Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur enklast testa om kat är trasig?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Hur enklast testa om kat är trasig?

    Har haft en del problem med tomgång och start med min bil, men tyckte mig ha fått ordning på problemen. Efter genomgång av tänd- och bränslesystem där en del fel påträffades drog jag ut på en provtur, gick bra till en början men efter en fullgasrepa började tomgången bli väldigt hög, runt 2000 rpm.

    Tillbacka i garaget såg jag att katalysatorn glödde nåt förbannat. Gissningsvis är denna slut nu efter att bilen gått alldeles för fett tidigare. Men hur bekräftar jag enklast detta?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Åk till en verkstad och fråga om du kan få låna avgasprovaren i 25 sekunder.
    Nu vet jag inte vad du har för kat, original eller ej. I vilket fall som helst så blir katen jävligt varm, men att den glöder som du får det att låta verkar vara lite i hetaste laget.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jo den glödde rätt rejält, vi pratar riktigt orange. Är förövrigt en Ferrita-kat.

    Det jag är mest intresserad av att veta är om katten har smält ihop och skapar för högt mottryck och därför börjar glöda, men då det var längst bak i katen som det var alldeles för varmt kanske man ska anta att det är någon av dämparna som satt igen sig?

    BTW, högt mottryck, kan det skapa konstig tomgång på våra bilar?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Om din katalysator börjar att glöda så känns det ju onekligen som att du har "stopp i systemet" ngnstans! Plocka ner och kolla, skittråkigt jag vet...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Jo, mottrycket verkar ju aningen högt

    Hur kan ett högt mottryck påverka tomgång, eller gör det öht?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    för att svara på din fråga..

    det enklaste sättet att testa om katten är "hel" är med avgasprovare
    kolla värden efter katten om dessa är åt h-e så är nog katten det oxå
    för att säkerställa det så kan man borra ett hål innan katten och testa där och sen jämföra detta värde med det man får efter katten

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Utan att veta vad du gjort med bilen innan, du nämner att du rättat tiil vissa fel, så är det mycket av en gissningslek.

    Vad man kan gissa har hänt är att katalysatorn överhettats av misständningar eller möjligtvis en motor som gått gruvärdigt fett i kombination med lite sen tändning. Jag GISSAR dock på det förstnämnda, det är vanligt att katalysatorskyddsfunktionen inte funkar på trimmade bilar. En std bil skall få en "Check Engine" som blinkar om man har katskadliga misständningar.

    Den överhettade katalysatorn har troligtvis smält, mer eller mindre, detta ger högt avgasmottryck och slö motor. Brukar inte ge tomgångsproblem som de du nämner.

    Fel #1 vid hög tomgång är nog ett luftläckage nedströms trotteln.
    Fel #2 är väl tomgångsreglerventilen.

    Frågan är väl dock kanske hurvida du har ett eller flera fel i bilen? Du får försöka att luska lite...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Utan att veta vad du gjort med bilen innan, du nämner att du rättat tiil vissa fel, så är det mycket av en gissningslek.

    Vad man kan gissa har hänt är att katalysatorn överhettats av misständningar eller möjligtvis en motor som gått gruvärdigt fett i kombination med lite sen tändning. Jag GISSAR dock på det förstnämnda, det är vanligt att katalysatorskyddsfunktionen inte funkar på trimmade bilar. En std bil skall få en "Check Engine" som blinkar om man har katskadliga misständningar.

    Den överhettade katalysatorn har troligtvis smält, mer eller mindre, detta ger högt avgasmottryck och slö motor. Brukar inte ge tomgångsproblem som de du nämner.

    Fel #1 vid hög tomgång är nog ett luftläckage nedströms trotteln.
    Fel #2 är väl tomgångsreglerventilen.

    Frågan är väl dock kanske hurvida du har ett eller flera fel i bilen? Du får försöka att luska lite...
    Ska riva ner hela avgaset och se hur det ser ut, kan ev. vara någon dämpare som även är igensatt.

    Hörde ett väldigt märkligt tjutande/gnisslande ljud i området kring spjällhuset, vilket kan tyda på luftläckage.

    Hade förövrigt helt fel elektrodavstånd på stiften, ca 0.4 mm, bilen gick verkligen skit på tomgång då, lät som den fettade på väldigt mycket vilket den uppenbarligen gjorde också. Med rätt elektrodgap gick bilen i det närmaste som den skulle på tomgång, tills katten började glöda då, efter detta gick den skyhögt.
    Kan ev. bero på någon slang som inte klarade värmen (var en del provosoriska slangdragningar gjorda )
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Uppdatering:

    Bytt insugspackningen och gått igenom alla slangar och nu verkar jag ha en stabil och bra tomgång.

    Dock fortfarande problem med att laddet inte stämmer överens alls med vad jag ska ha, har dock inga problem med att varva ur motorn så jag är tveksam till att katten är igensatt. Ser förövrigt fin ut det lilla man kan se av cellpaketet.

    GLT blir för lågt hur jag än justerar känns det som, och med APC-säkringen i har jag ett ladd som svajar värre än jojon på dagis. GLT ligger dock stabilt.

    Hur mäter man enklast upp tryckklockan?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

Liknande ämnen

  1. Enklast effekt ur 2.0T -89?
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 20:12
  2. vilket är enklast....
    Av wbugs i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 17:48
  3. Vad ska jag göra för att enklast få ut 300 - 350 hk
    Av olagrytsjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-14, 10:31
  4. AS3? Hur enklast kolla att man har?
    Av storfredda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •