Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: turbobalansering

  1. #1

    turbobalansering

    Är det nån som vet hur dom gör när dom balanserar ett turboagg?? Har fått några små märken av en främmande föremål på min TD05 från evo3, har sett att rotorenheten från TD04 verkar vara samma? förutom lagringen kanske?? går det att ta kopressorhjulet från 04an?? eller blir det obalans?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    de flesta turbodelar balanseras separat men att börja blanda delar kanske kan ge oväntade fenomen?

  3. #3

    turbobalansering

    Men borde det isåfall inte va mindre obalans i den oskadade "impellern"?!

  4. #4
    Men den måste ju balanseras med den gamla axlen.
    Är den 100% rak?Verkligen 100%?.
    Annars går det ju en stund,men inte mycket längre.

  5. #5
    Tror dom tar runt 500kr på turbotech för en komplett balansering. Som sakt ovan så balanserar man in hela axeln med imprellers.
    Jag skulle lämnat in min turbo till turbotech eller gikturbo
    MVH sebastian

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av sebb898
    Tror dom tar runt 500kr på turbotech för en komplett balansering. Som sakt ovan så balanserar man in hela axeln med imprellers.
    Jag skulle lämnat in min turbo till turbotech eller gikturbo
    MVH sebastian
    Sambalansering med impeller såväl som turbin sker enbart på eftermarknaden. På fabriken balanseras turbin/axel och impeller var för sig. Var resterande obalans finns markeras med färg och impellern monteras på turbinaxeln med avseende på var den resterande obalansen finns.

    Är både turbin och impeller nya så behöver de inte sambalanseras, men om de är begagnade så brukar man göra på det sättet.

  7. #7
    Jo men tänkte om man ska balansera in ett nytt turbinhjul på en gammal axel som trådskaparen nämde så måste man väll balansera in hela enheten?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    220

    turbo

    Hej!

    MHI som får klassas som en seriös tillverkare av turboaggregat balanserar delarna separat först för att sedan balansera den som en komplett enhet. Enkelt att se, då den sista balanseringen utförs genom att slipa på muttern till kompressorhjulet samt ändstycket på turbinhjulet.

    Dessutom så har MHI ytterst lite kassationer vid balansering, Om en turbo inte går att balansera i maskin så tas den ur flödet och matchas ihop med en ny kompressor eller en ny axel och balanseras för hand.

    Sen så har vad jag vill minnas TD05 och TD04 inte samma axel så att få dit kompressorn kan bli svårt. Sen har jag för mig att evo3 hade 19T och senare 21T vilket inte SAAB har.

    Phalanx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •