Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Inbyggd GPS el extern?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18

    Inbyggd GPS el extern?

    Hej igen :)

    Det är ju as snyggt med inbyggd gps i bilen vilket jag inte har. Och det finns något som heter denso som är en av dessa inbyggda gps. Verkar vara sjukt dyr 15-20000kr har jag för mig. Vad gör ni som kör med gps. Kör ni inbyggd i så fall fick ni med det från börjar eller har ni styrt upp det efteråt. någon som har tips på hur man kan fixa inbyggd så det ser fräsht ut.?

    Alternativt är ju att byta ut orginal cd delen som har en kassetspelare i dig(ser fjantigt ut med kasset spelare nu känns det som) mot en annan fräshare radio/cd/mp3 del. tror en del 06/07 har den.. hur ser det ut i era bilar? nyfiken, bilen är ju en del av ens borg. man ska ju trivas så mycket det går ;)
    *Saab Aero SC -05 *

  2. #2
    Jag har saabs gps i min ng9-3cab. I firmabilen (vw transporter) kör jag med garmin 760. I jämförelse känns saabnavin väldigt gammal och trött. Allting går mycket fortare, jämnare och enklare med garmin. Garmins talsyntes låter dessutom långt bättre och berättar mer. Kanske inte så konstigt egentligen eftersom garmin 760 är utvecklad typ sex år senare. Bara att sitta och mata in en destination gör en trött i saaben medan det på garmin går tokfort.

    Men visst. Det är grymt mycket snyggare med inbyggd original.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18
    Kan tänka mig att den e segare som du säger..
    Skulle va nice att veta vilken modyl ute som skulle passa i en form. Hmm svårt att förklara.. tänk dig din garmin inbyggd med hjälp av sidor och kanter så det ser fräsht .. kanske finns något märke som e liknande kenwood och denso som passar i saaben..
    *Saab Aero SC -05 *

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    151
    Finns väl en del som är i format som en vanlig bilstereo med en skärm som åker ut och viks upp när man ska köra navigering, sepla DVD etc. Pioneer?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18
    Hittade dessa sjukt snygga.. men de kostar en 15-20000 kr också.. .
    kostar att ligga på topp ;)
    . Hmm
    http://www.pioneer.se/se/products/10...__QBLUETOOTH=1

    Ni som inte kör med gps. har ni satsat mer på cd/radio biten.? vad finns det då för alternativ där..?
    *Saab Aero SC -05 *

  6. #6
    hej
    Jag har en extern gps, men jag har ligesom Saero funderet på att indbygge min men som sagt är det ett större indgreb da jag inte har lust att lägge 15 - 20000 på en "original" indbygget gps.
    Jag är också ganske besviken på att saab sättar en kasset band spelere i en model 02 som min är (vet inte när de slutede, har dom slutat?)
    Mvh Per
    Saab 9-5 aero 2002

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    251
    Jag har GPS i både min 9-5:a 06 och min 9-3:a 04
    Måste ju säga att 9-5:an GPS är by far överlägsen 9-3:ans

    När jag är utomlands så har jag en Garmin nuvi i hyrbilarna och jag måste säga att jag tycker 9-5:ans GPS är bra mycket smidigare. Den fungerar i tunnlar, har konatkt direkt och är allmänt snabbearbetad. Den räknar alltid ut bra rutter och är väldigt pedagogisk.

    Jag tycker det är klart värt att köpa till om man beställer en bil.
    Sen ser det jökligt B ut med en gps i framrutan, plus att det är lita bök med det.
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Saero
    Hittade dessa sjukt snygga.. men de kostar en 15-20000 kr också.. .
    kostar att ligga på topp
    . Hmm
    http://www.pioneer.se/se/products/10...__QBLUETOOTH=1

    Ni som inte kör med gps. har ni satsat mer på cd/radio biten.? vad finns det då för alternativ där..?
    Har man inte råd med nytt så är man utan eller så jagar man bättre beg. Tittade som hastigaste och det finns flertalet beg för runt 6.000:-

    http://www.blocket.se/li?ca=8_s&th=1&q= ... 40&w=3&c=0

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18
    Yeah det finns ju olika alternativ.. nån som vet någon bra(seriös) verkstad som kan koppla in kommunikation eller gps?

    Vad heter saabs nya modell av Cd spelare.? den e ju fräsh me.. men ingen gps i den.. nån som vet vad den heter ..?
    *Saab Aero SC -05 *

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18
    Smutter jag har kassetspelare i min 05:a helt sjukt tycker jag ..
    *Saab Aero SC -05 *

  11. #11
    Saero
    Ja det må man fan säge att det är sjukt vem användar en kasset bansd spelere i det gamla året 2005?????
    Mvh Per
    Saab 9-5 aero 2002

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    69
    Jag lät eftermontera Pioneer AVIC-HD3BT, ser helt orginal ut.
    Använder rattknapparna, kan tom spola i låtar via ratten, det fungerade inte på org-stereon, enheten är integrerad med bilens telemetri så att tex GPS:en har koll hastigheten även i tunnlar. Gyrot känner av om man svänger. Köpte inte till SAAB-handsfree till bilen så telefonknapparna på ratten har ingen funktion, styr telefonen via skärmen istället, det fungerar bra. Har en mick i övre vänstra hörnet och samtalet hörs i högtalarna i bilen. Är mkt nöjd!

    Hade en "extern" Garmin top of the line innan, svinfula kartor i typ 4 färger, vitt, grönt blått och LILA. Visst det är enkelt att se, men inte snyggt. Rösten var usel. Tex om kärringen skulle säga E4 såg lät det E - - 4 som att det var 2 olika ord. Största nackdelarna med "externa" GPS:er tycker jag är att man helst ska stoppa dem i handsfacket för att minska inbrottsrisken = pyssel, det blir sladdar över hela instrumentpanelen, dem skymmer sikten och på vissa modeller är armarna usla o kan inte vinklas åt alla håll...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    18
    Fan vad schysst .. De ser riktigt fräsha ut..du måste känna dig som Mc Gyver i den bilen .. vad fick du ge för allt ink jobb .. 20 000?

    Man blir sjukt sugen ..
    *Saab Aero SC -05 *

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 070
    Eftermonterade en Denso Navi från 9-5 -05 i min 00:a

    Ser riktigt trevligt ut

    http://www.garaget.org/?car=58052&image=631146
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  15. #15
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    cubic-> Du har inga bilder på installationen?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    47
    Jag är ingen expert på bilstereo direkt.. Men jag är, precis som alla andra i denna tråden fruktansvärt sugen på att få en snygg GPS intregrerad i instrumentpanelen, istället för stereon.
    Jag har läst otaliga trådar om folk som installerat 9-5:ans original GPS/Stereo i sin 9-3, och det verkar vara ett meckel, så jag har letat efter alternativa lösningar.
    Den enda intressanta stereon som jag hittar är en som jag inte hittar något märcke på. Den säljs på Ebay från nån kille i Hong Kong, det hela verkar seriöst och han svarar på varje fråga jag ställer.
    Problemet är att denna stereo förmodligen inte kommer kunna hantera dom analoga signalerna som 9-3:ans rattknappar sänder ut, vidare så kommer väl förmodligen inte SID:en kunna få någon RDS signal (till att ställa klockan).

    Om man är villig att "tulla" på dessa finesser så får man dock så mycket mer. GPS-programmet är Route 66, så om man gillar deras GPS-program så kommer det inte att vara något problem, GPS processorn (eller vad det nu heter) är en som sitter i många "handburna" GPS:er idag. Så själva GPS funktionen kommer nog fungera utmärkt.

    Den har också FM-radio med RDS, iPod styrning (man kopplar in iPoden i en kontakt och byter låt via stereon), Bluetooth med adressbok (man kopplar telefonen till stereon via Bluetooth, sen styr du samtalet via touchscreenen. Du pratar ut "i luften", till en mic som sitter på fronten i enheten, och får ljudet via stereons högtalare), Mp3 funktion via SD-kort, DVD-spelare (regionsfri), du kan koppla in TV-tuner till den osv...

    Spelaren kostar ca. 618 USD, vilket skulle bli ungefär 3788 SEK (enligt forex) + ca. 500kr i frakt.
    Jag tycker att funktionerna till detta pris slår Kenwood och andra stereo i samma klass. Visst har den inte lyxfunktioner som gyro och hastighetsavkänning, men jag tror att jag klarar mig utan dom för dethär priset! Vad tror ni?
    Sen kan man ju fundera på kvaliteten...
    Kolla själva och se vad ni tycker, jag tycker personligen att menyerna ser helt OK ut!
    http://cgi.ebay.com/2din-Multimedia-6-9 ... 638Q2em122

    MVH Zapp

  17. #17
    ja denna tråd gör min jo inte mindra sugen på att få byt ut min original stereo med en av de schyste med indbygd navi.
    kan ni som har installeret det i efterhand beskrive hur svårt nu tyckte att det var att installere? är kablar dragna antenn till TMC modtagning? funkar ratt knappar ff? alla vanliga frågar som kommar upp när man ska byta stereo?
    priset på den lösning ni har valt?
    kan ni inte också lägge upp bilder på era lösningar?
    hur har saab tänkt att det ska kunne våra med fremme i tecknologien när dom användar sig av Band spelere år 2005? Saab stereo killar skämmas!!!
    MVH Per
    Saab 9-5 aero 2002

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Eftermonterade en Denso Navi från 9-5 -05 i min 00:a

    Ser riktigt trevligt ut

    http://www.garaget.org/?car=58052&image=631146

    det ser utt som att det är ett original, passar rigtig bra i bilen, hur är den att använda.?
    Saab 9-5 aero 2002

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    69
    Saero, ja dem flesta som åker med tycker att den e najs, på gott och ont Det blir ett jävla pillande... När jag köpte den så var listpriset 25' nu ligger det på ca 20'. Efteråt har jag hört att grosspriset är 10'-12', så har man känningar i branschen så kan det vara värt att höra efter. 100% är ett jävla påslag tycker jag. Vill man ha det värsta kan det vara värt att vänta och reka med Pioneer, för det har kommit ut en ny serie nu, men ingen toppmodell än...

    Har lagt ner ca 40', för det fick jag GPS:en, Ipod interface i handsfacket, aktiv baslåda och högtalare (DLS) samt lite ljudisolering av bilen, hjulhusen och bakom högtalarna i dörrarna (Dynamat). Ska komplettera ljudisoleringen, hela dörrarna skall dämpas. Det som stör mig nu, eftersom bilen är hyffsat tyst, är alla knirk och knak av själva instrumentkonsollen. Yttersta plastkanten runt mätarna och luftutblåsen knakar som faan tycker jag. Någon som vet om man kan få bort det? Har en idé om sillikon så att det inte blir plast mot plast. Bra eller anus?

    sportsedan, kan ordnas!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 070
    Citat Ursprungligen postat av Smutter
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Eftermonterade en Denso Navi från 9-5 -05 i min 00:a

    Ser riktigt trevligt ut

    http://www.garaget.org/?car=58052&image=631146

    det ser utt som att det är ett original, passar rigtig bra i bilen, hur är den att använda.?
    Ja det är lite så jag vill ha det, original,stilrent.
    Den är enkel och smidig att använda. Funkar bra helt enkelt.

    Har köpt antennen och radioantennkablage nytt hos SAAB Åf.
    Köpte min navi här på forumet komplett med kablage,skiva,korg,m.m.
    Har väl lagt i runda slängar 8000:-
    Installationen gjordes i garaget av mig själv och 95aero.
    Tog viss hjälp av Rickard och Hedis med
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

Liknande ämnen

  1. Inbyggd mikrofon 9-5
    Av KoktGrus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-31, 01:50
  2. inbyggd Gps
    Av mattso i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 00:54
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 11:37
  4. Inbyggd dieselvärmare på 9-3 ss
    Av Aerowannabe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 09:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •