Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Motorrenovering ng900, vad för delar behövs?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Motorrenovering ng900, vad för delar behövs?

    Hej!

    Hade tänkt plocka ur och renovera upp motorn på min ng900 när bilen ändå ska lackas om eftersom målet är 400hk+.
    Jag har kommit fram till att dessa delar behövs iaf:
    Vevlager, ramlager, axiallager, topplocksbult, kolvringar, packningssats bottendel, sotningssats, kamkjedjesats och ny drivrem. Balansaxelkedjan ska tas bort. Är det något mer jag ska köpa när jag ändå håller på? Vad kan tänkas behöva göras åt toppen? Inslipning av ventiler?
    Tacksam för svar!

    /MVH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Ingen som har några tips?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Du har fått med det mesta men oljepumpsdrev är väll inte helt fel att byta.. Kostar 500kr


    Angående toppen bör du byta ventiltätningar samt slipa in ventilerna.


    /Eric.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Köp också en ny oljepickupsil då dessa sätter igen sig och stoppar oljan från att komma upp till oljepumpen vilket brukar resultera i vevaxellagerras på 3 och 4.

    /Eric.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Ok var hittar jag en sådan oljepickupsil?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Ok var hittar jag en sådan oljepickupsil?

    Saab företrädelsevis!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    tänkte mest att jag skulle beställa allt från speedparts samtidigt därför min fråga! Hittade inte någon sådan på sidan.
    Så vad tar SAAB för en sådan då?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Balansaxelpluggar kit om du ska ta bort den.
    Vet ej om detta finns på SP racestuff har dem vet jag.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Balansaxelpluggar kit om du ska ta bort den.
    Vet ej om detta finns på SP racestuff har dem vet jag.
    Annars så funkar det ju med att ha axlarna kvar men utan att kedjan sitter där. Man måste ju endå ha spännaren kvar så att oljan kan cirkulera i spännaren. Lätt att man får dåligt oljetryck annars

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Annars så funkar det ju med att ha axlarna kvar men utan att kedjan sitter där. Man måste ju endå ha spännaren kvar så att oljan kan cirkulera i spännaren. Lätt att man får dåligt oljetryck annars
    Du har rätt trodde han skulle ta bort balansaxeln(läste för snabbt) hela inte bara kedjan

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Tips nummer ett är ju att plocka isär motorn och inspektera den innan du köper delarna. Utan att kontrollera slitaget vet du inte vad som behöver göras med motorn och risken är då att du köper delar som du inte har någon nytta av. Klart att man kan göra en fulrenovering som 90% av hemmapularna gör men det är ofta mindre lyckat. Gäller att vara noggrann om det ska vara någon större mening med det.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Tips nummer ett är ju att plocka isär motorn och inspektera den innan du köper delarna. Utan att kontrollera slitaget vet du inte vad som behöver göras med motorn och risken är då att du köper delar som du inte har någon nytta av. Klart att man kan göra en fulrenovering som 90% av hemmapularna gör men det är ofta mindre lyckat. Gäller att vara noggrann om det ska vara någon större mening med det.
    Låter som ett bra tips. Men av dessa grejer jag och andra har nämnt är det väl inget som man direkt kan strunta i bara för att det ser bra ut? Bättre att köpa nytt och sova gott eller?
    Visst att man kanske märker när man plockar isär skiten att blocket eller nån kolv är kass så man måste ha detta nytt, men man måste väl fortfarande ha de delar som jag nämnt?
    Hoppas det inte låter allt för virrigt

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297
    Citat Ursprungligen postat av Davvva
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Tips nummer ett är ju att plocka isär motorn och inspektera den innan du köper delarna. Utan att kontrollera slitaget vet du inte vad som behöver göras med motorn och risken är då att du köper delar som du inte har någon nytta av. Klart att man kan göra en fulrenovering som 90% av hemmapularna gör men det är ofta mindre lyckat. Gäller att vara noggrann om det ska vara någon större mening med det.
    Låter som ett bra tips. Men av dessa grejer jag och andra har nämnt är det väl inget som man direkt kan strunta i bara för att det ser bra ut? Bättre att köpa nytt och sova gott eller?
    Visst att man kanske märker när man plockar isär skiten att blocket eller nån kolv är kass så man måste ha detta nytt, men man måste väl fortfarande ha de delar som jag nämnt?
    Hoppas det inte låter allt för virrigt
    Tja, packningssats och kamkedjesats är ju givet men förövrigt hade nog jag lugnat mig lite. Oftast funkar det med standardprylarna men du kan bli stående med fel lagerspel t.ex.

    Kolla hur dom gamla lagren ser ut vid demontering, är dom fina så finns det ingen anledning att byta. Om dom inte är bra så mät upp veven och kolla så den inte behöver omslipning, plocka inte bara ihop motorn med nya delar utan att kontrollera spelen. Ett gammalt lager i bra skick med rätt spel är bättre än ett lager med fel spel hur nytt det än må vara.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342
    Ok då är jag med på hur du tänker! Kanske ska vänta med att beställa tills motorn är isär då. Kan ju alltid lägga upp bilder här sen och fråga expertisen vad som behöver bytas
    Tackar för alla svar!

    /MVH

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    ja, som innan sagt riv isär motorn och kontrollera vev samt cylinderlopp först innan du hittar på nått. Jag rekomenderar att du lämnar iväg vev och block på kontroll sam poloering och honing. kostar inte så jätte mycket. Efter det så vet du vad det är som bör användas i lager väg osv..

Liknande ämnen

  1. Delar vid motorrenovering
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-11, 16:20
  2. 9-3 Cab M2005: Delar som behövs om passagerarairbag utlösts
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 17:03
  3. Vilka delar behövs för att etanolkonvertera en B204E?
    Av H.Blom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 01:51
  4. ng900 -> og9-3 låda.. delar som behövs..
    Av Oleander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •