Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Viktiga punkter vid trimning!

  1. #1

    Viktiga punkter vid trimning!

    Har beställt tid för trimning av min 9-5 aero-03 (orginal) i slutet av sommaren hos en av de kända trimfirmorna.
    Jag hade först bestämt mig för ett steg-3 med programvara, avgassystem och LTR, men har nu sett alternativ där spridare, kamaxlar osv ingår som också ökar effekten.
    Hur kan jag tänka när det gäller detta?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 049
    Medlem#
    5389
    Hej!

    Vad är målsättningen med bilen då? Annars så är ju ett "steg 3" rätt så bra början tycker jag!

  3. #3
    Föst och främst vill jag att bilen skall röra på sig mer vid låga varv då jag inte är en sån som gillar att varva ur.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570
    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Föst och främst vill jag att bilen skall röra på sig mer vid låga varv då jag inte är en sån som gillar att varva ur.
    Finns det någon leverantör som har kamaxlar vilka ger mer effekt på låga varv jämfört med orginal dito?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Tänkte väl mer i skillnaden mellan:
    Programvara, avgassystem, luftfilter och BTR
    vs programvara, spridare, tändstift
    Ger enligt hemsidan samma antal HK
    Hur tänka

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Det utan avgassystem är ett Biopower systen. Delvis du får ut denna effekt på E85.

    Du har även likt Saabs möjligheter att använda dig av flexifuel funktionen för att kunna köra BF91-99 om du vill.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Tänkte väl mer i skillnaden mellan:
    Programvara, avgassystem, luftfilter och BTR
    vs programvara, spridare, tändstift
    Ger enligt hemsidan samma antal HK
    Hur tänka
    Hej !

    Jag körde med detta grejer på min 296 hkr 450 nm program..

    Ferrita helsats.
    Kungskobran 07 Aero uppåt .
    Gröna spridare
    Luftfilter KN Insats med modifierat luftburk..

    Har funkat Kalas även i 40+ grader värme

    Idag kör jag med 312 hkr och utöver det är det :

    Större ic
    T5 kammar
    Smidda kolvar

    Funkar fint

    Tycker att du ska satsa på några av dessa steg då det är redan utprovade steg och visat sig funka hur bra som helst..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Ok, tror jag förstår.
    Vad i ligger skillnaden i att köra etanolkonveterat eller inte, om vi bortser från vad man tankar i?
    Man får ju tydligen mer effekt per krona med etanolkonverterat om man tittar på prislistan på de olika trimsatserna.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Tänk på att lådan tar mycket stryk på låga varv. Så inga fullgasacc under ca 2800rpm. Så tänk på denna aspekt oxå.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    321
    Jag tycker duhar tagit upp det viktigaste som är att trimma hos en känd firma.
    Inget no-name crap som ger dig fett med pollar billigt som attan.
    Det kan sluta med totalhaveri http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=225377

    Näst viktigast är din uppsättning
    Ett steg3 tror jag du kommer älska och är en bra grund att trimma vidare på.
    Min bil står på verkstan och är nästan klar med ett Steg3 från MapTun.
    Utöver detta har jag kompletterat med en bättre/större IC som kommer om någon vecka samt smidda kolvar från Wössner. Räknar med 285 stabila pollar.

  11. #11
    Jag tackar för alla inlägg
    Undrar dock fortfarande om etanolkonvertering inte är ett bra alternativ
    Vet någon om märkbar skillnad i trimmets karaktäristik mellan 98 och E85, eller är det mer att man "gamblar" med E85 (med motorn som insats), då detta inte är longitunellt prövat i nån större omfattning?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Örebroarn
    Ok, tror jag förstår.
    Vad i ligger skillnaden i att köra etanolkonveterat eller inte, om vi bortser från vad man tankar i?
    Man får ju tydligen mer effekt per krona med etanolkonverterat om man tittar på prislistan på de olika trimsatserna.
    Skillnaden är att bilen behöver betydligt mer bränsle varvid man blir tvungen att byta insprutningsventilerna. Med E85 så får man dock ut mer effekt med en given hårdvara (exkl spridarna).

    Eftersom en icke BioPower bil saknar hårdare ventilsäten, rostfria inloppsventiler, bränsletrycksregulator mm avsett för E85 bruk så får man ju också räkna med att dessa komponenter kommer att haverera tidigare än om man använt bensin. Oljebytesintervallerna reduceras också till maximalt 1500 mil. Kallare tändstift som inte är av platina typ är också ett måste.

Liknande ämnen

  1. De små men viktiga funktionerna..
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 19:12
  2. Tre viktiga frågor om OG9-3 Aero!
    Av Turbo_Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 23:29
  3. Viktiga växellåds-Frågor!!! Saab 9000
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •