Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur få ihop allt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27

    Hur få ihop allt?

    Har ett STORT problem som jag hoppas få hjälp med?

    Flickvännen fick en saab 9000cs av sin far och efter ett tag så gick topp packningen. Jag lovade att jag skulle fixa detta men det vart aldrig av. Nu så har ju svärfar tillsammans med sin son & vänner bytt topp packningen så det är bara att skruva ihop. Det är detta jag behöver hjälp med. Har suttit i typ 3veckor för att bara få ihop allt under transmitionskåpan och nu är det så att jag inte fattar hur jag ska få vibbdämparen på plats? Sen är det lite osäkert vilka skruvar som ska sitta vart samt ett fäste jag inte förstår mig på hur det ska sitta. Har kollat genom nätet för att få lite bra bilder men det har inte gett något. Det finns inte bilder i verkstadshandboken heller. Finns det någon som har en STOR och bra bild som visar hur allt ska sitta? Bilen är en 9000cs från 92. Tacksam för er hjälp, snart köper jag en ny motor.

    Mvh // Mathias

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    ?? Har du haft transmissionskåpan borta? Vibbdämpare = motorfäste ??
    Är inte alls med på vad du menar för detaljer. Lägg in bilder på hur det ser ut nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Hade jag haft bilen hemma så skulle jag kunna ta lite kort men nu står bilen hos svärföräldrarna. Transkåpan har varit borta så allt där är klart. Nu har jag fått på generatorn, oljepumpen, alla hjulen till drivremmen bortsett från det där vibrationsdämparen sitter. Ser ut som en väldigt liten stötdämpare. Fästet är nästan som en triangel och det är detta fäste jag inte förstår vart det ska sitta. Hade jag monterat isär allt så hade jag haft en bild av hur allt ser ut men så är det inte nu. Dom har även monterat bort hela vibbdämparen från sitt fäste, detta vållar också en del problem då jag inte vet hur jag ska kunna montera den korrekt. Mvh // Mathias

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731
    man ska nog alltid vara med på sånahär arbeten om man inte gjort det på en likadan motor tidigare för att memorera eller märka vart allt ska sitta och villka skruvar och muttrar som ska sitta vart.
    Hade en sprängskiss på en 9000 2.3 turbo motor engång i tiden, ska se om jag kan hitta den igen.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Jag skulle uppskatta om du hittar den, skulle underlätta rejält för mig då.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hmm, har du bytt kedjor också då, eller tagit bort balansaxelkedjan?
    Det du pratar om vibbdämpare är hydralspännaren till drivremmen, och fästet ska inte vara några problem att montera så länge remmen är avhakad.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    27
    Allt har gåtts igenom men inte av mig, jag har dock dubbelkollat att allt är okej så man slipper samma jobb igen om några veckor. Men med eran hjälp så är bilen ihop plockad och åter på vägen igen, nu dock med ett läckage på slangen in till AC:n, men den ska väl gå att laga/bytas utan större problem?

    Men tack alla ni som hjälpte mig att få ihop allt, det uppskattar jag väldigt mycket. Ska utnyttja detta forum när jag ska renovera min OG 900 special.

    Mvh // Mathias

Liknande ämnen

  1. Kompressor och turbo? Ihop?
    Av JAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 22:41
  2. Kan de här fel höra ihop?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •