Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Drivremmen(?) gick av! !!! LÖST !!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24

    Drivremmen(?) gick av! !!! LÖST !!!

    Det är alltså remmen som går till AC, generator, vätskepump och lite sånt som gick av förra veckan.
    Det jag undrar är om det är OK att köpa en drivrem från mekonomen för 4-500:- och sätta på den.

    Sedan undrar jag hur man sätter på en såndär rem, är det svårt?, har ni någon ritning?

    Detta ingick inte i min budget som redan är usel! :P


    Har en Saab og93 205hk

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Drivremmen(?) gick av!

    Citat Ursprungligen postat av aoup
    Det är alltså remmen som går till AC, generator, vätskepump och lite sånt som gick av förra veckan.
    Det jag undrar är om det är OK att köpa en drivrem från mekonomen för 4-500:- och sätta på den.

    Sedan undrar jag hur man sätter på en såndär rem, är det svårt?, har ni någon ritning?

    Detta ingick inte i min budget som redan är usel! :P


    Har en Saab og93 205hk

    Hej!

    Det är inga större konstigheter att byta rem, sen om du köper den på Mekonomen eller Speedparts t.ex tror jag har mindre betydelse. Du använder en lång ½" förlängare från din hylsnyckelsats till remspännaren för att slaka på remmen. Så här ser remdragningen ut!





    /M

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24
    Tack för det mycket snabba svaret!

    Kan det vara nått annat än remmen som är sönder, ja körde utan att dra på för mycke så smällde det till lite lätt o remmen va sönder inga missljud eller nått sånt innan.

    Ja menar en sån där rem kan väll inte bara gå sönder?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Kolla hur remhjulen ser ut, finns det uppenbara skador eller att dom inte rullar som dom ska, byt. Annars är det nog remmen som gått utan någon ytterligare anledning.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av aoup
    Tack för det mycket snabba svaret!

    Kan det vara nått annat än remmen som är sönder, ja körde utan att dra på för mycke så smällde det till lite lätt o remmen va sönder inga missljud eller nått sånt innan.

    Ja menar en sån där rem kan väll inte bara gå sönder?

    Kontrollera skicket på löphjul nr 1 samt nr 5! Om remmen kan gå sönder? Tjaa, är det tillräckligt mkt torrsprickor osv så är det ingen omöjlighet!



    Lycka till!

    /M


    Ps. På www.speedparts.se har du bra priser på dessa delar! Och ännu bättre priser om du är STCS medlem!



    edit: Damn it, 2 min för långsam!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Vid närmare titt på bilden som jag länkade förut så verkar det som om den visar dragningen för en bil utan AC kompressor! Bara så du vet!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24
    Hmm, okej ja får ta och höra med lite bekanta som är lite bättre bevandrade i det där med att mecka med bilar

    har ju inte bilen hemma men när ja kollar på remmen så är typ ena sidan på remmen sliten. alltså längs med ena sidan är den skavd.
    (kan fixa bild om det underlättar)

  8. #8
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av evo_460

    Det är ju till en ng900, är du säker på att det är samma till og9-3? Är lite osäker på nr 2 på din bild...men sen var det ju trots allt ett år sedan jag skruvade og9-3 sist

  10. #10
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Det är ju till en ng900, är du säker på att det är samma till og9-3? Är lite osäker på nr 2 på din bild...men sen var det ju trots allt ett år sedan jag skruvade og9-3 sist
    Hoppsan va helt inne på att de va en 900:a

    Enda bilderna jag hittade på og9-3 va i EPC och där så ser det ut som den bilden du visade först..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24
    Hej!

    Nu är allt fixat, blev tillslut Assistance Kåren och bilpartner som fick fixa.

    kollade först med lite bekanta men det blev för komplicerat och bland annat semester spelade in.

    så igår fick jag ett ryck och ringde Assistancekåren.
    dom hämta bilden inom 1h och imorse pratade jag med saab.
    ca 3-5h senare ringer dom och medelar att den är fixad och att det endast var remmen som gått av.

    priset?
    Assistancekåren: 1200:- (självrisk)
    Rem: 451:-
    Bilpartner: 1200-1300:-

    Lyckligtvis så var det inget annat som var trasigt

    Tack för all hjälp, SCTS forum hjälper alltid en i nöd
    SAAB ägarens 112?

    Om någon är intresserad kan ja scanna in hur remmen skall dras, fick med en "ritning" när ja köpte remmen hos SAAB.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838
    Citat Ursprungligen postat av aoup
    Hej!

    Nu är allt fixat, blev tillslut Assistance Kåren och bilpartner som fick fixa.

    kollade först med lite bekanta men det blev för komplicerat och bland annat semester spelade in.

    så igår fick jag ett ryck och ringde Assistancekåren.
    dom hämta bilden inom 1h och imorse pratade jag med saab.
    ca 3-5h senare ringer dom och medelar att den är fixad och att det endast var remmen som gått av.

    priset?
    Assistancekåren: 1200:- (självrisk)
    Rem: 451:-
    Bilpartner: 1200-1300:-

    Lyckligtvis så var det inget annat som var trasigt

    Tack för all hjälp, SCTS forum hjälper alltid en i nöd
    SAAB ägarens 112?

    Om någon är intresserad kan ja scanna in hur remmen skall dras, fick med en "ritning" när ja köpte remmen hos SAAB.
    Du gav alltså nästan 3000:- för att få den remmen fixad ?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Shiet...man kan säga att du tog den "breda" vägen alltså! Inte direkt billigt även om jag har förståelse för din sittuation och resonemang. Hade bott i närheten i Skaraborg så hade jag gladeligen gjort hela jobbet för halva den summan!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24
    Jupp fick bli så, är man ingen händig bilmeckare och saker inte klaffar så kan det bli så. sätta på remmen kanske inte hade varit några större problem, men att se så inget annat var sönder hade ju jag aldrig förstått

    Lät ju riktigt illa när det väl skedde en jäkla massa varningspip o smällen när den väll gick av.. lät dyrare iaf..

    Själva assistancekåren tyckte ja dock inte var så farligt han fick ändå åka 25-30 min till mig och sen iväg med bilen, dvs 45-60 min för en sån bil för 1200..

    Alternativet hade varit och bogsera den i 30 den biten, inte så kanon?

    sen bilpartner har väll nått standardpris och själva remmen kostar ca 450 överallt.

Liknande ämnen

  1. Drivremmen gick av
    Av matlin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 15:05
  2. nån som vet vad drivremmen kostar??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •