Undrar vad som skiljer Aeron från exempelvis 2.3t i ägandekostnad.
Kör bara landsväg ca 2000mil/år och drar hästtransport runt 200 mil.
Vilka för och nackdelar finns det mellan dessa?
Åker V6:a nu så dyra servicekostnader är inget problem
Undrar vad som skiljer Aeron från exempelvis 2.3t i ägandekostnad.
Kör bara landsväg ca 2000mil/år och drar hästtransport runt 200 mil.
Vilka för och nackdelar finns det mellan dessa?
Åker V6:a nu så dyra servicekostnader är inget problem
Saab 9-5 3.0t -99
Det enda skulle väl vara att försäkringen kan vara snäppet dyrare, bränsleförbrukningen kanske är liiite liiiiite högre, men knappast, du som har V6:a kommer nog tom spara en slant på soppan.
Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5
Jag valde 2.3t före Aero.
Helförsäkring på min 9-5 Vector -02 är på ca. 4800:-/år jämfört med
nästan det dubbla för en Aero.
2.3t går att köra på 0.69l/milen. Iaf brukar jag landa på det på långsträck. Aeron får någon annan svara på.
Kånkar runt på en liten(ca. 900kg) husvagn på semester och det är inget problem.
9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
Ducati 944 ST2 "Isabelle"
Hej,
9-5 Aero -03 ca 6000 kr/år helförsäkring, Uppsala.
Generellt sätt drar Aeron minst av Saabarna, givetvis beroende på hur gasfotens läge är.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Hur kan du säga att den motorstarkaste fulltryckaren som finns i 9-5 drar minst?
Jag har en 2,3t som drar ca 0,75 normal körning.
Aeron kommer jag inte under 0,85 normal körning.
Min 9000 2.0t jag hade drog ca 0,7.
Servicekostnaderna är ganska lika, enbart broms och fälg som skiljer. Du måste ha 16" minst till aeron. Sedan är det försäkringen som är dyr.
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Hej,Ursprungligen postat av aeromagnus
Läsvärt på denna sida:
http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/m ... pecs.shtml
Sedan erfarenhet av 2.0t 150/192 hk, 2.3t 170 hk, Aero -01, 03 och -05.
Körsträcka>40.000 mil totalt.
Om man kör lungt så är Aeron förvårnadsvärt bränslesnål, bilen är bra optimerad, gasar man så är det en annan förbrukning, dock så har man ett val.
Antar att frågeställaren inte avser disel/biopowerbilar.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Siffror är siffror och Eu-cykeln är ju väldigt lika en vanlig körning.
V70 D5 AWD snål och stark
9-3 1.9TID Vector SportCombi
9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2
Hej,
Kommentar till mitt inlägg ovanstående.
Det är sällan min körstil är Eu-anpassad, dock har jag kört en del mil i eu.
Kan bara berätta om min erfarenhet, läs inlägget ovan, nedanför länken om Saab.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428