Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Känns om om turbon inte orkar ladda

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Känns om om turbon inte orkar ladda

    Nu när det är varmt så känns det som om turbon inte orkar hålla trycket uppe. Är det ett slappt membran eller är det turbon som helt enkelt inte orkar ladda. Det är ju org turbon till min 9-5 2,3t med steg 3. Turbon laddar på bra på 3:an och 2:an. För övrigt så hänger jag inte på min egen aero som är helt org.

    Vad tycker ni jag ska göra?
    Uppgradera till en aeroturbo eller införskaffa mig en annan IC.
    Det lutar åt turbo+mappning.
    Ge förslag. Bilen går annars som en klocka.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Låna lr köp en graderad laddtrycksmätare för att kolla hur laddet beter sig. Steg 3 bör ligga runt 1.2-1.4 i ladd.

    upplever du bilen slö så fort det blir lite varmare ute? lr att du kör hårt och att den känns segare och segare ju mer du kör? hårt menar ja då.

    Finns ju andra saker som gör att bilen inte går som den ska. taskiga tändstift, trasig LMM, trasig AV, någon vaccumslang som läcker, trasiga backventiler till tankurluftningen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Bilen går bra, det är bara en känsla jag har. Får väl koppla in en laddtrycksmätare och mäta laddet. Kanske jag som sitter och jmf med min aero som har en större turbo.
    Jag har ingen ryckig gång och stiften har inte gått långt.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Jag märker ganska markant skillnad på min 9-5 aero beroende på temperaturerna ute. Är det varmt ute är det inte alls samma klipp i bilen som det är när det är kallt av förklarliga skäl. Förmodligen är det IC'n som inte orkar kyla luften.. Detta märks dock inte lika tydligt när jag kör på 98 oktan...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Förmodligen en uppgradering av IC. Jag kör på orginal crossflow viggen-ic med maptun steg 2 och redan där märker jag av att den tappar kraft vid varmt väder.
    Luften som kommer in är för varm vilket medför spikningar och då sänks laddtrycket har jag fått förklarat för mig. Blir väl något bättre med BF98 och V-power pga det högre oktantalet.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag märker ganska markant skillnad på min 9-5 aero beroende på temperaturerna ute. Är det varmt ute är det inte alls samma klipp i bilen som det är när det är kallt av förklarliga skäl. Förmodligen är det IC'n som inte orkar kyla luften.. Detta märks dock inte lika tydligt när jag kör på 98 oktan...
    Styrsystemet kompenserar höga temperaturer med ökat laddtryck för att motorn ska ge samma effekt även vid dessa förhållanden. Dock så finns det en gräns hur mycket laddtryck styrsytemet kan kompensera med, men mer troligt är att begränsningen ligger i att motorn knackar varvid styrsystemet får dra ned luftmassan.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Säger bara E85

    Inte känt att den tappat kraft någongång nu när det var så varmt, då kör ja fortf. med Org. IC

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Kan rekomendera att du provar rengöra icn och ser om det blir någon skillnad. Gjorde det på min originala 9-5 2,3t och det var STOR skillnad vid högre hastigheter tex (200+)km/h. Man såg direkt när man tittade in i inloppet av icn att det var en hinna av olja överallt. Sköljde med avfettnings medel och varmt vatten några gånger tills det inte kom mer olja mm. Första sköljningen var det inte rolig att se när man tömde ut vattnet hur mycket skit det var där inne.

    PS. Satte nytt topp hastighets rekord den kvällen

    MVH Christian
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710
    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hej

    Kan rekomendera att du provar rengöra icn och ser om det blir någon skillnad. Gjorde det på min originala 9-5 2,3t och det var STOR skillnad vid högre hastigheter tex (200+)km/h. Man såg direkt när man tittade in i inloppet av icn att det var en hinna av olja överallt. Sköljde med avfettnings medel och varmt vatten några gånger tills det inte kom mer olja mm. Första sköljningen var det inte rolig att se när man tömde ut vattnet hur mycket skit det var där inne.

    PS. Satte nytt topp hastighets rekord den kvällen

    MVH Christian
    Hur gjorde du då? spolade du inne i intercoolern då? tog du loss den ifrån bilen eller satt den kvar på bilen? :P eller bara utanpå intercoolern? :P

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hej

    Kan rekomendera att du provar rengöra icn och ser om det blir någon skillnad. Gjorde det på min originala 9-5 2,3t och det var STOR skillnad vid högre hastigheter tex (200+)km/h. Man såg direkt när man tittade in i inloppet av icn att det var en hinna av olja överallt. Sköljde med avfettnings medel och varmt vatten några gånger tills det inte kom mer olja mm. Första sköljningen var det inte rolig att se när man tömde ut vattnet hur mycket skit det var där inne.

    PS. Satte nytt topp hastighets rekord den kvällen

    MVH Christian
    Hur gjorde du då? spolade du inne i intercoolern då? tog du loss den ifrån bilen eller satt den kvar på bilen? :P eller bara utanpå intercoolern? :P

    Mvh
    Martin
    Han menar spolning inuti. självklart måste du plocka av IC'n sök lite på forumet så finns det några bra trådar om hur man demonterar den. Utanpå känns ju lite meningslöst men visst om det är mkt skit så kan man rengöra där med.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av Chrill
    Hej

    Kan rekomendera att du provar rengöra icn och ser om det blir någon skillnad. Gjorde det på min originala 9-5 2,3t och det var STOR skillnad vid högre hastigheter tex (200+)km/h. Man såg direkt när man tittade in i inloppet av icn att det var en hinna av olja överallt. Sköljde med avfettnings medel och varmt vatten några gånger tills det inte kom mer olja mm. Första sköljningen var det inte rolig att se när man tömde ut vattnet hur mycket skit det var där inne.

    PS. Satte nytt topp hastighets rekord den kvällen

    MVH Christian
    Hur gjorde du då? spolade du inne i intercoolern då? tog du loss den ifrån bilen eller satt den kvar på bilen? :P eller bara utanpå intercoolern? :P

    Mvh
    Martin
    Han menar spolning inuti. självklart måste du plocka av IC'n sök lite på forumet så finns det några bra trådar om hur man demonterar den. Utanpå känns ju lite meningslöst men visst om det är mkt skit så kan man rengöra där med.

    Mvh
    Okej tack för svaret lär behövas kolla hur man gör det för det är inte lite skit och kylare ivägen direkt :P fläktar kylare accen olje kylare ja lite allt möjligt xD

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Som _oxygene_ skrev så rengjorde jag insidan av intercoolern. Var lite otydlig, my bad.

    _oxygene_ skrev:
    Utanpå känns ju lite meningslöst men visst om det är mkt skit så kan man rengöra där med.
    Pillade faktiskt bort de flugor som satt fast imellan. medan icn torkade + att jag hade mycket lite att göra.
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

Liknande ämnen

  1. motorn vill inte när turbon ska ladda og900T16
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:21
  2. Orkar inte ladda hela vägen!
    Av __POOKAI__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 16:38
  3. Känns som turbon inte laddar som den ska!
    Av CPBBK84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 12:01
  4. Turbon känns klen!
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •