Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Trimma saab 900i -85?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71

    Trimma saab 900i -85?

    Hej, är precis ny här så här följer min första tråd..

    Skulle gärna vilja ha tips på diverse trim till Saab 900i -85 (som rubriken lyder)
    Allt från om man ska göra något med avgassystem till filter m.m.
    Har fått för mig att det givna svaret kommer bli "köp turbo" eller "byt motor", men jag vet inte vad det är, men jag är så fäst vid min bil då jag köpte den väldigt billigt (fick den om jag köpte de nästintill nya däcken och fälgarna) och den även är i rejält vackert skick!

    Som sagt, shoot everybody

  2. #2
    har en kompis som hade en likadan bil som du har typ, han köpte 2.5" sportsystem och portade och planade toppen, den gick rätt fint, inga 200hk men endå dessutom gick inte historian på mer än runt 1000 lappen för delarna till avgassystemet och 500 för planingen och lite till för portningen.. det skulle iaf jag ha gjort
    bjorn saab turbo -88

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Trollywood
    Inlägg
    149
    annars kan du ju låta nån med en as trimmad bil bogsera dig! kostar endast lite bensinpengar!! skämt åsido. porta o plana. avgas 2.5". lätta bilen kanske? tex ut med baksäte det mesta som väger och är i vägen? fins ju inte så värst mkt man kan göra med en sugmotor om man så att säga inte har rätt gött med kosing. annars är ju som du nämde i inlägget det bästa att köpa turbo. lycka till iaf
    ALLT UTAN TURBO SUGER!! 9000 cse 2.3t-94

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av bjornsaabturbo88
    har en kompis som hade en likadan bil som du har typ, han köpte 2.5" sportsystem och portade och planade toppen, den gick rätt fint, inga 200hk men endå dessutom gick inte historian på mer än runt 1000 lappen för delarna till avgassystemet och 500 för planingen och lite till för portningen.. det skulle iaf jag ha gjort
    Okej, låter som en plan och en billig sådan. Läste något om att sugmotor mådde bäst av litet avgasrör dock, inte "större" som det brukar vara om man säger så. Är det bullshit? Enligt denna person (inte SAAB-kungen) så skulle det då även vara sämre med större utblås än original.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Ja, lite grövre avgas, Extraktorgrenröret som kom ca -86, planad/portad topp och extra bränsle genom sänkt styrtryck kan kanske ge lite..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Blir det då även lite "grövre ljud" om man säger så? Inte fel det ju, hehe.
    Sportluftfilter och dyl. går helt bort eller?
    Som ni märker är jag ganska ny på det här med att pillra med bilar när det gäller motor etc. men vill gärna lära mig mer såklart, och vad är bättre då än att läsa här och ställa frågor!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    om du skaffar både 2.5 hela vägen och extraktor rör så kommer du få ett gött ljud
    Angående sportluftfilter så vet jag inte, ger väll lite bättre flöde men på en sugmotor blir det nog minimal effektökning.
    Man kan alltid slipa orginalkammarna också eller se om det finns vassare kammar till den motorn (har aldrig kollar efter kammar till saab då det inte behövts på turbo modellerna).
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    alla motorer mår väl bra av ett större avgassystem så den blir av med avgaserna, det är väl bara frågan om hur stor skillnad det gör på olika motorer.. mindre motorer med mindre effekt har inte så stort behov av att andas om man säger..
    och dessutom tycker jag om att brumma runt så om jag var i dina byxor skulle jag satsa på sportsystem.
    sportluftfilter tycker jag inte du ska bry dej i, det gör inte just nån skillnad på din bil, bättre att lägga pengarna på bensin
    bjorn saab turbo -88

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Okej okej, får titta lite på dessa olika förslag!
    Jo det känns faktiskt som att sportluftfilter inte gör något, har läst att det oftast bara ska "bättra på" ljudet - om ens det?

    Det är dock lite synd att det inte finns jätte mycket att göra för mer hästar verkar det som, visst bilen är inte helt slut.. Men lite snabbare/tuffare är ju inte fel i detta sammanhanget.

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Grotesk
    Okej okej, får titta lite på dessa olika förslag!
    Jo det känns faktiskt som att sportluftfilter inte gör något, har läst att det oftast bara ska "bättra på" ljudet
    Att sätta ett öppet luftfilter är nog som de flesta säger onödigt då det bara stjälper genom att mata motorn med väldigt varm luft.
    Om man ändå vill ha sportfilter, dra på något sätt ut ett rör och sätt det öppna filtret i innerskärmen, insats-sportfilter finns ju också att tillgå.

    Plana och ev. porta toppen lite, slipa in ventilerna får säkerligen inte motorn att gå sämre.

    (Vid planing av topp, kolla över och spola grundligt rent kylsystemet då större värmeutveckling följer med på köpet.... )

    Det finns ju ett antal i folkracekretsarna kända kamaxlar som kostar runt 1000 lappen, kombinerat med ett ställbart kamdrev, extraktorgrenrör samt 2" fullflödes avgassystem (vilket räcker gott i detta sammanhang)ger detta en del extra effekt.

    Värt att tänka på vid modifiering och justering av bränsletillförsel m.m är att avgasvärdena kanske inte förblir vad dom en gång var....
    Tänkte på besiktningen först och främst...

    Lycka till med effektjakten, det är mycket enklare att jaga hästar i en turbomotor....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    På min gamla 900 i8 hade jag hålborrad burk, borttagen bakreljuddämpare("turbokröken"), extraktorgrenrör och sedermera LH iom 16v.

    Den helt okej, men ljudet och motorkaraktären gick inte av för hackor. Vidhåller att T8 och I8 är de Saabmotorer som har mest karaktär, måste säga att jag ångrar min dåtida t16 konvertering skulle satsat på T8.

    8v is the shit

  12. #12
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Plana topp + portning + en trimkam. Lättat svänghjul gör bilen rappare men dock lite svagare.

    Något att tänka på om du satsar på en trimkam så måste du chimsa in ventilspelet. Det ställs inte in automatiskt som på en 16v me hydraliska tryckare. SÅ de kan du försöka få tag i en som kan göra det åt dig. Är inte lätt att fixa själv.
    Här har du en länk till billiga kammar.
    http://folkraceshop.se/trimkam_saab

    Lycka till med trimningen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  13. #13
    egentligen inget bra förslag men du kunde ju göra "luffarturbo" på den
    när farsan var ung och hade en saab v4 så ledde han ut luftintaget till en gigantisk hemmagjord tratt som han satte i grillen på den på nått sätt.
    han sa att man kunde märka en viss effektskillnad när man kom upp i 90km/h då det överhuvudtaget bildades ett litet tryck in genom tratten..
    kanske vore nått? hehe..
    bjorn saab turbo -88

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Grotesk
    Okej okej, får titta lite på dessa olika förslag!
    Jo det känns faktiskt som att sportluftfilter inte gör något, har läst att det oftast bara ska "bättra på" ljudet
    Att sätta ett öppet luftfilter är nog som de flesta säger onödigt då det bara stjälper genom att mata motorn med väldigt varm luft.
    Om man ändå vill ha sportfilter, dra på något sätt ut ett rör och sätt det öppna filtret i innerskärmen, insats-sportfilter finns ju också att tillgå.

    Plana och ev. porta toppen lite, slipa in ventilerna får säkerligen inte motorn att gå sämre.

    (Vid planing av topp, kolla över och spola grundligt rent kylsystemet då större värmeutveckling följer med på köpet.... )

    Det finns ju ett antal i folkracekretsarna kända kamaxlar som kostar runt 1000 lappen, kombinerat med ett ställbart kamdrev, extraktorgrenrör samt 2" fullflödes avgassystem (vilket räcker gott i detta sammanhang)ger detta en del extra effekt.

    Värt att tänka på vid modifiering och justering av bränsletillförsel m.m är att avgasvärdena kanske inte förblir vad dom en gång var....
    Tänkte på besiktningen först och främst...

    Lycka till med effektjakten, det är mycket enklare att jaga hästar i en turbomotor....

    MVH

    Tackar hjärtligt för detta väldigt utförliga svar.. Tack till alla andra också såklart, härligt med ordentliga svar och inte bara "byt skitmotorn."
    Väldigt sugen på lite ändriungar på Saaben, det enda som är ivägen är väl ekonomin.
    Ett annat problem är väl att jag är på nybörjarstadiet personligen när det gäller motorer m.m. men väldigt ivrig att få lära mig. Farsan är ganska händig och har många händiga vänliga grannar så får rådfråga dem och då, hehe.
    Men om man återgår till dessa "modifieringar" såsom plana/porta topp, annan kamaxel, avgas m.m. hur mycket effekt kan man tänka sig att det ger på ett ungefär?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    994
    Gör du allt ordentligt kan du säkert få ut 20-30hk till, låter inte mycket men enligt mig är den förändrade karaktären som modifikationerna gör sig gällande i värt besväret, ja jag gillar 8v

    Dock bör det väll sägas att du byter motor till exempelvis en T8 eller T16 relativt enkelt, jag skulle vilja påstå att lyfta i en T16 och koppla elen ej är mer tidskrävande än att lyfta av toppen,porta etc. Motorbytet är gjort på en eftermiddag och behöver inte kosta skjortan, du kan idagensläge finna en donatorbil för 2-3k som du senare skrotar.
    H/

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Gör du allt ordentligt kan du säkert få ut 20-30hk till, låter inte mycket men enligt mig är den förändrade karaktären som modifikationerna gör sig gällande i värt besväret, ja jag gillar 8v

    Dock bör det väll sägas att du byter motor till exempelvis en T8 eller T16 relativt enkelt, jag skulle vilja påstå att lyfta i en T16 och koppla elen ej är mer tidskrävande än att lyfta av toppen,porta etc. Motorbytet är gjort på en eftermiddag och behöver inte kosta skjortan, du kan idagensläge finna en donatorbil för 2-3k som du senare skrotar.
    H/
    T16 motor känns emellanåt som ett bättre alternativ då man ganska "lätt2 kan bygga vidare på det, om jag inte misstar mig?
    Dock verkar det variera stort hur enkelt det är med motorbyte och om det är värt det enligt andra. Jag anser min bil vara i fint skick faktiskt, för en 85:a.. Den rost som finns är minimal och på "ofarliga ställen." Inredningen är fin och fräsch etc. Jag har ju dessutom fått den, inte betalat ett öre!
    Är det "bättre" då att behålla den jag har och byta motor eller sälja och försöka få tag i en T16?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av Grotesk
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Gör du allt ordentligt kan du säkert få ut 20-30hk till, låter inte mycket men enligt mig är den förändrade karaktären som modifikationerna gör sig gällande i värt besväret, ja jag gillar 8v

    Dock bör det väll sägas att du byter motor till exempelvis en T8 eller T16 relativt enkelt, jag skulle vilja påstå att lyfta i en T16 och koppla elen ej är mer tidskrävande än att lyfta av toppen,porta etc. Motorbytet är gjort på en eftermiddag och behöver inte kosta skjortan, du kan idagensläge finna en donatorbil för 2-3k som du senare skrotar.
    H/
    T16 motor känns emellanåt som ett bättre alternativ då man ganska "lätt2 kan bygga vidare på det, om jag inte misstar mig?
    Dock verkar det variera stort hur enkelt det är med motorbyte och om det är värt det enligt andra. Jag anser min bil vara i fint skick faktiskt, för en 85:a.. Den rost som finns är minimal och på "ofarliga ställen." Inredningen är fin och fräsch etc. Jag har ju dessutom fått den, inte betalat ett öre!
    Är det "bättre" då att behålla den jag har och byta motor eller sälja och försöka få tag i en T16?
    Fördelen med att stoppa i en turbo motor i en vanlig insprutare är att den försäkras fortfarande som en insprutar. Många sköna tusenlappar att spara i halvförsäkrning varje år.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Fördelen med att stoppa i en turbo motor i en vanlig insprutare är att den försäkras fortfarande som en insprutar. Många sköna tusenlappar att spara i halvförsäkrning varje år.
    Jaha, det visste jag inte om faktiskt!
    Det låter ju som en ruggigt bra plan då, hehe. Tackar och bockar för den infon!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    71
    Hur många hästar har en T16 original förresten? (og900)
    Finns det enkla "åtgärder" för att trimma dem?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Grotesk
    Hur många hästar har en T16 original förresten? (og900)
    Finns det enkla "åtgärder" för att trimma dem?
    Utan kat 175hk, med kat 160hk. stämmer inte rakt igenom men oftast är det så.

    Ja, dom är enkla att skrämma upp en aning, 200hk är lätt fixat och i princip gratis. ska man upp längre börjar det kosta lite men uppemot 250hk går att få ut utan att det kostar alltför mycket.

Liknande ämnen

  1. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •