Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trasiga dimljus och besiktning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118

    Trasiga dimljus och besiktning?

    Fallet är så här : Ena glaset är spräckt till dimljuset och jag har råd att köpa nytt just nu. Kan man då sätta tejp över ljusen när man ska till SBP eller måste man ta bort dem , vill inte ha ombesiktning pga fel ljusbild. Eller kan man skruva bort den ena bara eller vad gör jag? Nån som vet vad som gäller?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319
    Dra säkringen till dimljusena är väl det enklaste. De måste inte fungera vid besiktning, men fungerar dem måste de vara rätt inställda m.m.
    Saab 9-3 SC -08

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    257
    När jag besiktigad senast så kollade dom inte ens dimljusen, bara att dom satt fast eftersom dom fanns där.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    118
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    När jag besiktigad senast så kollade dom inte ens dimljusen, bara att dom satt fast eftersom dom fanns där.
    Ok då är det upp till gubben på SBP vad han gör. Sist fick jag hasta iväg till en verkstad och fixa ljusbilden på dimljusen och sen komma tillbaka och få blankt papper (schysst gubbe?). Men om jag skulle tejpa äver dom så kanske de inte bryr sig alls, annars är det väl så att de grejer som finns på bilen ska fungera?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av Mr.Rosenthal
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    När jag besiktigad senast så kollade dom inte ens dimljusen, bara att dom satt fast eftersom dom fanns där.
    Ok då är det upp till gubben på SBP vad han gör. Sist fick jag hasta iväg till en verkstad och fixa ljusbilden på dimljusen och sen komma tillbaka och få blankt papper (schysst gubbe?). Men om jag skulle tejpa äver dom så kanske de inte bryr sig alls, annars är det väl så att de grejer som finns på bilen ska fungera?
    Om de lyser skall de inte blända.

    Om de sitter på plats får de däremot inte vara så spräckta i glaset att det förekommer vassa kanter dvs stora delar av glaset borta.

    De behöver inte fungera. Jag drog säkringen till dimljusen inför besiktiningen för 4 år sedan då ett lossnat lite i fästet och därför synbarligen stod snett, har sedan dess aldrig satt tillbaka säkringen och besiktade med rent papper för fjärde året i rad i onsdags.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. Vad gäller med spräckt dimljus och besiktning
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 18:27
  3. Vad står det i min trasiga SID?
    Av gurenius i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 01:10
  4. Besiktning, trasigt dimljus v fram
    Av Mr_Andersson i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 18:10
  5. Dimljus vid besiktning?
    Av stargazeer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 01:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •