Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta ratt o nav i og900?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Byta ratt o nav i og900?

    Tänkte jag skulle byta ratt i min og900.
    Har en orginal sportratt liggandes, med nav o så.

    Hur går man till väga?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Montera bort skyddet för centrumhålet och skruva loss muttern. Om inte minnet sviker är det storlek 19. Spärrskaft och förlängare är ett krav.

    Det är inte ovanligt att den gamla ratten har "fastnat" i de splines på rattstången, så det kan krävas en hel del vickande fram och tillbaka samtidigt som man drar ratten mot sig för att få lös den.

    Vill inte rekomendera följande pga säkerhetsrisken om någon skulle få för sig att göra detta i vanlig trafik.... men hursomhelst, såhär gjorde jag:

    För att sedan få den nya ratten hyffsat rakt så brukar jag, eftersom jag har en privat grusväg på ca 100meter fram till huset, köra på denna väg och lyfta lös ratten och flytta den lite åt lämpligt håll och sedan trycka ned den tillbaka på splinesen.

    Om man inte har någon privat väg fram till huset så rekomenderar jag följande:

    Sätta dit ratten på hemma i garaget så rakt som möjligt, ge sig ut på en provtur, stanna på en parkeringsficka, skruva loss ratten, justera ratten åt lämpligt håll, skruva fast ratten, ge sig ut och prova igen. Upprepa detta tills ratten är rak när bilen går rakt.

    MVH

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hej!

    Montera bort skyddet för centrumhålet och skruva loss muttern. Om inte minnet sviker är det storlek 19. Spärrskaft och förlängare är ett krav.

    Det är inte ovanligt att den gamla ratten har "fastnat" i de splines på rattstången, så det kan krävas en hel del vickande fram och tillbaka samtidigt som man drar ratten mot sig för att få lös den.
    Ok.
    Bara att lossa den där muttern och sen dra av ratten?

    Satt o slet för ett tag sen utan att de rubba sig.
    Får försöka igen.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Ett tips: För att få loss ratten från splines där den lätt fastnar, så låt muttern hänga kvar i några gängor när man börjar rycka i ratten. Skruvar man av den helt så är risken stor att man får den i anskitet när den släpper. Been there, done that!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Hade samma problem själv för några dagar sedan. Antar att du försökte rycka ut den helt rakt längs splinsen? Trodde jag skulle behöva en avdragare och hade iprincip gett upp...Tog dock tag lite längre ned på ratten, typ klockan " 19:20" Alltså, högerhanden vid ca 130 grader och vänstra vid 230?..... Sedan rycker du bara. Då borde den komma lös. Annars får du väl skaffa dig en avdragare....



    Mvh/micke

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117
    Hej!
    Var försiktig när du rycker i ratten, i rattaxeln sitter ett förband som ska ge vika vid en ev. krock. det kan lossna och medför att ratten glappar upp och ner. Jag brukar lossa muttern och sedan slå lagom hårt på rattkransen neråt med händerna på var sida, m.a.o kvart i tre. Glöm inte att inte ha på blinkersen när du lyfter ratten, när du sätter tillbaka den så går återgångspinnen av och man måste byta spaken
    // Jens

Liknande ämnen

  1. Byta ratt i OG9-3
    Av fleng i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 11:00
  2. Sparco-ratt og900
    Av HFR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-06, 15:16
  3. 9000 A50 ratt i og900?
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 11:19
  4. Byta ratt 900 -94
    Av sku i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 19:30
  5. snygg ratt og900?
    Av Lotus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •