Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turbo byte saab 9-3 02

  1. #1

    Turbo byte saab 9-3 02

    Jag skall byta turbon på min 9-3.
    Undrar om det är något speciellt som jag skall tänka på??
    Är det bara att byta rätt av??
    tacksam för snabba svar

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Om det är sammalikadan snurra du ska ha på så är det bara bulta av och bulta på.

    Gör även rent oljeröret till snurran om du är osäker på dess skick så byt ut röret. Sen innan du startar så kör runt motorn på starten en liten stund så att motorn får upp olje trycket och snurran får sig lite olja. Ta av tändkassetten så inte bilen startar glöm inte heller kontakten till kassetten.

    Byt olja och filter när du meckat klart med snurran. sen gör du proceduren ja beskrev ovan.

    Lycka till.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om det är sammalikadan snurra du ska ha på så är det bara bulta av och bulta på.

    Gör även rent oljeröret till snurran om du är osäker på dess skick så byt ut röret. Sen innan du startar så kör runt motorn på starten en liten stund så att motorn får upp olje trycket och snurran får sig lite olja. Ta av tändkassetten så inte bilen startar glöm inte heller kontakten till kassetten.

    Byt olja och filter när du meckat klart med snurran. sen gör du proceduren ja beskrev ovan.

    Lycka till.

    Mvh
    Tack så mycket. Då blir det turbo byte efter midsommar

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av frasse72
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om det är sammalikadan snurra du ska ha på så är det bara bulta av och bulta på.

    Gör även rent oljeröret till snurran om du är osäker på dess skick så byt ut röret. Sen innan du startar så kör runt motorn på starten en liten stund så att motorn får upp olje trycket och snurran får sig lite olja. Ta av tändkassetten så inte bilen startar glöm inte heller kontakten till kassetten.

    Byt olja och filter när du meckat klart med snurran. sen gör du proceduren ja beskrev ovan.

    Lycka till.

    Mvh
    Tack så mycket. Då blir det turbo byte efter midsommar
    På t7 motorerna ska det räcka att hålla fullgas, då öppnas aldrig spridarna och motorn går bara runt utan och starta

    om man rycker tändkasseten så matar ju soppapumpen in bensin i motorn. kan resultera i nersurad motor kanske inte så troligt, men det där med fullgas är lite smidigare. inte något jag har provat själv men läste det här på forumet eller instruktionsboken för några månader sen

    Jag skulle oxå byta olja i bilen samtidigt som du byter turbo så turbon blir "inkörd" min fin olja
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Se även till att ha nya packningar redo plus kolla igenom IC ifall den har en större mängd olja i sig. I sådana fall rengör denna
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Byte av turbo i en Saab 9-5 2,3t -02
    Av ap995 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 17:42
  2. [LÖST] Byte av Turbo-IC rör på Saab 9-5 -00
    Av Johan477 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 11:15
  3. Byte turbo Saab 9-3
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 22:11
  4. Turbo byte Saab 9000 MEN!?
    Av gln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-01, 18:16
  5. Byte turbo Saab 9-5
    Av volvo944 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 02:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •