Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 99 GL 5-Speed -84 | Projekt "Ankan" New Pics!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285

    Saab 99 GL 5-Speed -84 | Projekt "Ankan" New Pics!



    Hej!

    Mitt namn är Niklas Palm, kommer ursprungligen från Falun men bor nu i Umeå där jag pluggar på Designhögskolan. Har en längre tid varit på jakt efter en fin bil där jag kan utöva min förkärlek för Saab och då i synnerhet varit på jakt efter en 900 T8 Special eller en 900 T16 Aero. men på en studentbudget kan sådant vara svårt och därför började jag titta på enklare modeller, såsom 9000i och 99/90.

    Så helt plötsligt, en tidig söndagmorgon när jag befann mig på jobbet och kollade på blocket, så fanns den där: "Saab 99 -84 | endast två ägare och aldrig vinterkörd". Efter lite detektivarbete lokaliserades ägarens telefonnummer och vi bestämde att jag skulle kolla på bilen onsdagen efter.

    så på onsdag morgon åkte jag och min kära vän Gustav ner till Västerås i min pappas underbara 9-5 Aero -04. väl på plats var det kärlek vid första ögonkastet. bilen såg i princip ut att ha kommit direkt från nybilshallen, endast ett skavmärke på en dörr samt lite lort under motorhuven. efter en provtur blev det affär och färden hem kunde påbörjas.

    bilen gick som en dröm, det var total lycka! välhemkommen inspekterades bilen ytterliggare av diverse föräldrar och anhöriga och alla stämde upp i samma ton: "det är helt sjukt att en bil kan vara 24 år gammal och vara i detta skick." Jag var inte sen att hålla med. Redan här fick den smeknamnet "Ankan" som har hållt i sig...

    på torsdagen gjordes den officiella premiärturen genom Faluns gator. Klockan var ganska precis 16:20 och det var så mycket rusningstrafik det kan bli i en stad av Faluns storlek. vid ett rödljus får jag helt plötsligt inte i ettan! Vad nu!? ingen växel går i! kopplingspedalen hänger som en trött och vissen blomma från sitt fäste. bakom big börjar bilarna tuta och varva motorerna. vi fick kliva ur och putta Ankan åt sidan.

    Väl hembogserad konstaterades att slavcylindern hade sagt adjöss och nybilslyckan byttes mot sorg. Men i morgon ska bilen till verkstaden och sedan ska bilens "att göra-lista" bockas av för att få bilen exakt som jag vill ha den. ja, jag är en originalbög - dock med lite modifikation, vilket ni lite längre ner kan se på photoshop-bilden över hur den förhoppningsvis kommer te sig. men först lite bilder på hur den ser ut idag!







    Men den ser ju lite gubb-tantig ut just nu. Men jag vill ändå behålla originalstuket samt möjligheten att få tillbaka den till det utseendet den har idag utan större modifikation. så jag gjorde en photoshop-bild för att enklare beskriva drömstuket, samt en "att göra-lista":


    (blev nåt vajsing med imageshack, så det blev geting med denna ist)

    Att göra:

    1. Lämna bilen till verkstaden (i morgon)
    2. Underredsbehandla
    3. Total rekond (vaxa, motortvätt, inredning etc)
    4. Nya registreringsskyltar (att originalskyltarna hållt sig som dom gjort är ett under och jag tänker inte "slita" på dom mer än jag behöver)
    5. 5,5x15" Ronal lackerade i stålgrått med polerad kant
    6. 195/50R15" eller 195/55R15" däck
    7. Sänkning (kapa fjädrar eller Kilen-sänkning återstår att se)
    8. Spacerplattor
    9. Svarta A-stolpar (svart film, enkelt att dra bort om så krävs)
    10. Nya Saab-emblem i fälgarna
    11. Vita sidoblinkers fram
    12. osynlig iPod installation (bilen har aldrig haft radio, och jag vill behålla det stuket)
    13. nytt "trä" på instrumentpanelen

    det var nog allt för denna gången!

    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298
    Ojojoj, ser riktigt fin ut! Grattis till den!


    /Krister K
    /Krister K

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    48
    grymt fin bil asså. Jag tyckte min var i bra skick men din är i toppklass. kul att du vill behålla den gamla stilen. snyggt. Jag tycker du ska köpa riktiga fjädrar istället för att kapa. 1350kr på speedparts. inga pengar för en student. jag grejade det lycka till
    Saab 900S T16
    Mitsubishi Evo 6 tme 600hk 700nm

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    45
    Fin Fin 99a!

  5. #5
    Skaffa ett tanklock med lås också!

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Otroligt bra skick alltså! Här snackar vi rostfri på riktigt!

    Hur många mil har denna raritet rullat?

    MVH

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gräsmark
    Inlägg
    63

    Re: Saab 99 GL 5-Speed -84 | Projekt "Ankan"

    Citat Ursprungligen postat av Humvee
    Att göra:
    13. nytt "trä" på instrumentpanelen

    mvh/niklas palm
    Kolla på skroten om de har en Saab 90. Plocka bort allt trä och flyttar över det till din Saab 99. Ja, det är mycke skruvande men det lönar sig.
    SAAB 9000CSE 2.3 LTT - A50
    SAAB 99GL 1983 orginal och rostfri

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Otroligt bra skick alltså! Här snackar vi rostfri på riktigt!

    Hur många mil har denna raritet rullat?

    MVH
    hej! tack för alla kommentarerna!

    den har faktiskt gått 16100 mil, så det är inte direkt en lågmilare. men om man tittar under, på alla fästen för stötfångare och liknande så är det som nytt. på bilderna är skärmbreddarna inte monterade, dom ska på så fort den är vaxad och underredsbehandlad. men att det ser ut så under dom är nog väldigt ovanligt.

    det jag tänkt med träet är att köpa "på rulle" något som liknar original. har faktiskt ingen koll hur det skiljer sig i en 90a, är det bättre kvalitet där?

    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 423
    Medlem#
    3020
    Varför underredsbehandla? låt den vara vit och fin istället för en massa svart kladd.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Varför underredsbehandla? låt den vara vit och fin istället för en massa svart kladd.

    //MH
    hehe, jag hade faktiskt tänkt att använda bilen, och inte bara söndagsköra till konsum och banken som den har använts till hittills... så då känner jag att det är värt svart kladd för att ha den fräsch så länge som möjligt

    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285
    idag har bilen bogserats till verkstaden, på torsdag kväll är det sagt att den ska vara klar. längtar så otroligt till att få åka på små turer neråt landet i sommar..!

    När det gäller den "osynliga iPod-installationen" så har jag idag, under en galet tråkig travers-kurs på mitt sommarjobb ericsson, klurat ut hela kabelfaderullan:

    på instrumentpanelen kommer min iPod sitta i apples dockningsstation. därifrån går det sedan en vanlig 3,5 mm (hörlurssladd) ner till handskfacket. i handskfacket kommer jag placera en sådan här:


    Dessa högtalare kommer drivas genom ett extra cigg-uttag som monteras i handskfacket och då genom en cigguttagsomvandlare från biltema som gör om 12volt till 6volt som högtalarna kan drivas med. voilá!

    när jag kommer tillbaka till skolan ska en ny handskfackslucka införskaffas som jag ska göra små små hål i för att kunna lyssna på musiken även med luckan stängd. mittdelen på instrumentpanelen ska även byggas om så dockningsstationen sänks ner och det enda som syns är en upprättstående iPod Touch - ganska smutt va?

    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285
    hej igen!

    nu var det längesen jag gjorde en uppdatering.

    följande har gjorts sen sist:

    1. en Gotland-Karlshamn-Linköping-resa på 159 mil
    2. oljebyte och filterbyte
    3. lyftfilterbyte
    4. Ronalfälgar 5,5x15" med 195/60R15" däck
    5. Spacerplattor 5 mm från biltema (liiite bättre stuk blir det...)
    6. Saab-original-aktig sidodekor. det som behövs är en vass kniv och en lååång linjal.
    7. tagit bort emblemen bak
    8. nya regskyltar.
    9. fixat de läckande luftutsläppen bak (5 cm vatten på golvet efter varje regnskur innan.)
    10. musik i bilen! ( se bild)
    11. vaxning och bautastädning.

    saker som är kvar att fixas:

    1. motortemp-mätare som gör lite som den vill
    2. varvräknarbelysning ur funktion
    3. innertaket har släppt. när jag köpte den i juni var det ungefär en dm3 på varje sida bak som lossnat - nu är hela förarsidan nästan i huvudet på mig... någon som har ett billigt tips?

    här kommer bilderna:







    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206
    Grymt fin! Jag tkr det är otroligt att min -98 är rostfri...
    Det känns som att du mer känner det stolt om man börjar titta under listerna än skämms för att "den var visst inte helt rostfri"

    Verkar som att den är i rätta händer iaf!

    Saabs krysseker fälgar från 9000 hade suttit som gjutet med polerad kant tror jag!

    Gillar dock inte tapen på lyktorna, känns lite folkrace...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285
    ang. tejpen på lyktorna fick jag en smärre nostalgichock på flickr.com när jag kollade på 80-tals bilar på trackdays där typ alla hade tejpat lyktorna. får se hur länge det sitter kvar

    9000-fälgar blir svårt med det galna bultmönstret på 99an... får stå ut med mina Ronal. vill lacka om dom i antingen stålgrått med polerad kant eller blanksvart eller vita. någon som har en idé?

    mvh/niklas palm
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    285

    Re: Saab 99 GL 5-Speed -84 | Projekt "Ankan" New Pics!

    Hej gott folk!

    Tänkte försöka hålla den här tråden vid liv eftersom bilen har återuppväckts från frystorkning under vinterhalvåret hos mina föräldrar.

    Jag själv befinner mig i Singapore på praktik på BMWDesignworks till juli så fram tills dess kommer tyvärr inget hända, men innan saabfestivalen ska iaf detta ske:

    * chockade min kära mor när jag berättade att jag ville ha en bh sydd av henne, dock till bilen såklart. en svart vinyl-bh ska sys i sann USA/tyskstuk-stil. denna ska få någon form av SAAB-tagg insydd (likt Levis röda lilla tagg) så den ska se så original ut som möjligt, måste bara komma på vad man kan ta den från - nyckelring kanske?



    * extraljus ska monteras fram och till dessa ska vita vinyl-överdrag sys och dessa ska senare få en svart "SAAB" logga mitt på.

    * Fjädringen ska kapas (har ej råd med sänkningssats denna sommar, råd mottages gärna om hur och hur mycket man kan kapa originalfjädringen) det ska inte bli någon råsänkning utan mer få hjulets centrum i hjulhusets centrum.

    * nya regskyltar utan EU och skattemärke (länge leve vägverket för att äntligen märket försvinner!)

    * megapolering och diverese touchups för att få den att se så ny ut som den faktiskt är - rostfria 99or växer inte på alla träd direkt.

    bjuder även på en bonusbild från vännäs i augusti 2008 där den står och hänger med några kusiner.


    tips och tricks mottaget gärna! vi ses i sommar på saabfestivalen

    mvh/Niklas
    Saab 99S | Smart Roadster
    Interior Designer
    - Volvo Cars.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Saab 99 GL 5-Speed -84 | Projekt "Ankan" New Pics!

    Förbaskat fin bil med härligt stuk!!!!
    Keep up the good work!

    //Magnus
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-02-25, 17:16
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 20:29
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 22:54
  4. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50
  5. Svar: 97
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •