Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149

    Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Hej!

    Ursäkta en nybörjare, men jag har fått tag i en uppsättning Super Aero fälgar 16" med polerad kant till min 9000. Problemet var att den polerade kanten såg och ser bedrövlig ut, massa stenskott och rejält erjat under klarlacken.

    Jag har nu fått bort all klarlack med CRC's spray för att ta bort packningar etc.

    Och märker att det fungerar kanon att ta bort det erjade med en liten dremel och en sån typ liten stålborste, sedan köra svinto för samma look på hela kanten.

    Frågan är vad ska man göra med dessa fälgar när man har fått dom snygga, lägga på några lager klarlack för fälg, eller kan man ha kanten olackad och typ vaxa på den den?

    Eller ska man dra på primer och fälgfärg för att slippa få erjade kanter senare?

    Om jag klarlackar kommer det erjade lätt tillbaka?

    Tacksam för tips!

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Många brukar gå på med autosol så dom blir riktigt blanka, men sen måste man underhålla dom regelbundet. Men om du bara fått ytan riktigt fin första gången går det ju fort att underhålla sedan!

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt
    Kan rekommendera denna gamla tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Min fälg före och efter. Syns det någon skillnad?


    Enbart vaxade efter renoveringen. Det vill säga att dom inte har klarlackats.
    Läs i tråden ovan för att se vad som är gjort innan vaxning.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Tack för tips och länk till tråden. Lutar åt att inte lacka då, sånt slit med att få bort klarlacken nu. Det få bli putsning/vaxning lite oftare av fälgen istället...

    Får returnera klarlacken för fälgar från Mekonomen, eller kanske polera upp det som är lackat på fälgen och dra på lite klarlack där som extra skydd.

    Håller den klarlacken bra som är för fälgar?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Många brukar gå på med autosol så dom blir riktigt blanka, men sen måste man underhålla dom regelbundet. Men om du bara fått ytan riktigt fin första gången går det ju fort att underhålla sedan!
    Problemet är om man slarvar så att det börjar oxidera igen så måste man göra om hela proceduren med slipning och polering igen - å hur kul är det
    Det jobbiga är ju inte att ta bort klarlacken, det är ju när ytan ska slipas och poleras som det jobbiga och tråkiga börjar..

    Jag har valt att klarlacka mina fälgar för att få dom "underhållsfria". Tänk på att en fälg som är risig troligen aldrig har renoverats tidigare, dvs den är mer än 15år gammal och har dessutom rullat rätt många mil. Om mina garagelackade fälgar håller sig skapliga halva tiden eller halva körsträckan är det ändå ganska länge

    Har kört en vinter med mina garagelackade fälgar och det finns inga tecken på klarlacksläpp eller "maskar" än.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Hmmm.... kanske värt att klarlacka ändå då...

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Börne":hiew5xqu
    Många brukar gå på med autosol så dom blir riktigt blanka, men sen måste man underhålla dom regelbundet. Men om du bara fått ytan riktigt fin första gången går det ju fort att underhålla sedan!
    Problemet är om man slarvar så att det börjar oxidera igen så måste man göra om hela proceduren med slipning och polering igen - å hur kul är det
    Det jobbiga är ju inte att ta bort klarlacken, det är ju när ytan ska slipas och poleras som det jobbiga och tråkiga börjar..

    Jag har valt att klarlacka mina fälgar för att få dom "underhållsfria". Tänk på att en fälg som är risig troligen aldrig har renoverats tidigare, dvs den är mer än 15år gammal och har dessutom rullat rätt många mil. Om mina garagelackade fälgar håller sig skapliga halva tiden eller halva körsträckan är det ändå ganska länge

    Har kört en vinter med mina garagelackade fälgar och det finns inga tecken på klarlacksläpp eller "maskar" än.[/quote:hiew5xqu]
    Det är sant... man kan inte slarva med att underhålla det sen!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    Jag upptäckte att mina klarlackade fälgkanter började oxidera på ena fälgen och konstaterade att det var en fälg som jag bytt däck på.

    Vet inte om det blir så pga spänningar vid borttagande/påläggande av däck, eller om han som bytte var vårdslös. Så jag tog bort klarlacken på alla fälgarna och nu kör jag med polering.

    Visserligen byter man ju inte däck så ofta men ändå inte kul om det händer igen..
    SAAB 9-3 -01 nordic uhr steg1
    http://www.garaget.org/?car=91826

  9. #9

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Hej

    Jag har rätt lång erfarenhet av polering från back in the days när jag polerade ihjäl ramen på mina mc gsxr/fzr (90 tals syndrom ;-), och den säger då att man ska inte lägga någon lack på den polerade ytan ...Alu måste andas och på sikt blir lacken svart .

    Så ser mina fälgar ut :

    http://saab9000.blogspot.com/2011/04/ae ... algar.html

    Mvh/

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Ja jag polerade oxå mina fälgkanter, visst jobb är det men faktiskt värt det när det sen blir klart. Jag polerade med våtslippapper 250, 400, 800 och 1000 och sen autosol efter det. Slutligen ett bra polermedel och sen vanligt bilvax för då är som superlätt tvättade och skiten fastnar inte så lätt heller så dom e lätta att puttsa upp sen....


    Bild på fälg under poleringen


    Färdigpolerade och vaxade

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Exakt samma erfarenhet har man. Men det ska finnas en klarlack för marina aludetaljer som jag fick tips om. Den är tydligen svindyr. Och säljs endast på vissa marinor. Har inte orkat leta ännu.

    Sen så är dina fälgar inga Super Aero heller utan de heter Aero16.

    Blev lite nyfiken då jag aldrig sett några Super-dito med polerad kant.

    Man kanske skulle göra det på mina vinterfälgar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    13

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Om det är så att du ska klarlacka så tänk på att inte ha det FÖR polerat under. En lack måste ha en viss "ruggad" yta för att få bra fäste. Har man en helt polerad yta som man sedan lackar på så kommer lacken förmodligen flagna och släppa efter ett tag. Den blir alltså ganska känslig.
    SAAB 9-5 Vector Griffin HP -09 - http://www.garaget.org/?car=274127

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Jag tycker du skall polera o strunta i klarlacken, om du e någorlunda tvättare av bilen med jämna mellanrum så. Fälgarna e så lätt tvättade när man polerat dom o sen vaxar dom efteråt o håller dom sen så inga problm då alls.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    351

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Mitt första försök. Tips till er som kanske läser tråden och ska snygga till sina aero16

    Vid inköp...



    till färdigt resultat...



    Kan säga såhär i efterhand, polera och vaxa de ordentligt annars får du tvätta de varannan dag för att ha de snygga. Och snida säkert varje helg för att hålla glansen!

    Jag hade kört våtslip till 4-500 och sen klarlackat om jag gjort det igen!

    Men kör på, kommer säkert bli kanon hur som!

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Om ni ska klarlacka så använd INTE klarlack på sprayburk UTAN härdare! Sådan klarlack kommer att gulna och flagna av väldigt fort och allt arbete är till intet.
    Gone country....

  16. #16

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Polera och vaxa det hellre än att lacka det. Och försök sedan att underhålla de väl. Bästa resultat får du på så vis.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: Klarlacka kanten på Super Aero fälgar eller vaxa?

    Ja som det sagts innan så får du inte den superfina polerade finnischen när du klarlackar ovanpå, det blir lite sämre då så gör som vi alla har gjort polera o vaxa o underhåll det är det värt......

Liknande ämnen

  1. Super aero fälgar
    Av SAAB SCANIA i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 16:20
  2. Nån som kan nåt om super aero fälgar??
    Av Röd9000 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 09:52
  3. 17'' eller 18'' Super Aero fälgar?
    Av Woody i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 21:29
  4. Super aero fälgar
    Av hammarslag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 13:49
  5. fälgar klarlacka??
    Av Saabturbo__ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 06:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •