Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Motorlampa lyser 93ss. Ingen info, inget kontakt verkstad.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37

    Motorlampa lyser 93ss. Ingen info, inget kontakt verkstad.

    Min motorfels lampa lyser. Släcktes aldrig när jag startade. (Har provat starta om efter )Vet att om man vill ha svar ska man åka till verkstan. Men då detta är lite av en lång helg vill jag ändå fråga.

    Jag får inget meddelande i SIDen om vad det är för fel. Och det står inte heller "Motorfel. Kontakta verkstan".
    Är detta vanligt? Att bara motorlampan lyser ,och !:tecknet. SIDen helt som vanligt, klocka m.m?

    /Emil
    Saab 93-ss -03

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95
    Fick du laddtrycksproblem med bilen? Prova med att uppgradera styrdon....Saab verkstad tar 500 kr och det tar bara 15 min för uppgradering.
    Saab 9-3 SC

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Pillat med bilen något? Jag har fått liknande felmeddelande när jag exempelvis lossat LMM eller donat med elektroniken. Alla har slocknat efter okänd tid.
    Passar på att fråga; Lagras felmeddelanden? Alltså som mina som bara försvann? Hade varit skoj att i efterhand sett vad man gjort.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Fick upp check engine efter att jag tankat och inte skruvat dit tanklocket som det borde

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37
    Laddtrycket är som vanligt. Bilen går lika bra som den brukar.
    Har haft bilen inne för lackförsegling. Det var när jag körde hem den som problemet upptäcktes. (Tjejen hade betalt under dagen, och så hämtade vi bilen senare på kvällen) Men den har inte blivit motortvättad, öppnade och kollade för säkerhetsskull. Han har på sin höjd lyft bilen under arbetet.
    Då det var sen kväll och nu helg, kan jag inte heller få kontakt med killen.

    "JAM" du fick inte heller något fel meddelande när motorlampan lös?
    Saab 93-ss -03

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Nope. Bara att lampan lös. Jag hade meckat under huven och det var under körtestet efteråt jag upptäckte det. Körde ½km, stannade, startade om. Öppnade huv och kollade, inget ovanligt. Gjorde om proceduren på vägen hem igen.

    Sa till min sambo som skulle iväg och handla att 'lampan lyser, vet inte varför, ta det lugnt och lyssna efter oljud. stanna och ring direkt om det är något'. Hon går ut och kommer in igen som ett frågetecken; '-Vilken lampa?'

    Då var lampan var släckt.

    Har du pilotpaket med backvarnare? Kanske lackförseglat över 'ögnen' bak? Iofs. borde bilen tjuta istället för att varna då så det kanske var en dålig idé...

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag hade också samma som JAM, d.v.s läckande tanklock. Skillnaden var att min lampa inte återställde sig. Iallafall inte dom närmaste 3-4 ggr jag startade bilen. Eftersom jag har en OBD2-läsare så kunde jag iallafall kolla vad det var och även radera felkoden den vägen. Inget meddelande i SID eller någonting sådant om vad som var fel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    CE skulle inte tända sig även om så givarna till backvarningen vore överkörda av ett lok.

    Checkengine är knuten till motor/emissionsrelaterade fel.
    Man lär så länge man lever.

  9. #9

    Re: Motorlampa lyser 93ss. Ingen info, inget kontakt verksta

    Citat Ursprungligen postat av Mosquito
    Min motorfels lampa lyser. Släcktes aldrig när jag startade. (Har provat starta om efter )Vet att om man vill ha svar ska man åka till verkstan. Men då detta är lite av en lång helg vill jag ändå fråga.

    Jag får inget meddelande i SIDen om vad det är för fel. Och det står inte heller "Motorfel. Kontakta verkstan".
    Är detta vanligt? Att bara motorlampan lyser ,och !:tecknet. SIDen helt som vanligt, klocka m.m?

    /Emil
    Nå??

    Hur gick det för dig då?

    Har precis samma symtom på min bil......
    Saab 9-3 SS automat 2003

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363
    Lite OT: Inget ont om trådskaparen alls, alla kan glömma

    Men detta är ett klassiskt STCS inlägg. Mycket bra att du frågar i tråden också. Men hade du gjort ett nytt inlägg så hade du fått till svar "använd sökfunktionen". Du hade sökt, hittat massor av folk som haft samma problem. Men ingen skriver någonsin hur det har gått och vad som gjordes...tråkigt men sant

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av PaleRider
    Lite OT: Inget ont om trådskaparen alls, alla kan glömma

    Men detta är ett klassiskt STCS inlägg. Mycket bra att du frågar i tråden också. Men hade du gjort ett nytt inlägg så hade du fått till svar "använd sökfunktionen". Du hade sökt, hittat massor av folk som haft samma problem. Men ingen skriver någonsin hur det har gått och vad som gjordes...tråkigt men sant
    Ja. Hittar jättemånga bra trådar när jag är här inne. Gillar att läsa och se vad som händer med alla, oftast jättebra tips. Tyvärr avslutar de flesta inte sina trådar när felet är löst.

    Uppmaning till alla alltså: Har ni startat en tråd och fått hjälp av folk som offrar sin dyra tid att hjälpa er - Se till att avsluta tråden med en förklaring till felet!
    Saab 9-3 SS automat 2003

  12. #12
    Hej

    Felsökning av min 9-3 SS bil är nu klar.

    Indikerade på fel i nåt som kallades sekundärluftsystemet. En ventil i detta system var ihopkärvad och tarvade byte, a 869 kr.
    Hade nåt att göra med att få värmen till katten rätt.
    Tillsammans med felsökning och byte skulle kalaset gå på 2400 kr. Svettigt....

    Hoppas lampan slutar lysa nu!
    Saab 9-3 SS automat 2003

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Hoppas det löste sig och tack för svaret (på din egen fråga). Verkar som om det finns en bulletin på problemet som har med 'EGR' ventilen. Nån som stött på ovan problem och vet om det är samma som EGR. Mest för eget intresse skull...

    Du fick möjligtvis inga felkoder när du var i verkstaden? Också för dokumentationens skull...

  14. #14
    Fick meddelandet på telefonen vad de skulle göra och när jag söker på det fel man sa till mig att jag har, hittar jag fler som haft samma fel här på forumet:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

    Kommer se till att jag får felkoderna när jag hämtar bilen i e.m. och lovar att publicera dem här sen....

    Hoppas bilen håller nu! Dålig inledning med en reparation efter 4 dagars ägande =(
    Saab 9-3 SS automat 2003

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Ni har säkert felkod på dåligt luftflöde från sekundärluftpumpen.
    Som sagt, backventilen beckar igen. Alt. hoppar slangen av.

    SAI-systemet finns för att katten skall tända fortare. Den tillför luft (syre) till avgaserna. Vilket gör att avgastempen stiger. Vilket leder till att katten blir varmare fortare. Och vips blir man lite mer miljövänlig. Systemet är bara igång någon minut. Och har ingen som helst sexuell betydelse för körbarhet osv. Men eftersom det är emissionsrelaterat fel tänds check-engine.

  16. #16
    Hej

    Då är "eländet" avhämtat då.

    Fakturan lyder: "Felsökning motorlampa lyser. Felkod P0411. Felkod på sekundärluftsystemet. Backventilen igensatt ger dåligt flöde. Byte backventil".

    Summa summarum 2400 bananer.

    Men så är lampan släckt med
    Saab 9-3 SS automat 2003

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Verkar som om det finns en bulletin på problemet som har med 'EGR' ventilen. Nån som stött på ovan problem och vet om det är samma som EGR.
    Ventilen för sekundärluft är en backventil, någon EGR finns inte att hitta på motorn.

    //Mr MEP

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    egr-ventiler är jävulens påfund!! Skatta er lyckliga att sådant stycke ondska inte finns på B207 snurrorna. Så, nu har jag fått avreagera mig också. Skönt.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Verkar som om det finns en bulletin på problemet som har med 'EGR' ventilen. Nån som stött på ovan problem och vet om det är samma som EGR.
    Ventilen för sekundärluft är en backventil, någon EGR finns inte att hitta på motorn.

    //Mr MEP
    Ahh, duh...

    Trevlig tråd, nästan underlag för att klistra den.
    En fråga, en diskussion (iofs. valfritt), lösning innehållande ord som fungerar ihop med sökmotorn.

    Nu ska bara sökmotorn användas också...

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av fuzzy_zoeller
    Hej

    Då är "eländet" avhämtat då.

    Fakturan lyder: "Felsökning motorlampa lyser. Felkod P0411. Felkod på sekundärluftsystemet. Backventilen igensatt ger dåligt flöde. Byte backventil".

    Summa summarum 2400 bananer.

    Men så är lampan släckt med

    Jaha. Frid några dagar fick man =(

    Nu lyser lampjäveln igen!

    Hjälp snälla
    Saab 9-3 SS automat 2003

Liknande ämnen

  1. Magnetventilen gick sönder, ingen motorlampa lyser, mm
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 20:14
  2. motorlampa lyser!
    Av race_maniac i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 09:22
  3. 9-3 aero, Motorlampa lyser men inget direkt fel vid körning.
    Av JohanT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •