Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vinande ljud från motorn vid gaspådrag, känns slö OG9-5

  1. #1

    Vinande ljud från motorn vid gaspådrag, känns slö OG9-5

    Har en 9-5 kombi -03, 2,0 linear. Helt original.
    Motor ger ifrån sig ett dovt vinande ljud när jag gasar och känns slö...vågar inte gasa på för mkt. Känns ok när man kryssade fram i 80 med jämn gas. Låter illa även vid stilla stående när man ger gas och blurrar lite när man släpper gasen. Vad kan det vara? Kollade oljan o såg att nivån var låg men hade ingen oljevarning, eller ngn annan varning heller.
    Felet verkar helt klart vara varvtalsrelaterat för den låter som normalt på tomgång.
    Sitter fast i holland!

    Gjorde ingen skillnad efter jag slog av AC'n. Bilen har rullat ca 16500mil och servad enl boken på märkesverkstad.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Kolla så det inte bara är WG-armen som hoppat av. Låter så på beskrivningen.

    Lycka till!

    Edit: Kanske bättre beskrivs som att stången från tryckklockan har hoppat loss från WG-armen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kolla så det inte bara är WG-armen som hoppat av. Låter så på beskrivningen.

    Lycka till!

    Edit: Kanske bättre beskrivs som att stången från tryckklockan har hoppat loss från WG-armen?
    WG arm? Vad har den för funktion? Kan man köra bilen till verkstad tror du? Lätt att fixa själv?
    Tack för tipset.
    Hittade efter jag sökt lite bland forumen att det kanske kan vara en grenrörspackning?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733
    Wastegate armen sticker ut ifrån wastegaten som sitter på turbon, ser ut som en klocka.
    Mycket lätt att fixa själv.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  5. #5
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Kolla denna bild! http://www.evopedia.co.uk/uploads/Knowl ... rm_350.jpg Vet inte vad det är till för bil, men där det står c - clip... det är där den kan ha hoppat av!

  6. #6
    Har nu kollat WG armen och den sitter som den ska. Har kännt på div muttrar runt turbon o grenröret och dom sitter ok.
    Funderar på om impellern är skadad...gasar jag på lugnt så kommer inte ljudet förrän ca 3000rpm men gör jag ett snabbt gaspådrag så kommer det direkt. (bilen stilla). Eller kan det vara ngn rem som är på väg att ge upp?
    Det låter även precis efter jag startat motorn men försvinner gradvis tills jag gasar på och försvinner sedan igen på tomgång. WG armen går att röra på och är inte stuck.
    Fler tips?
    Tack för hjälpen so far...

  7. #7
    Skulle gärna vilja ha lite fler tips på vad det kan bero på så jag har lite kött på benen innan jag lämnar in bilen på verkstad i morgon.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Kolla luftslangarna mellan turbo och intercooler.
    Om en sådan är trasig eller hoppat av tappar man laddtryck (kraft) och det blir ett kraftigt vinande från turbon.

    Kolla även så att inte intercoolern spruckit.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Ja då har man tillbringat en dag hos saab i amsterdam. Dom hittade att turbon var slut, bussningarna till axeln var dåliga så impellern skrapade i huset. Tydligen ska det inte ha lossnat några delar från den så dom säger att det ska räcka att bara byta turbon så är saken biff. Tyvärr hade dom 3 veckors leverans på att fixa bilen. (tydligen många saabar som packar ihop här nere)
    Så i morgon bitti blir det att bogsera den till en annan verkstad som ska kunna fixa den till på torsdag iaf. €1000 kostade en ny turbo med packningar o studs...kändes lite dyrt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •