Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bränsleförbrukning 9-5 BioPower, olika motoralternativ

  1. #1

    Bränsleförbrukning 9-5 BioPower, olika motoralternativ

    Hej,

    Letar efter en ekonomisk etanoldriven bil, helst med hög effekt också :-)

    Har för tillfället en chippad V70 T5 men funderar på att konvertera till något miljövänligare och mer ekonomiskt, utan att ge avkall alltför mycket på motoreffekten.

    Saab 9-5 BioPower låter som ett bra alternativ, men vilken motor ska man välja? Är det stor skillnad i förbrukning mellan t.ex. 2.0T, 2.3T och Aero? Vad rekommenderar ni?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Både förbrukning och verklig effekt skiljer marginellt mellan 2,0t och 2,3t BioPower. Aero finns tyvärr inte i BioPowerutförande, men det finns iofs konverteringar med större spridare och anpassad mjukvara som ger ett rejält krafttillskott på etanol och full flexifuelfunktion.

    Personligen hade jag satsat på en 2,0t BioPower, ev kompletterat med en uppgraderad mjukvara.

    Se till att antingen ha möjlighet att koppla in motorvärmaren (även sommartid) eller köra med bränsledriven värmare för att hålla förbrukningen i schack. Just förbrukningen vid kallstart är ett av problemen med etanolbilar. Väl uppe i arbetstemp är förbrukningen sällan särskilt hårresande.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Personligen hade jag satsat på en 2,0t BioPower, ev kompletterat med en uppgraderad mjukvara.
    Varför hade du satsat på en sådan om skillnad i förbrukning är marginell? Pga inköpspriset?

    Vad kostar mjukvaruuppgradering, och vilken typ ska man satsa på? Har sett att det finns flera märken och alternativ och det talas om olika "steg".

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Turbo3000
    Varför hade du satsat på en sådan om skillnad i förbrukning är marginell? Pga inköpspriset?

    Vad kostar mjukvaruuppgradering, och vilken typ ska man satsa på? Har sett att det finns flera märken och alternativ och det talas om olika "steg".
    Hej,

    Större utbud, och framförallt finns den av M/06 vilket ytterligare ökar utbudet av bilar till vettiga priser.

    Min förra var en 2,0t BioPower, visserligen skapligt vässad (se signatur), och jag gillar den karaktären. Även i originalskick är det en fullt dugligt pigg vardagsbil och med uppgraderad mjukvara klart rappare än en 2,3t BioPower.

    När det gäller mjukvaruuppgradering finns mycket riktigt en uppsjö steg från flera olika leverantörer. Min personliga favorit, för "vardagsbilister", är en 2,0t BioPower med större spridare och uppgraderad mjukvara. Det ger dryga 240 hk och ca. 360-370 Nm för en vettig peng. Man får klart mer flås på topp än med bara mjukvara eftersom originalspridarna bottnar runt 225 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    M/06? Kan du förklara för en oinvigd?

    I kalla siffror räknat, vad kan man räkna med för bränsleförbrukning med etanol som bränsle. Jag kör ganska friskt och de officiella siffrorna stämmer aldrig med min körstil.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Turbo3000
    M/06? Kan du förklara för en oinvigd?

    I kalla siffror räknat, vad kan man räkna med för bränsleförbrukning med etanol som bränsle. Jag kör ganska friskt och de officiella siffrorna stämmer aldrig med min körstil.
    Sorry, årsmodell 2006 (förkortas ibland MY06 = Model Year, men ofta bara M/06).

    Min förra drog, över 5.000 mil mycket blandad körning (mycket kortsträckor till och från jobbet, 1 mil enkel, med kallstart utan motorvärmare, snabb motorvägskörning, bankörning, mappning i bromsbänk och givetvis även en del långsam familjetransport) 1,34 liter/mil enligt uppgifterna från körjournalen.

    Lugn landsväg (ca. 100-110 km/h) låg den på runt eller strax över litern. Stadstrafik snarare 1,4-1,6.

    Då var detta med 340-370 hk (något ökande effektuttag över tid), men det ger en indikation på vad de drar.

    Finns även några trådar om just förbrukning på BioPower om jag minns rätt. Kolla med sökfunktionen: http://forum.saabturboclub.com/search.php

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Nice, 1.34l etanol/mil blandad körning är ju fortfarande en bra affär jämfört med bensin (ligger på ca 1.1 liter milen med min V70).

    Tack för hjälpen!

    Nu blir jag förstås nyfiken på hur du gått från vanliga 180HK till 370HK men jag antar att det finns andra trådar för det..

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Turbo3000
    Nu blir jag förstås nyfiken på hur du gått från vanliga 180HK till 370HK men jag antar att det finns andra trådar för det..
    Jajamensan! http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=147675

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Väljer man 2.3t BioPower så finns det ju annars färdig mjukvara för effekter kring 300 hk bara man byter spridare och turbo. Visserligen lär då ett kopplingsbyte behövas.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Väljer man 2.3t BioPower så finns det ju annars färdig mjukvara för effekter kring 300 hk bara man byter spridare och turbo. Visserligen lär då ett kopplingsbyte behövas.
    Tänker du på en Saab originalmjukvara nu, eller eftermarknads?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Både förbrukning och verklig effekt skiljer marginellt mellan 2,0t och 2,3t BioPower. Aero finns tyvärr inte i BioPowerutförande, men det finns iofs konverteringar med större spridare och anpassad mjukvara som ger ett rejält krafttillskott på etanol och full flexifuelfunktion.
    Mvh

    KK
    Snart

  12. #12
    On topic:

    Saab 9-3 2,0t ( första tanken ) 2008 ( original )

    37,61 mil / tankat 38,91 liter.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  13. #13
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    On topic:

    Saab 9-3 2,0t ( första tanken ) 2008 ( original )

    37,61 mil / tankat 38,91 liter.

    Mvh
    Patrik 319
    Helt okay siffror faktiskt..Vart det mest stadskörning eller landsvägskörning ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #14
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av "Patrik 319":2n86nz9p
    On topic:

    Saab 9-3 2,0t ( första tanken ) 2008 ( original )

    37,61 mil / tankat 38,91 liter.

    Mvh
    Patrik 319
    Helt okay siffror faktiskt..Vart det mest stadskörning eller landsvägskörning ?

    Mvh[/quote:2n86nz9p]

    Ungefär hälften av varje.
    Mvh
    Patrik
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Man får klart mer flås på topp än med bara mjukvara eftersom originalspridarna bottnar runt 225 hk.

    Mvh

    KK
    Har ju kört inte 2.0:an men är mkt nöjd med min 2,3. Beror ju lite på vad man är ute efter. Gillar bottendraget som finns i 2.3:an och att den aldrig direkt tvekar. Som KK skriver har jag märkt på senaste att motovärmaren gör stor skillnad. Förbrukningen stämmer med vad övriga angivit men på landsväg kan man få ner den runt 0,9-0,95 med lite snäll körning. Sedan att den är fullsmetad med all utrustning gör ju inte att man blir ledsen när man kör (inkl dom skönaste stolar jag suttit i) ...

    Ang trim novis fråga.
    Hm om orginal bottnar redan vid 225 hk får man inte ut mer då? Har kikat på lite olika leverantörer och de flesta erbjuder ju inte optimering med spridare vid steg 1...? Bör man välja det? Drar det mer eller mindre om man byter spridare med?

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Både förbrukning och verklig effekt skiljer marginellt mellan 2,0t och 2,3t BioPower. Aero finns tyvärr inte i BioPowerutförande, men det finns iofs konverteringar med större spridare och anpassad mjukvara som ger ett rejält krafttillskott på etanol och full flexifuelfunktion.
    Mvh

    KK
    Snart
    har för mig maptun har redan
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    Ang trim novis fråga.
    Hm om orginal bottnar redan vid 225 hk får man inte ut mer då? Har kikat på lite olika leverantörer och de flesta erbjuder ju inte optimering med spridare vid steg 1...? Bör man välja det? Drar det mer eller mindre om man byter spridare med?
    Hej,

    Jag tycker tveklöst man ska satsa på steg med större spridare. Bottnade originalspridare är aldrig nån hit... Med välkalibrerad bränslekurva, vilket f.ö är en absolut förutsättning för att få en biopowermjukvara att fungera bra, drar den inte mer med större spridare.

    På en 2.3 Bio hade jag starkt övervägt att stoppa i en aerokoppling för att kunna få lite skönt vrid i mellanregistret...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18

    Biopower effekt

    Min förra Biopower var en 95 2.0t -05, enl spec 180hk men den var utan tvekan vassare än tidigare steg1 2.0t 9-5 modeller jag haft, bättre segdragning. Om detta var ett -05 fenomen eller inte vet jag inte.
    Nästan i klass med min nuvarande 2.0t Biopower 9-3 (org 200hk).
    9-3 2.0t BioPower -08
    9-5 2.0t BioPower -05

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag tycker tveklöst man ska satsa på steg med större spridare. Bottnade originalspridare är aldrig nån hit... Med välkalibrerad bränslekurva, vilket f.ö är en absolut förutsättning för att få en biopowermjukvara att fungera bra, drar den inte mer med större spridare.

    På en 2.3 Bio hade jag starkt övervägt att stoppa i en aerokoppling för att kunna få lite skönt vrid i mellanregistret...

    Mvh

    KK
    Får kika lite på det. Är väl lite en kostnadsfråga med kanske...

    Tack för infon!

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Väljer man 2.3t BioPower så finns det ju annars färdig mjukvara för effekter kring 300 hk bara man byter spridare och turbo. Visserligen lär då ett kopplingsbyte behövas.
    Tänker du på en Saab originalmjukvara nu, eller eftermarknads?

    Mvh

    KK
    eftermarknads

Liknande ämnen

  1. hjälp mig med olika motoralternativ!
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 22:31
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •