Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Svensk Motoroptimering nån som testat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252

    Svensk Motoroptimering nån som testat?

    Tjenare..
    har bes tid för chipning hos dem..

    någon som testat dessa??

    på min 9-3 T7 185hk har dom program för 228hk
    pris på det är 3999kr

    låter vettigt?
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Akta så det inte slutar såhär bara.
    Dom kronor du sparade vid start kan vara dyra i slutänden.
    Man lär så länge man lever.

  3. #3
    Visst är 3999:- billigt, men ha en buffert på minst 25-30 för oförutsedda utgifter.

    Finns mägnder av trådar där det gått mindre bra..Hedis länk är bara en i mägnden

    Visst kan det även bli fel när dom seriösa bolagen trimmar, men då finns det ett telefonnummer och ringa vilket det inte gör alla gånger hos det lite mindre nogräknade.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    skulle nog inte våga mig på nått sånt hos ett så pass okänt bolag.
    Dyker ju upp som svampar div trimbolag.

    Nja skulle jag göra en så pass "stor" grej med en så pass dyr ägodel så får det nog vara någon med lite mer gott rykte och erfarenhet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252
    Hmm Jisses..

    Men inget här på forumet som kör med SMO ???
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267
    Verkar vara tunt med de som vågar sig på att köra med deras mjukvara efter man har läst lite trådar är det nog kanske ett klokt val.

    Så du får nog hålla oss uppdaterade med hur din bil går och håller när du fått dig boxen med nya mjukvaran.

    SRY som tusan det var ju fel tillverkare så tog bort den + den var ju redan pastad.
    Men som ovan håll oss up2date med hur din bil fungerar så kanske det finns ett nytt bra ställe som är billiga man vet aldrig.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Verkar vara tunt med de som vågar sig på att köra med deras mjukvara efter man har läst lite trådar är det nog kanske ett klokt val.

    typ http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

    Så du får nog hålla oss uppdaterade med hur din bil går och håller när du fått dig boxen med nya mjukvaran.
    Fast mjukvaran det länkas till på två(!) ställen i den här tråden kommer från TM Chiptuning och inte SMO. Det finns andra erkända Saabtrimmare som också lyckats med "konststycket" att knäcka kolvar så man kanske inte ska dra för stora växlar av det...
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Visst kan det även bli fel när dom seriösa bolagen trimmar, men då finns det ett telefonnummer och ringa vilket det inte gör alla gånger hos det lite mindre nogräknade.
    Jo, men vad skulle det hjälpa... Tror inte det finns något "seriöst" trimföretag som skulle säga att deras mjukvara orsakat någon form av haveri.
    Jag skulle vilja påstå att gäller det steg 1-3 så är det bara att ta det som är billigast och smidigast.
    _____________________
    Impreza STI
    http://www.garaget.org/kolapan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av KolApan
    Jag skulle vilja påstå att gäller det steg 1-3 så är det bara att ta det som är billigast och smidigast.
    Det finns mer än ett exempel på parkeringstrimmare som stoppat in steg-3-mjukvara i bilar med orginalhårdvara så det är inte fel att ha med företagets seriositet som en viktig parameter i valet.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    En stilla undran: hur många exempel skall det krävas på vad som händer när någon som inte har a) en susning, b) full koll eller c) en siffra rätt (eller inte sällan d) all of the above) håller på och pillar i Tronic, som är ett hyyyfsat avancerat styrsystem. Visst, att knäcka det kanske inte är raketforskning, men att få till en välkalibrerad mjukvara som ger rätt prestanda i förhållande till hårdvaran, håller styr på bränsleadaptioner och framförallt kommer att hålla, det är INTE lätt. Det krävs relevant mätutrustning, kunskaper och TID.

    Visst, det finns billigare trim än de 7-9.000 kr som mjukvaran på en seriös firma kostar, men någonstans har man då snålat:

    - mät- och övervakningsutrustning
    - kunskaper
    - tid
    - personal/lokaler

    Personligen skulle jag aldrig få för mig att chansa med en ny och dyr bil. Visst, en gammal 9000 eller NG900 kanske man kan chansa lite med, men en bil för 150-300' kr. No way.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    KK: Du har säkert rätt. Dock är min erfarenhet av ett seriöst tuningföretag är att när det väl skitit sig så är det taggarna utåt som gäller. Så har man köpt en bil för 150-300K, så är kanske det bästa att inte modifiera alls. Alternativt så kanske det bara är jag som är lite bitter...
    _____________________
    Impreza STI
    http://www.garaget.org/kolapan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    SMO är billiga och jag antar att det är en chansning att chippa där, men det är det å andra sidan oavsett vilken trimfirma du väljer. Från powerchip till maptun.

    Men ägaren är mycket trevlig och blir du missnöjd så är jag helt övertygad om att han försöker att lösa det. Han verkar inte omöjlig på att betala tillbaka pengarna och återställa bilen till orginal om en kund av någon anledning inte är nöjd med mjukvaran heller.
    Knäcker en kolv på en bil som inte redan är i extremt dåligt skick tror jag knappast att mjukvaran gör så vet du att du har en fräsch bil och har någorlunda koll på hur motorn verkar gå direkt efter chippningen att du får reklamera och få pengarna tillbaka och får gå till maptun istället.
    Ring och fråga vad chippningen förväntas ge till din bil och hur han ställer sig till ev. reklamationer om något felar, han bits inte

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339
    Precis det resonemang hade jag då jag chippade min bil som för övrigt var i MYCKET gott skick när steg1 lades in.
    Att det slutade med kolvhaveri hade inget med hur bra skick bilen är i utan att en ny programvaran totalt kan rosta skiten ur motorn.
    Men jag har lärt mig den hårda vägen och kommer aldrig mer lita på billigt skit!

    Satsa på kvalitet direkt med garantier så slipper ni vara utan bilen i 4 veckor

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687
    Precis som Christof skrev så är det inga problem för en mjukvara att förstöra en fullt frisk motor på några få sekunder.
    Man lär så länge man lever.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480
    Säkrast är att inte trimma över huvud taget. Det är enda gången man med säkerhet vet att grejorna är utprovade efter vissa standarder och att de uppfyller dessa. Ändå byts motorer på löpande band (T7).
    Visst kan motorer gå sönder oavsett om det står Saab, Nordic eller TM-Chiptuning (det länkas till i tråden) på programmet. Men i ärlighetens namn, hur många motorer är det egentligen som rasar efter trimning, ytterst få gissar jag på.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Man brukar generellt kunna dela upp det här med trimfirmor och val av dem
    i lite olika kategorier.


    Har man som krav att den tuner man handlar av skall ha kunskaper om
    den programvara de säljer? I sådana fall är det ett krav att tunern har
    utvecklat programvaran på egen hand.
    Om man inte bryr sig om vem leverantören är och inte förväntar sig support
    vid eventuella bekymmer kan man således välja "första bästa tuner".

    Har man dock filosofin att man kräver att tunern skall vet vad han/hon säljer
    så är det nödvändigt att att ha gjort programvaran själv för i det här fallet
    är det "själv är bäste dräng" om man verkligen vill ha en exakt insyn i
    vad som är gjort/inte gjort i respektive programvara.

    Då kommer nästa fråga... Har tunern rätt förutsättningar för att ta fram
    en bra programvara?
    Det minsta som behövs är en chassiedyno eller motorbromsbänk för att på ett
    kontrollerat sätt kunna kalibrera programvaran. Att köra på "E4:an" är inget
    alternativ om man har som ambition att göra en någorlunda vettig kalibrering.

    Med vetskap om detta så faller således 90% av hela tuner-sverige bort som
    trimfirmor eftersom dessa saknar lämpliga mätinstrument och brombänkar.


    De resterande 10% av tunerfirmorna som kvarstår, och som har i alla fall
    förutsättningar (utrustningsmässigt) att göra välkalibrerade programvaror,
    behöver få sig en syn i sömmarna hur det är med kunskapen i dels
    grundläggande förbrännigsmotorteknik, men samtidigt även hurpass
    pålästa de är på materialkunskap etc. etc.

    Många är "tunerfirmorna" som inte ens vet hur ett kompressordiagram för
    ett turboaggregat skall användas, än mindre hur emissioner alstras/beter sig
    kontra hur kalibreringen av motorn utförs.

    "Få 50 hästar till, sänk bränsleförbrukningen med 30%" är slagord som ofta
    syns i många trimfirmors annonsering. "Bra" tycker många kunder, "skrämmande"
    tycker andra.


    ...så efter att man har skalat bort även dessa företag så återstår
    bara ett fåtal inom Sveriges gränser... Ett riktigt litet antal...



    Sedan är det ju upp till var och en... Antingen köper man ett tirm av en
    person som inte vet något om det, eller så vänder man sig till en firma som
    har mångårig erfarenhet, rätt utrustning, rätt kunskaper, och rätt resurser
    att lägga ner i form av tid och utvecklingsarbete för att få fram en bra
    produkt.


    I slutänden är det alltid kunden som väljer vilket av dessa alternativ som verkar bäst för honom/henne...

    Vissa väljer OLW, andra Estrella... Svårare än så är det inte.

Liknande ämnen

  1. Svensk 9-4x
    Av LeifA i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 18:29
  2. motoroptimering hos bil o motor ?
    Av mag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 13:02
  3. Erfarenhet av Svensk motoroptimering??
    Av aero-henke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-27, 00:36
  4. Motoroptimering 9-5 2,3t biopower (2007)
    Av Douglas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 15:13
  5. Svensk Bilgaranti
    Av Paul i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-23, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •