Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Saab 9000 T16 -85a ladd problem.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4

    Saab 9000 T16 -85a ladd problem.

    Hellu alles, ny på forumet och tänkte testa mina vingar lite har haft ett mysko problem med min saab 9000 turbo ett par månader nu och har felsökt lite smått själv när jag hunnit med ( jobbar på tok för mycket ) men iaf.

    inhandlade bilen för drygt två månadersen med vetskapen om att den "fick för mycket soppa" enligt den tidigare ägaren. om så är fallet vette fan men iaf. ska beskriva problemet här nedan så grundligt som jag kan.


    han hade bytt temp givaren men bytt till fel givare, så när givaren är inkopplad så näst in till dör den på varv under 4000rpm vill inte alls blöddrar och låter allmänt vresig hostar och hopppar, men om man därimot rycker ur kontakten till tem givaren så hopppar den igång direkt men då får den på tok för mycket soppa för datorn tror ju att motorn är kall eller något liknande? iaf det funkar att köra med den urkopplad dock inte att starta den varm så man får koppla in givaren och sen ur igen för att kunna köra, köpte en ny och rätt givare, men samma problem kvarstår.

    Vet inte om det har med saken att göra men laddet kommer inte förens vid 4000rpm men även om det inte har med saken att göra så borde det väl inte komma så sjukt sent eller? verkar lite väl segt någon som har en susning om hur man kan göra för att få det tidigare?

    han har bytt alla vacum slangar kan detta ha med något att göra tro?

    är öppen för förslag vad man kan göra, messt så man får reda på vad det e för fel.

    Det är en Saab 9000 T16 2.0T från 1985 vi snackar om, öppet filter och 3"från turbon om det behövs att nämnas, orginal dump osv.

    det kan inte vara så att det ligger fel kåder från förra temp givaren? om isf hur får jag bort dem och hur läser man av fel kåderna? för om jag förstått det rätt så går det inte med "check engine" på en 85a?

    mvh Johan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Hej!

    Din bil är för gammal för att lagra felkoder.

    Det jag hade gjort är kollat igenom hela tändningskedjan: rotor, fördelare och stift. Just stift och tändkablar är lite kinkigt. Original tändkablar är det som rekommenderas, och din bil ska ha NGK BCP7ES stift, inget annat! Kontrollera även att tändningen står rätt. Man vet ju aldrig om nån "mr. handyman" varit där innan...

    Vilken givare byttes? Den som sitter i insuget? Hur vet du att den får för mycket bränsle när givaren är bortkopplad?

    Vad händer om du tar loss kontakten till LMM'en (Luftmassemätaren)? Samma beteende eller bättre/sämre?

    Har nåt annat gjorts med bilen? Typ att toppen varit av eller så?

    Lycka till! Och berätta gärna här hur det går.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Hej!

    Din bil är för gammal för att lagra felkoder.

    Det jag hade gjort är kollat igenom hela tändningskedjan: rotor, fördelare och stift. Just stift och tändkablar är lite kinkigt. Original tändkablar är det som rekommenderas, och din bil ska ha NGK BCP7ES stift, inget annat! Kontrollera även att tändningen står rätt. Man vet ju aldrig om nån "mr. handyman" varit där innan...

    Vilken givare byttes? Den som sitter i insuget? Hur vet du att den får för mycket bränsle när givaren är bortkopplad?

    Vad händer om du tar loss kontakten till LMM'en (Luftmassemätaren)? Samma beteende eller bättre/sämre?

    Har nåt annat gjorts med bilen? Typ att toppen varit av eller så?

    Lycka till! Och berätta gärna här hur det går.

    Mvh
    lmm är nyligen bytt till en dito så den ska funka som den ska, yes givaren på insuget är det som e bytt, och den har ngk stift, kollade det då jag va orolig att han stoppat i feltema stift vilket hade varit minde smart...

    och vad jag vet så har inte toppen varit av, och inte så vitt man kan se heller för den delen. anledningen till att jag tror den får för mycket soppa är ju att när man kopplar bort kontakten så lurar man ju datorn att den e kall?! och då får den ju tok mycket soppa, man känner även soppa lukten när man gör på detta viset. men han kan inte vänt någon back ventil fel till vacum slangarna eller liknande?

    jag vet att den varit chippad tidigare men sitter en orginal box på den nu, och den laddar 0,8 som max nu... kan det ha med saken att göra?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Inte så att någon bytt spridare iom trimchip men inte bytt tillbaka till orginal spridare när man tog bort trimmet?
    Det skulle ju kunna förklara fetandet.

    Å ena sidan kan du ju glädja dig åt att en så "gammal" bil har ett väldigt "rättframt" styrsystem så det borde inte vara "rocket science" att felsöka.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Inte så att någon bytt spridare iom trimchip men inte bytt tillbaka till orginal spridare när man tog bort trimmet?
    Det skulle ju kunna förklara fetandet.

    Å ena sidan kan du ju glädja dig åt att en så "gammal" bil har ett väldigt "rättframt" styrsystem så det borde inte vara "rocket science" att felsöka.


    Du ska ha brun/gula spridare på din bil original.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 problem med ladd!
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 19:12
  2. Saab 9000 ladd problem!
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 22:05
  3. Saab 9000 -97ltt ladd problem
    Av kimpan88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 21:21
  4. Saab 9000 cse 2.3t ladd problem
    Av thimy92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 01:10
  5. Ladd problem saab 9000
    Av _Pelle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •