    Huruvida de äldre stereosarna med GPS har MP3 stöd eller inte vet jag inte.

    Hur som helst så är din stereo antingen AS2 eller AS3 och därmed så måste du titta på någon lösning för att få MP3 att funka. Antignen att du slänger ut hela stereon och stoppar i en annan, eller t ex någon lösning t ex med kassettband med 3,5 stereo-plugg till eller FM-sändare..

    Stereon är standardstorlek (Eller ja, standard = 2din. Alltså antingen måste du köpa en 2-dins stereo eller en vanlig stereo + ett prylfack eller något för att täcka hålet som blir).

    Man måste dessutom försöka hitta en lösning för att få alla högtalare att spela. Stereons inbyggda slutsteg driver 4 högtalare och beroende på hur många högtalare du har (beror som sagt på vilket "AS-paket" du har) så kan det vara mer eller mindre knöligt att få alla högtalare att funka med standardslutsteg osv.

    Kontakterna och så till stereon är däremot ISO så det är inga problem att slänga in en eftermarknadsstereo förutom just det lilla problemet med originalslutsteget då.


    Någon mic i taket är inte standard utan hör väl som du redan misstänkt till någon eftermonterad HF eller liknande.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Jag löste det genom att köpa en TomTom GO 920 och ett 4GB SDHC minneskort för musik och talböcker. Det är en bra och kul GPS, och för en hundring till fick jag John Cleese som läser upp vägbeskrivningarna, mycket trevligt!

    Musik kommer jag koppla till stereon via line-out till kassettbandspelaren på stereon, har testat via FM sändaren som finns i GPSen men det brusar en del ibland och är lite irriterande.

    GO 920 löser trådlös bil handsfree och jag kan regga både min privata och jobbtelefon samtidigt till enheten, smidig handsfree : )

    Har ännu inte fått den monterad i bilen eftersom alla verkar vara på semester, även jag

    Tack alla för era tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •