Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Temperaturgivare fnatt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Temperaturgivare fnatt?

    Hej

    Som jag beskrivit i en annan tråd har min bil varit grymt svårstartad och gått som en påse nötter när den varit kall. Har tidigare mätt på temperaturgivaren och kommit fram till att den verkar vara korrekt och fungerande.

    Idag felsökte jag lite mer och kollade vad bilen fick temperaturvärden, mätte först på givaren som visade 600ohm vilket skulle vara ungefär 50grader?(kommer inte ihåg exakt), när jag sedan kollade parametrarna i datorn så stod det ca 90grader =S

    Vad har hänt? Det jag skulle kunna tänka mig är att kablarna har nöttsihop så att det på så sätt blir ledning mellan dem vilket leder till ett lägre motstånd i kretsen, dock mätte jag detta och fick motståndet på kontaktstycket till givaren på 3.3kOhm. (Eller om det var något på två) Mätte sedan på min fars 9-3 (också t5) och den hade ett något lägre motstånd, alltså kan det inte vara kortslutning på kablaget på min bil.

    Vad kan det vara som gör att bilen tror att motorn är ca 20-30 grader varmare än vad givaren visar?!

    Kan tillägga att när jag inte hade temeratur givaren inkopplad och kollade parametrar visade bilen 19grader.

    Hoppas jag kan få hjälp att lösa detta problem..

    Bilen är en 900 2.0t -94

    Med Vänliga Hälsningar Joakim
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    sitter det inte två givare på dessa bilar?en för t5 och en för instrumentet?jag hade bytt givaren och provat..inget svårt ingrepp så..

    //Andreas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Ja det är två olika givare. Jag har mätt givaren så att den funkar så den är det inga fel på, finns ingen anledning till att byta den då.

    Har mätt mig fram till att den svarta kabeln både har kontakt med + och - detta måste ju vara fel?

    Kontrolerade även vad en frisk bil visar när givarens kontakt är urdragen, bilen visade på så låg temperatur som går, alltså -40, ganska stor skillnad mot mina +19

    Kan det vara så att den svarta kabeln har skaft ihop någonstans? Någon som har några tips på hur jag skall lösa detta?!
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    måste finnas några kontaktstycken på vägen från givaren till styrenhet..ohm mät så att dt inte är kortis nån stans som du säger..

    är ohm värdet oändligt är det bara att riva upp kabelhärvan

    //Andreas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Visade sig vara en liten äcklig kabel som hade lyckats med konsten att backa sig ur kabelhandsken till styrboxen.
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

Liknande ämnen

  1. Soppa mätaren har fått fnatt. 9-3 SS -03.
    Av visslaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 10:07
  2. [LÖST] Felaktig temperaturgivare NG900
    Av cooljbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 18:39
  3. Vindrutetorkarna fick fnatt. 9-3SC Aero -06
    Av Apjon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •