Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: byte vevlager

  1. #1

    byte vevlager

    hej! tänkte kolla med er här om de är nån som har bytt vevlager på en 900 2.0t-95? hur mycke jobb är de? tacksamm för svar !!!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Hej!

    Jo det är ju lite som ska till, allt beror ju på hur mkt energi man vill lägga. Att byta lagerna i sig innebär bl.a att subframen samt downpipe måste ner för att kunna få ner tråget. När man väl är "framme" så brukar det gå att byta på plats om man är lite finurlig. Lossa på överfallet och pilla ur de gamla lagerna. Dock så skulle jag ställa mig lite frågande till varför man vill byta? Har lagerna gått ner sig? Varför? Otillräcklig smörjning? Varför? Har vevaxeltapparna klarat sig? Ja som du ser så blir det en del frågor som åtminstone jag skulle vilja ha svar på om det var min maskin som nu lagerna har gått på!

    Om nu maskinen är illa däran så hade jag hellre lyft ur allt för en grundlig kontroll/reparation!

  3. #3
    ok! jag köpte bilen i lördags och den började knacka i lagrerna i går och jag har ingen övrig fakta om bilen "motorn" hur den har gått eller sköts! tror att den tappar oljetrycket att de va därför den började knacka i lagrerna! så jag tror "hoppas" inte att de är nått annat som har tagit skada!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Ok...du skulle kunna börja med att plocka ner tråget (och annats dom behövs demonteras för att komma dit) och lossa på överfallen och kontrllera hur det ser ut! Eftersom du säger att du tror den tappar oljetrycket så är ju ett hett tips att inspektera reducerventilen samt oljepumpen i transkåpan.

  5. #5
    ok de ska jag göra! är inte så där haj på saab de är min första har bara kört tyskt innan! så jag ska se om jag kan reda ut de! brukar kunna göra de! om inte så får man ju hjälp av alla på de här underbara forumet

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av danskoz
    ok de ska jag göra! är inte så där haj på saab de är min första har bara kört tyskt innan! så jag ska se om jag kan reda ut de! brukar kunna göra de! om inte så får man ju hjälp av alla på de här underbara forumet

    Absolut, kör man fast så finns det alltid ngn här som kan hjälpa till!

  7. #7
    ja jag har förstått de av de jag har läst! saab ägare är väldigt hjälpsamma av sig

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Du behöver inte plocka ned hela subframen för att få ned tråget, det räcker med att släppa på skrivarna lite, så spara du tid.

  9. #9
    ok tack tack! ska göra så istället då

Liknande ämnen

  1. Byte utav ramlager och vevlager samt kapa balansaxelkrets?
    Av lzs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-04, 19:29
  2. Byte Ramlager och vevlager
    Av tompa86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •