Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: "Trumpetljud" vid gaspådrag NG900

  1. #1

    "Trumpetljud" vid gaspådrag NG900

    Lite väl flummig topic kanske, men det är ganska svårt att beskriva ljudet :S

    Fenomenet uppstår främst efter att man accelererat och släpper av gasen lite.
    Kan även tillägga att laddtrycket svajar lite när det närmar sig max, vilket hörs ganska tydligt.

    Jag har inte en blekaste aning om vad det kan vara, men gissar på att det läcker laddluft nånstans?

    Please enligthen me!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    Hur mycket laddar du? Om du laddar mycket kan det vara dumpventilen som inte pallar för trycket. Det kan även låta om det läcker ur någon vakuumslang, kolla efter sprickor/skador. Har du laddtrycksmätare installerad? Kolla även den isåfall.

    När min org. bosch gav upp lät det "piuuuuu", ungefär

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  3. #3
    Laddar 1.3-1.4 max. Jag provade med en kina kolvdump faktiskt, jag misstänkte att det kanske var membranet som var sprucket i boshen först, men problemet kvarstod.

    Låter som det skulle vara en vakuumslang i så fall, får kolla alla slangar imorgon.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    original dumpen kan låta så precis när man laddar knappt något, då läcker det ut tryck genom den.... försvinner ljudet om du gasar lite mer eller släpper gasen?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    42

    Re: "Trumpetljud" vid gaspådrag NG900

    Citat Ursprungligen postat av Rokksan
    Lite väl flummig topic kanske, men det är ganska svårt att beskriva ljudet :S

    Fenomenet uppstår främst efter att man accelererat och släpper av gasen lite.
    Kan även tillägga att laddtrycket svajar lite när det närmar sig max, vilket hörs ganska tydligt.

    Jag har inte en blekaste aning om vad det kan vara, men gissar på att det läcker laddluft nånstans?

    Please enligthen me!
    Min 900NG lät precis likadant när min retur från dumpen va pajj bytte bara slangen sen gick den bra igen...
    Gurra Rönnelius

Liknande ämnen

  1. Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.
    Av Schwalan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 10:23
  2. Saab 9000 t16 -85 "hostade" vid gaspådrag?!
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 15:19
  3. Konstigt ljud vid gaspådrag, ng900 FIXAT "Äntligen!&quo
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •