Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Acc problem! Blåser urdåligt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328

    Acc problem! Blåser urdåligt

    Tjena!
    Vill inleda med att jag har sökt som en galning senaste två dagarna här på forumet, men inte hittat något bra svar.

    Min acc strular, den blåser urdåligt med luft! Man hör att fläkten går igång och man kan känna att det kommer luft ur luftutsläppen på instrumentbrädan. Efter att ha sökt kom jag fram till att reglerdonet var slut, så jag köpte ett nytt (begagnat) idag. Nu blåser det liiite bättre precis när man vrider på strömmen, men det avtar och blir sämre med tiden. Nu har även min ac börjat tjuta och låta, vilket den inte gjorde innan jag bytte reglerdonet.

    Är det någon som har någon idé på vad jag bör göra?
    Kan det vara kupéfläkten som är slut? eller kan det begagnade reglerdonet vara trasigt även det?

    bilen i fråga är en ng900 2.0t från -95

    hjälp!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Mjöbäck
    Inlägg
    64
    Har du provat och kalibrera systemet?
    Saab 9-3 SC 2,0t -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Tjena! Om du menar Auto+off, så, japp det har jag

    edit: Inga felkoder heller....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Mjöbäck
    Inlägg
    64
    Ja det va det jag menade.

    Hade nämligen samma problem.

    Då räckte det att kalibrera bara.
    Saab 9-3 SC 2,0t -06

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Jag hade sådana här fenomen i min BMW en gång - som orsakades av totalstopp i kupéfiltret. Bara en tanke... har du bytt det på sistone?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Jag har inte bytt det filtret på länge! Ska göra det snarast.. Nu blåser det lite bättre när man vrider på strömmen, men när bilen är igång så blåser det dåligt

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    har samma på min, men lite udda är det för när jag trycker auto+off så blåser den på som satan, men man kan inte sänke blåset efter det
    Sedan när man stängt av bilen så är det lika lite flås på den igen.

    Har ingen aning om vad ditt eller mitt problem kan vara, men kul om någon löser ditt för då kommer jag antagligen kunna lösa mitt också
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Jag tog en titt på kupéfiltret, och det kan nog inte vara det som ar boven.. Det låg en del skit på det, så jag tog loss och rengjorde det, men det blev inte battre..... nån idé?

  9. #9
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av Oleander
    Det låg en del skit på det, så jag tog loss och rengjorde det, men det blev inte battre..... nån idé?
    Det kan ju va igensatt ändå... bara för att du inte har en massa stort skit i filtret! Dess uppgift är ju att fånga upp väldigt små partiklar, det kan nog se ganska ok ut när man kollar på det, men det du inte ser är ju alla småpartiklar som sitter fast i filtret, att rengöra ett filter tror jag inte mycket på!

    När jag bytte kupéfiltret på min märkte jag att det blåste bättre efteråt, när bytte du sist? Det ska ju bytas vid angivet km tal i serviceboken, det kanske inte blivit gjort!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    ok, får byta det sen.. men det lär ju fortfarande inte vara det riktiga felet, då den blåser luft när bilen är avslagen med bara strömmen på. Så fort jag startar motorn så slutar det blåsa..

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Citat Ursprungligen postat av Oleander
    den blåser luft när bilen är avslagen med bara strömmen på. Så fort jag startar motorn så slutar det blåsa..
    Ok.... det låter ju skumt

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131
    Som folk sagt tidigare så skulle jag byta kupéfiltret. Jag har precis (10min sedan) gjort det på min bil.

    ACCn blåser ju extra hårt för att komma till rätt temperatur så fort som möjligt. Kan ju vara så att den kör igång och kommer till rätt temp fort.

    Byt filtret först och fortsätt felsök om det inte var det.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Okej, filtret ar bytt, men det blev ingen skillnad alls.. någon som har något nytt förslag? mvh

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131
    Min blåser ju inte direkt hårt, men den blåser som den ska när den står på "Auto".

    För att öka blåset räcker det inte med att trycka på "uppåtknappen" utan du måste hålla in den ett tag.

    Trycker jag in den så händer ingenting, men om jag håller den intryckt så ökar den luftflödet steglöst.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  15. #15
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Min blåser ju inte direkt hårt, men den blåser som den ska när den står på "Auto".

    För att öka blåset räcker det inte med att trycka på "uppåtknappen" utan du måste hålla in den ett tag.

    Trycker jag in den så händer ingenting, men om jag håller den intryckt så ökar den luftflödet steglöst.
    Dock är det ju en väldig skillnad på ACC-informationen på en ng900 och en 9000.

    9000 får du ingen vetskap om hur mycket du fläktar (förutom på ACC-modellerna med 3-stegs fläktlägen då) men på ng900 (och 9-3/9-5) så syns det mycket tydligt via en stapel på displayen som anger fläktstyrka.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    328
    Okej, men, kan det vara reglerdonet? då det begagnade jag satte in gjorde att acc´n tjuter/viner lite i början när man slår på den (detta då motorn är avstängd då den knappt funkar alls när bilen är igång). Vore lite surt att slänga ut en tusing på ett nytt reglerdon ifall det inte är det som är felet.. Vill verkligen få igång lite blås i bilen nu så jag kan fylla på med gas och kunna köra med rutorna uppe som omväxling

Liknande ämnen

  1. Fläktarna blåser ej där de ska
    Av Woody i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 23:21
  2. Blåser in vid sidoruta
    Av JKE! i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-28, 13:15
  3. ACn blåser dåligt
    Av nordi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •