Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ACC-behöver jag bekymra mig?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    ACC-behöver jag bekymra mig?

    bil 9-5, -98

    ACC:n nyservad (fyllt på köldmedium, smörjmedel och provtryckt).

    Efter jag kört och haft acc:n rinner det ut kondensvätska i höger dräneringsslang. Men inte i vänster. Vänster är inte täppt för jag blåste båda med tryckluft innan servicen.

    Är det nåt fel att acc:n bara dräneras ur höger slang?
    Behöver jag bekymra mig?
    Tacksam för svar om du läst hela strängen och har någon som helst idé. Mycket tacksam för alla svar, även gissningar.

    Hälsningar

    Bruno

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Det beror lite på om bilen lutar där den står parkerad... när jag står på min parkering som lutar lite åt höger rinner det alltid bara ur den högra... annars kommer det ur den andra också, så jag tror allt står rätt till med min!


    Måste man dela på slangen & blåsa inifrån bilen som man ska göra enligt WIS... eller det går att blåsa i dräneringen under bilen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Tack för svaret! Det lutar dock inte i mitt garage, så därför blir jag konfunderad.

    Om det är lite täppt i dräneringsrören och du vill få UT skiten ska du blåsa innifrån och ut. Förstås.

    Min fråga känns fortfarande lite obesvarad!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Kolla upp det där noga. Du vill inte sitta med igentäppta slangar och bilen bokstavligt talat full i vatten på rastplats längs autobahn. Jag har prövat...
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Hittade ett väldigt lätt sätt att kolla om dräneringen fungerar när jag kollade i WIS igår kväll!



    Man startar bilen.

    Sätter fläkten på högsta hastighet.

    Ventilationen ska blåsa från panelutsläppen, (knappen som pekar på huvudet på panelen ska alltså tryckas in)

    Stäng alla ventilatinsutsläpp, även dom till baksätet.

    Sen är det bara att känna om det blåser i dräneringarna.



    Jag testade detta idag & man känner tydligt att det blåser ur dräneringarna!

  6. #6

    Var?

    Var hittar man dräneringarna?

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Kolla under bilen under både vänster & höger framstol c:a 30 cm in från sidan på bilen, då ser du en gummislang (en på var sida) som sticker ner 1 cm ungefär. Bara att böja sig ner på parkeringen så syns dom, du behöver inte lyfta bilen för att se dom!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Hittade ett väldigt lätt sätt att kolla om dräneringen fungerar när jag kollade i WIS igår kväll!



    Man startar bilen.

    Sätter fläkten på högsta hastighet.

    Ventilationen ska blåsa från panelutsläppen, (knappen som pekar på huvudet på panelen ska alltså tryckas in)

    Stäng alla ventilatinsutsläpp, även dom till baksätet.

    Sen är det bara att känna om det blåser i dräneringarna.

    Jag testade detta idag & man känner tydligt att det blåser ur dräneringarna!
    -Aah, fy fan vilket bra tips!! Det ska jag testa!!

    Kollade igen igår efter att jag kört en runda: det kom en liten droppe ur vänster dräningsrör och betydligt fler droppar ur höger. Jag har en känsla av att det inte är något fel.

  9. #9

    Skumt

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Kolla under bilen under både vänster & höger framstol c:a 30 cm in från sidan på bilen, då ser du en gummislang (en på var sida) som sticker ner 1 cm ungefär. Bara att böja sig ner på parkeringen så syns dom, du behöver inte lyfta bilen för att se dom!
    Skumt. Har legat under bilen till och från pga diverse arbeten men har inte sett dessa slangar. Får kolla nogrannare...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Hittade ett väldigt lätt sätt att kolla om dräneringen fungerar när jag kollade i WIS igår kväll!



    Man startar bilen.

    Sätter fläkten på högsta hastighet.

    Ventilationen ska blåsa från panelutsläppen, (knappen som pekar på huvudet på panelen ska alltså tryckas in)

    Stäng alla ventilatinsutsläpp, även dom till baksätet.

    Sen är det bara att känna om det blåser i dräneringarna.

    Jag testade detta idag & man känner tydligt att det blåser ur dräneringarna!
    -Aah, fy fan vilket bra tips!! Det ska jag testa!!

    Kollade igen igår efter att jag kört en runda: det kom en liten droppe ur vänster dräningsrör och betydligt fler droppar ur höger. Jag har en känsla av att det inte är något fel.
    -Har nu testat detta tips: det blåser fullgott ur höger dräneringsslang. Ur vänster blåser det cirka 50% i styrka jämfört med höger.

    Behöver jag bekymra mig??

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Ur mina blåste det lika mycket... kände ingen skillnad iallafall!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Kollade igen igår efter att jag kört en runda: det kom en liten droppe ur vänster dräningsrör och betydligt fler droppar ur höger. Jag har en känsla av att det inte är något fel.
    Beror pa hur bilen lutar...
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Kupégivaren bytt och jag har utvärderat detta i två veckor. Problemet med värme (värme endast på läge hi) kvarstår tyvärr.

    Kan komplettera med att det blåser väldigt dåligt ur fläkturblåsen på förarsidan. Som en följd av detta(?) kommer det ut bara pyttelite dräneringsvätska ur vänster dräneringsslang medan det kommer ut fullgott ur höger. Bägge slangarna är rena och ej täppta.

    Dessutom är det en faslig massa oljud när acc:n är ikopplad. Vid start av acc: bröööööööl, vid stopp vid rödljus med acc på: bröööööööl och dessutom ett väldigt brummande, vid jämn landsvägsfart med acc på: brööl kanske en gång var femte minut - oftast föregått av ett litet miniryck i motorn.

    Jag lämnade ju in bilen på Saab för att acc:n inte gav någon kyla. De konstaterade läckage av köldmedium via torkfiltret och bytte detta och fyllde på köldmedium och smörjmedel samt provtryckte. Kunde de inte ha bytt expansionsventilen då också eftersom det väl är den som bröööölar? Nu måste de ju i så fall göra om proceduren med kylvätska för flera tusenlappar. Kan jag lämna in bilen till Saab igen och säga att ni har inte fixat acc:n, var god gör om?

    Eller var ska jag börja felsöka själv?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Har idag mätt temperaturen i utblåsen i kupén, med hjälp av brorsan och en digital termometer (C). Vi ställde in ac:n på läge "Lo" och testade sedan en "rad" i taget: fönster, panel, golv, samt avslutningsvis baksätesutblådsen. Termometern hölls mot varje utblås i cirka 5 minuter innan den lästes av. Utomhus var det cirka 24 grader.

    Följande temperaturer uppmättes (från vänster till höger):

    Fönster: 3,4 - 1,0
    Panel: 4,9/4,2 - 2,8 - 1,7 - 3,9 (längst till vänster är det faktiskt två utblås, därav två uppgifter med "/" mellan)
    Golv: 8,4 - 3,0
    Baksäte: 8,8

    I läge fönster blåser det fullgott till höger (1,0) medan det är klart svagare blåsstyrka till vänster (3,4)
    I läge panel blåser det klart starkast i utblås 1,7.

    När vi var klara höjde vi temperaturen i kupén till 20 på acc:n. Noterades följande i fönstret: direkt reagerade utblås 1,7 med att ge kraftig värme medan utblås 3,4 bara var ljummen. Efter en kort stund var utblås 1,7 ljummet medan utblås 3,4 var kallare.

    Tar tacksamt emot era kommentarer till mätresultaten och undrar om detta för oss närmare svaren på vad som är fel med acc:n?!

Liknande ämnen

  1. BBS CK, vad behöver jag mer?
    Av grenis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 23:57
  2. Behöver råd! 9000 jub -97
    Av Martin H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 20:19
  3. Behöver råd med sportavgassystem...
    Av Patrick_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 23:44
  4. Behöver råd....
    Av Zed82 i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •