Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9000 laddar ojämnt och smäller till, är det MV som förstör?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454

    9000 laddar ojämnt och smäller till, är det MV som förstör?

    Hej.

    Har haft lite strul med bilen, en Saab 9000 2,3t -96 med Nordic steg 1. Den laddar ojämnt och känns som om den tvekar när jag trycker på med lite gas. Trycker jag mycket, främst på fyrans växel smäller det till i hela bilen.
    Det känns som att den går renare och jämnare på de högre varvtalen.
    Tändkassetten är tre månader och stiften helt nya.

    Efter att ha läst en hel del har jag lurat ut lite men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med det. Rätta mig om jag har fel men vad jag har förstått är smällen när laddtrycksspärren går in. Bilen laddar alltså för mycket. Jag drog misstankarna mot magnetventilen och jag läste att man kunde dra ur kontakten för att få bilen att gå på GLT och visst var bilen slöare men den gick fortfarande ojämnt och smällde till.

    Är det här ett fullgott sätt att avgöra om det är magnetventilen det är fel på eller inte? Eller finns det något mer som behöver göras? Läste i FAQ om ett sätt men har inte tillgång till någon ohmmätare. Bästa vore kanske att testa med en annan magnetventil men har inte det lättillgängligt heller.

    Jag har också läst att man skall kolla alla vacuumslangar och har kollat i motorrummet så gott jag kan men inte sett något konstigt. Det här är inte helt lätt då jag inte vet vad de olika slangarna gör. Behöver jag lägga mig under bilen också och är det några särskilda slangar (alternativt vilka är vacuumslangar) som bör kollas extra noga?

    Så vad tror ni, hur skall man fortsätta det här. Skulle helst vilja kunna utesluta magnetventilen då jag kört in mig på att det är den som är fel eller är jag ute och cyklar? Det kanske är något annat som är troligt som boven?

    mvh
    /Lillsven

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465
    .... Kolla om du kan suga upp WG'n för "hand" så att säga...låter som att du ev kan ha hål på membranet till WG ?.... bara den vacumslang som sitter vid MV'n och suga i den.... går det ej suga vacum så har du ett fel !
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    jag testade som du sa att suga i slangen till WG. Det gick inte att suga alls. Menar du då alltså att det är hål på membranet? Hur hänger det ihop för logiskt känns det som att om det vore hål på ett membran skulle det gå att suga?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Kan tillägga att jag nu var ute och gjorde som jag läst i en annan tråd och kopplade slangarna förbi MV dvs. direkt mellan C och W så att bilen bara går på GLT.

    Nu smällde det inte och laddade inte ojämnt vad jag kunde känna. Innebär detta att det garanterat är MV som är trasig? Kan en sådan här inkoppling skada bilen på något sätt. Bilen går ju på GLT och uppför sig som en lättryck som bilen ju var från början men det är ju fortfarande nordics programvara i boxen så hur mår bilen egentligen av att köras så här?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    var ute nu igen och testade bland annat att blåsa i slangarna som det står i FAQ. Jag kopplade alltså loss slangarna från MV och blåste och det konstiga var att jag kunde blåsa i C och R men inte i W. I FAQ står det att man ska kunna blåsa i C och W men inte i R Någon som har någon teori om detta?

    Vidare försökte jag röra på armen på wastegaten, såg inte så mycket och kom inte åt så bra hellre men lyckades bara rubba den en gnutta eller ingenting alls. Ska den här gå lätt att röra på med handkraft?

    Tänkte jag skall åka till en tapp med lift så jag kan komma åt bättre.
    Så vad tror ni är det MV eller WG som är boven för mig? Det är alltså laddet som skenar och laddar ojämnt. Önskar jag hade haft en laddtrycksmätare för att kunna kolla GLT men det kan jag tyvärr inte.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    kom på nu att jag kanske hade missuppfattat och att man istället skulle lossa slangen i andra änden och blåsa in i magnetventilen. Sagt och gjort men det var inte helt enkelt. Det gick absolut inte att blåsa i R men i W och C gick det att blåsa pyttelite och med ganska stort motstånd, skall det vara så eller ska det gå lätt att blåsa.

    Jag tror inte det är WG-armen som kärvar för när jag väl fick ner näven och kom åt den gick den allt att röra på även om det var en del motstånd men så antar jag att det skall va.

    Skulle verkligen uppskatta om någon kan komma med lite hjälp nu då jag känner mig ganska fast och börjar bli tråkigt att fylla sin tråd med bara egna inlägg.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570
    Låna eller köp en graderad manometer vid fortsatt felsökning så blir det mycket lättare.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    tack, skall försöka få tag på en och även försöka få en annan MV att testa med.

    Vad tror du annars, är det mest troligt att det är magnetventilen som är orsaken?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    jag testade som du sa att suga i slangen till WG. Det gick inte att suga alls. Menar du då alltså att det är hål på membranet? Hur hänger det ihop för logiskt känns det som att om det vore hål på ett membran skulle det gå att suga?
    Han menade med suga : om man har hål i membranen då kan du suga men inte annars. Du har ingen hål så membranen är okej.
    Du skrev smäller? Var ? åker du in i rutan eller hörs från avgassystem, eller?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Jaha, då är jag med.

    Ja alltså i princip åker in i rutan så ganska säker på att det är laddtrycksbegränsaren som går in. Det dunkar till i hela bilen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Kan tillägga att jag nu var ute och gjorde som jag läst i en annan tråd och kopplade slangarna förbi MV dvs. direkt mellan C och W så att bilen bara går på GLT.

    Nu smällde det inte och laddade inte ojämnt vad jag kunde känna. Innebär detta att det garanterat är MV som är trasig? Kan en sådan här inkoppling skada bilen på något sätt. Bilen går ju på GLT och uppför sig som en lättryck som bilen ju var från början men det är ju fortfarande nordics programvara i boxen så hur mår bilen egentligen av att köras så här?
    De är lugnt nu, du skadar inte motor men du har ltt effekt och som LM skrev skaffa graderad boost mätare samt låna en annan MV. ( kostar mycket annars att köpa i de här fasen om man är inte säkert på)
    Laddspärren som kommer igång är din software från Nordic som fixat och hade varit bra att veta vad ligger den vid din steg 1 trim. men oroande de är mer att bilen går inte bra vid ladd mera än GLT, kan vara annat som strular ink.MV.

    Min tips: börja med att låna en annan ”friskt MV” från någon kompis.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 239
    Jag har haft samma problem med min bil, det jag gjorde var att plocka loss slangarna och blåsa rent de med tryckluft, sedan blåste jag rent MV försiktigt med lite tryckluft OBS dra inte på med 8 bar, tror inte
    att magnetventilen kommer att uppskatta det.

    Montera tillbaka allt och gör en adaption efter det fungerar bilen som den ska.

    Har visserligen även bytt MV en gång tidigare. men det här gjorde jag på den nya, kan ha varit samma fel på den förra.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    454
    Tackar så hjärtligt för svaren.

    Bästa vore ju att testa med en annan MV såklart så att jag kan utesluta det. Vet en som har en T5 så skall prata med honom. Kanske borde testa att göra rent med tryckluft, kan det annars vara idé att spruta in lite 5-56 eller motsvarande i magnetventilen om det är något som kärvar?

    Hur gör man en adaption? Är ganska så klar med vad det betyder antar att det är att systemet anpassar sig till rådande förhållanden men hur gör man det?

Liknande ämnen

  1. Smäller till ibland i hjulhusen
    Av ZeroX i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-15, 12:52
  2. Og 9-3 automatlåda som smäller från d till r
    Av mando i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-27, 08:02
  3. Det smäller till om bilen
    Av Puttel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 11:01
  4. Säkringen till Centrallåset smäller!?!
    Av Frille^saab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •