Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skumt oljud från instrumentbräda 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Alingås
    Inlägg
    41

    Skumt oljud från instrumentbräda 9-5

    Har på senare tid drabbats av ett enerverande oljud från höger ovansida av instrumentbrädan, det verkar komma från området mellan handskfack och utrymmet för airbag. Det uppstår dock endast vid 1900 rpm "på halvgas" - otroligt drygt...
    Någon som känner igen sig och kanske har några tips på vad som kan tänkas ligga bakom. Har väl för avsikt att riva lite runt handskfacket men är väl lite kissnödig när det gäller att rota runt airbagen, bra eller anus?
    (En välriktad smäll på ovansidan instrumentbrädan hade ju varit på sin plats, men vet inte riktigt om det är rätt medicin, alternativet är ju att alltid köra fullgas..)

    Tips emotses tacksamt.

    /H

  2. #2
    Jag har också ett oljud fast från vänster sida, högt upp. Det kommer och går och är mer vanligt när bilen stått i solen hela dagen. Låter som ett elektroniskt surr men jag börjar tro att det är någon del av plasten som ligger och vibrerar mot antingen vindrutan eller någon annan plastkomponent. Det låter bara när bilen rör sig och försvinner inte om jag stänger av kupéfläkten. Vill inte ge mig på och riva instrumentpanelen för detta men ska pröva att trycka ner nån kartongbit mellan vindrutan och instrumentpanelen och se om ljudet förändras eller försvinner... såvida inte någon har ett mer exakt tips om vad det kan vara.
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    31
    Jag hade också detta oljud på min vänstra sida. För min del uppkom det vid acceleration mellan 1700 rpm-2000rpm. Grymt irriterande!
    Hittade felet under motorhuven då det var en "plasthake" som håller listen i överkant av motorutrymmet som hade släppt. Pillade dit den igen och ljudet försvann. Det tragiska i kråksången är att jag hade in bilen för detta som garantiärende på Saab och dom kunde inte hitta något fel, undrar hur väl dom letade....
    Saab 9-3 2.8T V6 Aero Cab - 2007 http://www.garaget.org/?car=334027

  4. #4
    Tack, ska ta mig en titt på det och se om jag hittar nåt. Påpekade också mitt oljud för Saab på första servicen som inte kunde hitta något...
    Saab 9-5 Arc SC 2,3t BioPower automat MY07
    Saab 9000 Arc CSE 2,3T automat MY94 (såld)

  5. #5
    har också haft ett vibrerande ljud som har hörts när man acelererar från låga varv körman låter det från höger å åker man så låter det från vänster...
    Hittade en lösning å vart det kommer ifrån..... det vibrerader från back speglen... hjälpte att trycka upp den lite så blev det tyst.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

Liknande ämnen

  1. Skumt ljud från motorn 9-5 2.3T 00.
    Av ae86_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:44
  2. Skumt ljud från stötdämpare/fjäder fram på 9-3 SS
    Av furre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:24
  3. skumt ljud från instrumentbrädan =)
    Av mr.b i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •